15.1.2018

Suoraa kuutosvoimaa: Mercedes-AMG julkaisi 435-hevosvoimaisen 53-malliston

Mercedes-AMG CLS 53

Mercedes-AMG:n uusin moottori saapuu ensin CLS:ään ja E-sarjan coupéen ja cabrioletiin.

Mercedes-Benzin uusi kolmilitrainen rivikuutonen vaikutti S-sarjan ensikoeajoissa oikein miellyttävältä ja sivistyneeltä voimanpesältä. Värinätön ja sivistyneesti käyvä suora kuutonen sopii erinomaisesti mukavaan edustusautoon.

Nyt samasta perusmoottorista esitellään Mercedes-AMG:n käsittelemä painos. Värinätön varmasti sekin, mutta sivistynyt toivottavasti vain pintakaasulla.

Mercedes-AMG CLS 53
Mercedes-AMG CLS 53

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

53 on uusi 43

Uusi moottori esitellään AMG:n 53-tunnusta kantavaan mallistoon. Moottori saapuu ensimmäisenä Mercedes-AMG CLS 53:n, E 53 Coupén ja E 53 Cabrioletin keulalle. Arvatenkin se korvannee mallistossa vähitellen nykyisen V6-pohjaisen 43-malliston, ainakin niissä korimalleissa, joiden keulalle pitkä rivikuutonen mahtuu.

435-hevosvoimainen kolmilitrainen luottaa turboahtimeen ja terävän reagoinnin takaavaan sähköiseen kompressoriin. Jälkimmäinen luottaa 48 voltin sähköjärjestelmään, johon on kytketty myös EQ Boostiksi nimetty 16 kilowattinen käynnistinmoottori-laturi -yhdistelmä.

Uudella moottorilla nelivetoisen Mercedes-AMG CLS 53:n luvataan saavuttavan satasen nopeus vain 4,5 sekunnissa. Jos lisävarustelistalta ruksii AMG Driver’s Packagen, loppuu leikki vasta 270 km/h kohdalla. Silti auton luvataan kulkevan uskottavalta kuulostavalla 8,4 litralla sataa kilometriä kohden.

Uudet 53-sarjan mallit tunnistaa kahdella kromilistalla toteutetusta maskista. Alustapuolen muutoksiin kuuluvat CLS- ja E-sarjoissa AMG Ride Control + -ilmajousitus, jonka monikammioisena luvataan yhdistävän mukavuutta ja ajettavuutta. Pyöräkulmia on muokattu aggressiiviseen ajoon sopivaksi ja samoin alustan puslat on vaihdettu jäykempiin.

Mercedes-AMG on tunnettu mehevistä moottoriäänistään. Odotamme innolla, mitä affalterbachilaiset ovat saaneet aikaan tällä kertaa.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Mercedes-AMG

Luetuimmat