Ajoneuvot | Uutinen | 6.4.2019

Suosikkien hybridisöinti alkaa kevyesti: Ford Fiesta ja Ford Focus EcoBoost Hybrid

Ford Focus ja Ford Fiesta saavat pian keulalleen kevythybriditekniikalla höystetyt versiot 1,0-litraisesta EcoBoostista.

Jaa artikkeli

Ford esitteli tiistaina Amsterdamissa Go Further -liikkuvuustapahtumassa uusia sähköistettyjä automalleja, kuten seuraavan sukupolven Kugan ja Eurooppaan saapuvan Explorerin. Valmistaja kertoi samalla, että Ford Puma palaa mallistoon kompaktina crossoverina, joka luottaa 48 voltin kevythybriditeknologiaan.

Ford kevythybridi Fiesta mHEV Focus mieto hybridi

Niinpä ei liene valtaisa yllätys, että 48 voltin kevythybridejä nähdään myös Ford Fiestassa ja Ford Focuksessa. Järjestelmä perustuu Fordin 1,0-litraiseen kolmisylinteriseen EcoBoost-bensiinimoottoriin, jota on piristetty hihnakäyttöisellä starttigeneraattorilla (BISG). Perinteisen laturin korvaava generaattori osaa ottaa energiaa talteen litiumioniakkuun jarrutuksissa ja tyhjäkäynnillä.

Energiaa käytetään sähköisten apulaitteiden toimintaan sekä vääntöapuna normaalissa ajossa ja kiihdytyksissä. Järjestelmä pystyy myös käynnistämään polttomoottorin 0,3 sekunnissa, joten start-stop-käynnistysautomatiikan toiminta-aluetta on kasvatettu alle 15 km/h nopeuksiin.

Ford kevythybridi Fiesta mHEV Focus mieto hybridi

Kevythybridijärjestelmä kasvattaa moottorin kokonaisvääntöä 20 newtonmetrillä. Enimmillään käytössä on 50 newtonmetrin vääntöapu, jonka ansiosta Ford on voinut kasvattaa EcoBoostin turboahtimen kokoa ilman, että moottorin ajettavuus kärsii. Valmistaja kehuukin uuden kevythybridi-EcoBoostin 155 hevosvoiman tuovan 1,5-litraisen bensiiniturbon tehot 1,0-litraisen moottorin kulutuksella.

Ford kevythybridi Fiesta mHEV Focus mieto hybridi

– 1.0-litrainen EcoBoost-moottorimme on jo todistanut, että polttoainetaloudellisuus ja suorituskyky voivat kulkea käsi kädessä. EcoBoost-hybriditeknologia vie sen seuraavalle tasolle. Uskomme asiakkaidemme rakastavan EcoBoost-hybridivoimansiirron pehmeää ja nopeaa voimantuottoa yhtä paljon kuin he nauttivat harvemmista käynneistä polttoainepumpuilla, kommentoi Roelant de Waard, Vice President, Marketing, Sales & Service, Ford of Europe.

Valmistajan siteeraamat kulutuslukemat ovat 4,9 litraa / 100 km (112 g/km CO2) Fiestalle ja 4,7 litraa / 100 km (106 g/km CO2) Focukselle.

Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Aake Kinnunen, Ford

Jaa artikkeli

Keskustelu