Koeajo: suurperheen luksusauto – Volkswagen Multivan
Volkswagen Multivan:n kuudes sukupolvi tarjoaa tilaa ja ylellisyyttä seitsemälle. Hyvää: tilat, ajo-ominaisuudet, mukavuus, sähkötoimiset liukuovet. Huonoa: etujousituksen kolahtelu, hankala takaluukku, hinta.
Volkswagen Multivan on kulkenut pitkän tien. Mallin esi-isä – Volkswagen Kleinbus – näki päivänvalon jo vuonna 1950.
Uusin Multivan pohjautuu edelleen Volkswagenin pakettiautoon Transporteriin. Juhlamallin saa tilauksesta kaksivärimaalauksella, josta ”Klempparikin” yleisesti muistetaan. Retrotunnelmaa täydentävät kromikeskiöillä tyylitellyt erikoisvanteet. Sama teema jatkuu sisätiloissa. Kojelauta on yhtä kiiltävää punaista ja valkoista pintaa.
Koeajettu Multivan on hinnaston huipulta. 120 324 euron sijoituksella saa täydellisesti varustellun tila-auton, joka vie seitsemän hengen porukan matkatavaroineen perille asti – nelivedon ansiosta huonompaakin tietä pitkin. Parhaimmillaan Multivan on kuitenkin maantiellä.
Matka-auto
Ajo-ominaisuudet ovat hyvää henkilöautotasoa. Ohjaustuntuma on tarkka, ja Multivan kulkee vakaasti ja kuljettajan toiveiden mukaisesti.
Näkyvyys on luonnollisesti hyvä, kun autossa istutaan päätä ylempänä muita. Laatikkomaisen korin ulottuvuudet on helppo arvioida myös ahtaissa paikoissa hyvien taustapeilien sekä peruutuskameran avustuksella.
Kahdella ahtimella ryyditetty kaksilitrainen dieselmoottori kuljettaa 2 195 kiloa painavaa suurperheautoa vaivattoman tuntuisesti. Seitsenpykäläinen DSG-kaksoiskytkinautomaatti pitää moottorin kierrokset alhaisina ja käyntiäänen vaimeana.
Hiljainen
Ajomukavuuden viimeistelee äänieristys. Ohjaamo on kiitettävän hiljainen niin edessä kuin takanakin. Sähkösäädöillä varustetut alcantara-nahkaistuimet antavat hyvän tuen, ja alaslaskettavat kyynärnojat lepuuttavat mukavasti käsiä ja hartioita. Ajoasento on ryhdikkään pysty.
Myös takamatkustajat viihtyvät hyvin, ja reisituki on kaikilla istumapaikoilla riittävä.
Muunneltava
Keskirivin istuimet voi halutessaan kääntää selkä menosuuntaan. Takapenkki puolestaan säätyy lattiakiskojen avulla eteen ja taakse. Jos matkatavaroita on vähän, jalkatilat voi kasvattaa edustusautomaisiksi. Vastaavasti tavaratilan voi maksimoida, kun sille on tarvetta.
Liukuovia on ohjaamon molemmilla puolilla, ja ne saa lisävarusteena sähköavusteisina. Valtava takaluukku vaatii ison tilan auetakseen.
Korin korkeudesta huolimatta Multivan kallistelee vain lievästi. Jousitus on sopivan jämäkkä. Pieni moite lähes täydellisessä matka-autossa on etujousituksen kumahtelu terävissä kuopissa