Ajoneuvot Koeajo 11.3.2015

Superauton talvihaaste: unelmakoeajossa Audi R8

Superauto talvella – järjenvastaista, vai maailman paras idea?

Monaco tai Nürburgring ovat kaukana. Metsätie on autio, lämpömittari näyttää kahta astetta miinusta. Kylmä ilma kantaa sointia, joka voi olla peräisin vain hienomekaanisesta koneesta. Ehdan moottoriurheilun ääni.

Oikean jalkaterän ojennus muuttaa äänen. Liikkuvat ja pyörivät osat alkavat tehdä töitä, rakentaa voimaa. Se alkaa matalasta harvasta papatuksesta. Harvasointisuus vaihtuu terävästi huudoksi kaasupolkimen painautuessa syvemmälle. Ääni on raaka, mutta saa uteliaan mielen janoamaan lisää.

Lähes istuimien selkänojiin kiinni asennettu 4,2-litrainen kahdeksikko on vanha tuttu. Silti sen luonne hätkähdyttää. Yllättäjänä ei ole alkukantainen voimantunne, sitä sen voimavarat eivät alumiinirakenteesta huolimatta yllättävän painavassa avo-R8:ssa saa aikaan. Kiihtyvyys riittää silti vaativaankin tarpeeseen.

Sielu koneessa

Pienten turboahdettujen talousihmeinä markkinoitujen moottoreiden aikakaudella tahtoo aivan liian nopeasti unohtaa sen sielukkuuden, jota lähes sadan vuoden kehitystyön aikana moottoreihin on opittu rakentamaan.

Audi_R8_Spyder_2015_talvi_LA-55

Alle kahdessatuhannessa kierroksessa V8 yrittää parhaansa, neljässätuhannessa se tuottaa jo melko paljon. Kuudentuhannen kierroksen kohdalla meno on rivakkaa. Näytöksen alkaa jo epäillä lähestyvän kliimaksia. Seitsemäntuhatta. Rajoitin lienee jo ovella. Viisisataa kierrosta lisää, meno vain kiristyy.

Kahdeksantuhatta. Imu- ja pakoäänien yksittäiset sävelet puuroutuvat kireäksi pauhunnaksi, josta alkaa olla vaikea löytää kiinnekohtaa, joka kertoisi missä edes mennään. Lopulta, 8 500 kierroksen täyttyessä fantastinen show on ohi.

Audi_R8_talvi-3

Kaksoiskytkinvaihteiston ansiosta väliaikaa ei kuitenkaan ole. Nuotti muuttuu, ja lyhyen hetken korvat kykenevät aistimaan mekaanisesta sinfoniasta yksittäisen papatuksen, joka niin tyypillisesti V8-moottoriin yhdistetään.

Superauto nastarenkain

Samaan aikaan selkäytimeen tunkeutuvasta kierrosluvusta huolimatta olemme helmikuisessa Suomessa, kaukana superautojen reviireistä. Arkisuus on kuitenkin tilanteesta kaukana.

Nastarenkain varustetun Audi R8:n ajaminen talvella tuntuu yhtä aikaa järjenvastaiselta ja maailman parhaalta idealta. Juuri sitä avokattoisen keskimoottorisen ajaminen pakkassäässä todellakin on.

Laatunastoista huolimatta moottorin voimavarat rikkovat renkaiden pidon jo pintakaasulla. Mutkasta ulos kiihdyttäessä takarenkaat valitsevat laveammat linjat, sillä tarpeen tullen viskokytkimellä voimaa eteen välittävä neliveto on enemmänkin avustava kuin jatkuva. Ehdottoman ennakoitava se kuitenkin on.

Audi_R8_Spyder_2015_talvi_LA-18

R8 ei jää sutimaan epätoivoisesti kuten moni takavetoauto. Kuitenkin se käyttäytyy samojen perusteiden mukaisesti, mikä tekee auton hallittavuudesta ennakoitavaa ja helppoa. Ajatus superautosta lumella tuntuu silti jännittävältä.

Kurinalaista taidetta

Joku voisi kyseenalaistaa, onko arkikelpoisessa autossa edes aineksia superautoksi. Senhän voi jättää yöksi ulos! Aamulla pelkkä lumien pyyhintä ja lasien putsaus riittää. 4,2-litrainen V8 voi olla taideteos, mutta se on hyvin saksalainen sellainen – kurinalainen ja luotettava. On mielipidekysymys, tarkoittaako sen tuoma helppokäyttöisyys tylsyyttä.

