28.1.2018 Ajoneuvot Suurimman kissapedon väkevin karjaisu: Jaguar XJR575 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jaguar XJ on saavuttanut automalliksi komean iän, mutta isolla kissapedolla on vielä yksi 575 hevosen voimalla soiva karjaisu jäljellä. Nykyinen Jaguar XJ esiteltiin vuonna 2009. Määrätietoisella ilmeellä puhuva auto luotiin turvaamaan legendaarisen autonvalmistajan tulevaisuutta, ja sen suunnitteluun panostettiin erityisellä tavalla. Vaikka mallisukupolvi on poistumassa tuotannosta, on isolla kissalla vielä yksi kunnon ärjäisy. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Westminsteristä Silverstoneen Tuotantoon tultuaan uusi XJ valittiin oitis Britannian parlamentin työjuhdaksi. Panssaroituna malli kelpasi myös pääministerin virka-autoksi. Suomen teillä suurin kissamalli on jäänyt harvinaisuudeksi, mutta maailmalla tämä linjakas, alumiinikorinen loistoauto on kyllä löytänyt asiakkaita. Autoa on alusta alkaen myyty pitkän ja lyhyen akselivälin versioina, ja aluksi pellin alle sai JLR:n tutun 3-litraisen V6-dieselin ja 510-heppaisen 5-litraisen V8:n. Myöhemmin valikoima laajeni kolmen litran bensiinikäyttöisellä ahdetulla V6:lla ja vielä 2-litraisella, 240 hevosvoiman rivinelosella. Ehkä tärkein lisäys oli kuitenkin XJR, joka toi mallin kovaan seuraan, jossa se kilpailee paremmuudesta Audi S8:n, Mercedeksen S-sarjan AMG-versioiden, Porsche Panamera Turbojen, ja miksei myös Maserati Quattroporte GTS:n kanssa. XJR varustettiin mekaanisesti ahdetulla 5-litraisella V8:lla, joka antoi 550 hevosvoimaa. Moottorin viritys oli peräisin nyt jo tuotannosta poistuneesta urheilumallista XKR:stä. Sekä koriin että sisustaan lisättiin urheilullisuutta korostavia elementtejä, joista osa on enemmän ja osa vähemmän tarpeellisia ajettavuuden kannalta. XJR pysyi tuotannossa vielä vuoden 2016 faceliftin jälkeen, mutta tarinan piti vielä jatkua; tehtiin XJR575. Varsinaista brittihuumoria Merkin vahvojen perinteiden mukaiset V12-moottorit ovat lopullisesti saaneet häipyä. XJR575:n lähtökohtana on urheiluauto F-Typen huippumallin SVR:n takarenkaat tuhoava 575-heppainen V8. Kyseessähän on XJR:stä tuttu 5,0-litrainen alumiinilohko, mutta vain 25 hevosvoimaa tehokkaampana. Myös vääntö nousee ”perus-R:ään” verrattuna, sitä tarjoillaan 700 Newtonmetriä, joten lisäystä on kertynyt 20 yksikköä. Näillä eväillä 5,25 metriä pitkä ja pari tonnia painava auto saadaan näpsäkästi nollasta sataan 4,4 sekunnissa. Huippunopeudeksi kerrotaan tasaluku 300 kilometriä tunnissa, sillä Jaguarilla kun ei ole ristinään niin monien saksalaismallien 250 km/h rajoitinkirousta. Tämä tosin on vain R-asiakkaiden yksinoikeus. Voiman välittää takapyörille 8-vaihteinen perinteinen automaatti. Sen suurempia ulkoisia eroavaisuuksia tavalliseen R:ään ei ole, mutta jos takaluukussa komeilee punaisella lukema 575, tietää, että autoon on satsattu USA:n dollareissa viitisen tonnia lisää. Lisäksi näkyvillä ovat muut XJR:n eroavaisuudet, eli ilmanottoaukot konepellin päällä, suuremmat vanteet, punaiset jarrusatulat, takaluukun ilmanohjain sekä pakoputken neljä ulostuloa. Myös maski ja puskurin ilmanohjain ovat saaneet tyylikeinona mustaa väriä, ja ilmajousitus on säädetty urheilupainotteiseksi, eli auto kulkee matalalla. Kaikki ominaisuudet yhdessä on lähtökohtaisesti tarkoitettu tekemään autosta kokoistaan ketterämmän ja kaiken kaikkiaan urheilullisemman. Neljännen XJ-sukupolven korkein tehoversio on tehty siis sangen perinteisellä reseptillä. 575-linja jatkuu sisällä Kun ovi avataan, ensimmäinen huomio on, ettei tehdas halua matkustajien unohtavan auton kunnioitettavaa teholukemaa; luku 575 on tikattu tai painettu sen verran moneen paikkaan. Luksusta ei ole tässä kireimmässäkään versiossa unohdettu, ainakaan Pohjois-Amerikkaan vietävissä malleissa, jotka ovat aina pitkän akselivälin versioita. Liikemiehet ovat kännyköidenkin aikakaudella kiireisiä. Viisipaikkaisen sisustan verhoiluvaihtoehtoja on vain kaksi, sporttinen musta nahka punaisin tikkauksin, tai ylellisempi vaalea nahka. Kojelaudassa kosketusnäytön virkaa toimittaa 10-tuumainen yksikkö ja keskikonsoli on täynnä laadukkaan tuntuisia nappuloita ja säätimiä. Kokonaisuuden kruunaa Jaguar-tyylinen vaihdepylpyrä. Vaihteita voi vaihtaa myös manuaalisesti ratin läpysköistä, mikä on tietysti tärkeää urheiluhengen kannalta. Palatkaamme myös vielä kerran ulkokuoreen. Sinne on tullut kaksi uutta, hienoa, mutta myös sangen hintavaa värivaihtoehtoa; Britanniassa 3 570 punnan Velocity Blue sekä peräti 4 900 punnan Satin Gorris Grey (kuvissa). Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ei asiaa tänne Suomessa XJ:n saa hiukan vajaalla 111 500 eurolla. Näin tilattuna kaupasta ajaa ulos Luxury-varusteisella 300-hevosvoimaisella V6-dieselillä. Malliston huipulla on 550-heppainen R-versio, joka hoikentaa ostajansa kukkaroa liki 250 000 eurolla. Tämä ostotapahtuma tosin lihottaa valtion rahakirstua 105 tonnilla, sillä sen verran on autoveron osuus. Niinpä onkin, että R 575 -versio ei kuulu Suomen tuontiohjelmaan. Saarivaltion Jaguar XJR575 tuo keskieurooppalaisten hallitsemaan autoluokkaan mukavaa piristystä. Tämä on merkin viimeinen panostus jo paljon nähneeseen lippulaivaansa. Kyse ei ole edes vanhan maailman energiataloudellisimmasta autosta, mutta unohtakaamme se asia hetkeksi. Tässä saattaa hyvinkin olla maailman aristokraattisin urheiluauto. Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Jaguar, Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku