Ajoneuvot | Geneve 2018 | Uutinen | 8.3.2018

Suosikin uusi viitta: tältä näyttää tuleva Toyota Auris

Corollan jalanjäljissä suosioon astellut Toyota Auris uudistuu, mutta markkinoilla uusi mallipolvi nähdään vasta loppuvuodesta.

Jaa artikkeli

Ikonisesta Corollasta omaksi mallikseen lohkaistu Toyota Auris siirtyy jo kolmanteen mallipolveen. Pystyperäinen C-segmentin Toyota on onnistunut jatkamaan edeltäjänsä asettamilla askelmerkeillä ja se onkin saavuttanut vankan suosion.

Toyota Auris

TNGA-pohjarakenteeseen perustuva kolmannen sukupolven Auris on 40 mm edeltäjäänsä pidempi. Vaikka etuylitys on lyhentynyt 20 mm, on pituusero otettu takaisin saman verran kasvaneena takaylityksenä. Varsinainen ero kertyy kuitenkin akselivälin kasvusta. Lisäksi leveyssuunnassa Toyota Auris on kasvanut 30 millimetriä ja pituudesta on nipsaistu 25 mm. Suurin muutos on tuulilasin alaosa, jota on saatu laskettua peräti 47 mm, joka laskee puolestaan konepeltiä paremman näkyvyyden ja linjakkaamman silhuetin aikaansaamiseksi.

Toyota Auris 2018 Geneve hybridi

 

Uudistunut keulailme on Toyotan näkemys merkin ”Under Priority Catamaran” -muotokielestä, jolla viitataan keulan alaosan katamaraanimaiseen muotoon. Auton linjakkaampi muoto on valmistajan mukaan TNGA-rakenteen ansiota, sillä jäykempi kori yhdessä alhaisemman painopisteen kanssa on antanut muotoilijoille vapaammat kädet ja parantanut auton ajettavuutta. Ulkonäköä korostetaan myös tarjolle tulevilla kaksiväriversioilla, joissa kattolinjaa kevennetään mustalla värityksellä.

Toyota Auris

Toyota ei vielä paljastanut uuden Auriksen sisätiloja. Sen sijaan uutta on voimalinjavalikoima, jossa ei tulla enää näkemään dieseleitä. Tarjolla on tuttu 1,2-litrainen bensaturbo ja 1,8-litrainen hybridivoimalinja 122 hevosvoiman turvin. Auris on kuitenkin ensimmäinen Toyota, johon tulee tarjolle myös tehokkaampi 180 hevosvoiman hybridivoimalinja, joka perustuu uuteen 2,0-litraiseen bensiinimoottoriin.

Toyota Auris

Iso-Britanniassa rakennettava Toyota Auris saapuu myyntiin loppuvuodesta, johon mennessä näemme toivottavasti auton sisustankin.

Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Lauri Ahtiainen, Aake Kinnunen

Jaa artikkeli

Keskustelu