7.6.2016 Ajoneuvot Koeajo: suurperheen luksusauto – Volkswagen Multivan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Multivan:n kuudes sukupolvi tarjoaa tilaa ja ylellisyyttä seitsemälle. Hyvää: tilat, ajo-ominaisuudet, mukavuus, sähkötoimiset liukuovet. Huonoa: etujousituksen kolahtelu, hankala takaluukku, hinta. Volkswagen Multivan on kulkenut pitkän tien. Mallin esi-isä – Volkswagen Kleinbus – näki päivänvalon jo vuonna 1950. Uusin Multivan pohjautuu edelleen Volkswagenin pakettiautoon Transporteriin. Juhlamallin saa tilauksesta kaksivärimaalauksella, josta ”Klempparikin” yleisesti muistetaan. Retrotunnelmaa täydentävät kromikeskiöillä tyylitellyt erikoisvanteet. Sama teema jatkuu sisätiloissa. Kojelauta on yhtä kiiltävää punaista ja valkoista pintaa. Koeajettu Multivan on hinnaston huipulta. 120 324 euron sijoituksella saa täydellisesti varustellun tila-auton, joka vie seitsemän hengen porukan matkatavaroineen perille asti – nelivedon ansiosta huonompaakin tietä pitkin. Parhaimmillaan Multivan on kuitenkin maantiellä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Matka-auto Ajo-ominaisuudet ovat hyvää henkilöautotasoa. Ohjaustuntuma on tarkka, ja Multivan kulkee vakaasti ja kuljettajan toiveiden mukaisesti. Näkyvyys on luonnollisesti hyvä, kun autossa istutaan päätä ylempänä muita. Laatikkomaisen korin ulottuvuudet on helppo arvioida myös ahtaissa paikoissa hyvien taustapeilien sekä peruutuskameran avustuksella. Kahdella ahtimella ryyditetty kaksilitrainen dieselmoottori kuljettaa 2 195 kiloa painavaa suurperheautoa vaivattoman tuntuisesti. Seitsenpykäläinen DSG-kaksoiskytkinautomaatti pitää moottorin kierrokset alhaisina ja käyntiäänen vaimeana. Hiljainen Ajomukavuuden viimeistelee äänieristys. Ohjaamo on kiitettävän hiljainen niin edessä kuin takanakin. Sähkösäädöillä varustetut alcantara-nahkaistuimet antavat hyvän tuen, ja alaslaskettavat kyynärnojat lepuuttavat mukavasti käsiä ja hartioita. Ajoasento on ryhdikkään pysty. Myös takamatkustajat viihtyvät hyvin, ja reisituki on kaikilla istumapaikoilla riittävä. Muunneltava Keskirivin istuimet voi halutessaan kääntää selkä menosuuntaan. Takapenkki puolestaan säätyy lattiakiskojen avulla eteen ja taakse. Jos matkatavaroita on vähän, jalkatilat voi kasvattaa edustusautomaisiksi. Vastaavasti tavaratilan voi maksimoida, kun sille on tarvetta. Liukuovia on ohjaamon molemmilla puolilla, ja ne saa lisävarusteena sähköavusteisina. Valtava takaluukku vaatii ison tilan auetakseen. Korin korkeudesta huolimatta Multivan kallistelee vain lievästi. Jousitus on sopivan jämäkkä. Pieni moite lähes täydellisessä matka-autossa on etujousituksen kumahtelu terävissä kuopissa Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Volkswagen Multivan 2.0 TDI 4 Motion DSG Generation-6 Hinta alkaen 120 324 € Moottori Dieselmoottori 1968 cm³, 4 sylinteriä, kaksi ahdinta, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto. Teho 150 kW (204 hv), 4000 r/min Vääntö 450 Nm (1400–2400 r/min) Vääntö 450 Nm (1400–2400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,1 s Huippunopeus 199 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 172 g/km Mitat pituus 5006 mm, leveys 2297 mm, korkeus 1970 mm, akseliväli 3000 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku