Ajoneuvot | Uutinen | 17.5.2019

Suora kutonen ja myös dieselinä: Mazda rohkeana kohti tulevaa

Autoalan sähköistämisuutisten keskellä Mazda on kertonut kehittävänsä kahta kuusisylinteristä rivimoottoria, jotka nähdään uuden pitkittäismoottorisen perusrakenteen kanssa.

Jaa artikkeli

Mazda Motor Corporation on kertonut kehittävänsä kahta kuusisylinteristä rivimoottoria, jotka nähdään merkin suurempien mallien yhteydessä uuden pitkittäismoottorisen alustarakenteen yhteydessä. Suunnitelmasta kertoi toimitusjohtaja Akira Marumoto vuosituloksen julkistamisen yhteydessä.

Kutoskoneista toinen tulee hyödyntämään Mazdan SkyActiv-X bensiinimoottoriteknologiaa, jossa hyödynnetään kipinäohjattua puristussytytystä. Toisessa moottoriversiossa polttoaineena on diesel. Moottoriversiot löytänevät kotinsa uudesta pohjarakenteesta, joka on tarkoitettu merkin suurikokoisiin malleihin. Pohjalevy on suunniteltu kutoskoneiden pitkittäisasennusta ja Mazdan nelivetoa varten. Samalla rakenne herättää mielenkiintoa takavedon suhteen.

Marumoton mukaan kyse on tavoitteesta hilata Mazdaa ylöspäin markkinoilla ja laajentaa merkin haluttavuutta erityisesti suurempien autojen suhteen.
– Tällä voimme tarjota asiakkaille enemmän vaihtoehtoja. Pidämme nykyisen hinnat alkaen -tason ja samalla laajennamme hintavalikoimaa, Marumoto kommentoi.

Uusien voimalinjojen suhteen Mazda-pomo ei kommentoinut aikataulusta, mutta kommentit olivat osana Mazdan strategiaa vuosille 2020–2025. Tulevissa suunnitelmissa ovat myös 48 voltin kevythybridit, lataushybridit sekä täyssähköautot. Moottorivalikoimassa nähdään nykyisten SkyActiv-G-bensiinimoottoreiden ja SkyActiv-D-dieselmoottoreiden jatkokehitelmiä yhdessä puristussytytteisen SkyActiv-X:n kanssa.

Mazdan kunnianhimoista tuotekehitysrintamaa varjostaa vain viime vuoden huono tulos, sillä voittomarginaali tippui 2017 tilikauden 4,2 prosentista 2,3 prosenttiin. Yhtiön tähtäimessä on kuitenkin vuositoimitusten kasvattaminen 1,56 miljoonasta autosta 1,8 miljoonaan autoon maaliskuun loppuun 2025 mennessä.

Lähde: Automotive News Kuvituskuvat: Lauri Ahtiainen

Lue myös:

Jaa artikkeli

Keskustelu