Ja juuri siinä piilee Audin ensimmäisen jalorotuisen keskimoottorisen suurin vahvuus. Viikonloppulelun sijaan siitä voi nauttia vaikka joka päivä. Kelissä kuin kelissä.

Audi_R8_Spyder_2015_talvi_LA-49

Eikä superautoon tarvita lottovoittoa. R8:n arvoa ei suojaa Ferrarin kaltaisen eliittimerkin ympärillä leijuva mystiikka. Alkupään autoja löytyy ulkomailta alle 50 000 euron. Tullin tuore veromuutos myös kohtelee ennen vuotta 2008 ensirekisteröityjä yksilöitä armollisesti – korkeat hiilidioksidipäästöt eivät vaikuta veroprosenttiin.

Superauto kesämökkirahoilla

Kesämökkirahat superautoon käyttämällä ei tarvitse murehtia edes sateisesta tai kylmästä kesästä. Eikä avoautossa palele edes talvella. Tavallisten ulkoiluvaatteiden tukena ovat penkinlämmittimet, joten viihtyvyyttä häiritsee ainoastaan kesäkahviloiden kiinniolo.

Audi_R8_talvi-11

Juuri nyt tuotantolinjoilta historiankirjoille siirtyvä ensimmäisen sukupolven R8 saa seuraajakseen särmikkäämmän, tehokkaamman ja erityisesti elektroniikaltaan nykyaikaisemman auton.

Samalla rikotaan historiallinen seikka, johon eivät pystyneet kahdeksankymmentäluvun taitteen BMW M1, 1990-luvun Honda NSX tai kymmenen vuoden takainen Ford GT. Audi R8:sta tulee ensimmäinen henkilöautovalmistajan superauto, joka saa välittömän seuraajan.

Toinen sukupolvi

Tuskin edes Audi haluaa satunnaisen ohikulkijan erottavan toisen sukupolven R8-superautoa alkuperäisestä. Niin varovaisesti ovat muotoilumuutokset  tehty. Pidemmällä tarkastelulla eroja alkaa kuitenkin löytyä – uutuuden terävämmät särmät ja vihaisemmaksi muotoiltu jäähdyttäjän säleikkö viestivät selvästi nykyaikaisemmasta autosta.

Audi R8 V10 plus

Audi tarjoaa autoa aluksi kahdella eritehoisella V10-bensiinimoottorilla. Edeltäjästä tutusta 5,2-litraisesta otetaan versiosta riippuen 540 tai 610 hevosvoimaa. Vaihteistona on aina seitsenvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti. Laveita ylisanoja vuosien aikana kerännyt kulissiohjattu manuaalivaihteisto siirtyy historiaan. Myöhemmin mallisto täydentyy e-tron -sähköversiolla, jonka tehoiksi paljastetaan 456 hevosvoimaa ja toimintamatkaksi yli 450 kilometriä.

Audi R8 V10 plus

Myös nelivetojärjestelmä on uusittu. Edellisen R8-mallin toimiva, mutta pelkistetty viskokytkin on korvattu nykymuodissa olevalla sähköisesti ohjatulla järjestelmällä. Audin mukaan uusi voimansiirto voi tarpeen vaatiessa ohjata kaiken vääntömomentin etu- tai taka-akselille.

Syksyksi Suomeen

Yleisilmeeltään uuden R8:n sisusta on tyylikkään pelkistetty. Sukupolvenvaihdos päivittää myös ensimmäisen R8:n pahasti vanhentuneet viihde- ja tietojärjestelmät nykyaikaan. Täysin digitaalinen mittaristo noudattelee uuden TT:n linjoja.  Muita teknologiapuolen erikoisuuksia ovat lisävarusteiset laservalot, jotka täydentävät ledikaukovalojen kantamaa yli 60 kilometrin tuntivauhdissa.

Syksyllä Suomeen saapuvan auton merkittävimmät suoritusarvot ovat parhaimmillaan 330 kilometrin tuntivauhtiin yltävä huippunopeus sekä 3,2 sekunnin kiihtyvyys sataan kilometriin tunnissa.

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Audi

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Audi

Kaikki koeajot

Uusimmat