30.5.2016

Suomen tyylikkäin autoletka – Citroën DS Suomessa 60 vuotta!

Citroën DS

Citroënin ikoninen DS juhlisti kuusikymmenvuotista taivaltaan Suomessa kesän upeimmalla autoletkalla.

Sunnuntaina 29. toukokuuta tuli kuluneeksi 60 vuotta ensimmäisten Citroën D-mallien maahantuonnista Suomeen. Merkkipäivää juhlittiin jo lauantaina 28. päivä järjestetyllä näyttävällä ajoneuvoparaatilla.

Citroën esitteli vallankumouksellisen DS19-mallinsa Pariisin autonäyttelyssä lokakuun 5. päivänä vuonna 1955. Nimi oli tälläkin kertaa enne, sillä mallikirjaimet DS viittaavat ranskankieliseen sanaan déesse, jumalatar. Viidessätoista minuutissa autoa oltiin tilattu jo 743 kappaletta ja ensimmäisen näyttelypäivän jälkeen peräti 12 000 kappaletta. Mallin menestyksestä kertoi myös sen pitkä valmistusaika. Viimeinen DS, numero 1 455 746, rullasi tehtaalta ulos huhtikuussa 1975.

Vallankumouksellisen ulkonäön lisäksi DS oli myös huomattavan edellä aikaansa teknisesti. Auton tunnetuin piirre on sen kaasunestejousitus, joka tarjosi taikamattoa muistuttavan matkustusmukavuuden. Lisäksi auton maavara oli kuljettajan päätettävissä, jousituksen pitäessä valittu maavara myös auton ollessa kuormattuna. Ensimmäisenä sarjatuotantoautona DS:ssä oli myös levyjarrut etuakselilla ja myöhemmin malli sai jopa kääntyvät ajovalot. Näiden ja monien muiden innovaatioiden ansiosta DS on siis erittäin hyvä valinta pubivisaveikkaukseksi.

Citroën DS

DS:n rinnalle saapui vuonna 1957 karsitumpi ID (ransk. idée), joka jatkoi myöhemmin mallinimillä DSpécial ja DSuper. Vuonna 1999 pidetyssä Vuosisadan Auto -äänestyksessä Citroën DS sijoittui T-Fordin ja Minin jälkeen kolmanneksi.

Suomessakin Citroën DS oli haluttu uutuus. Ensimmäiset neljää DS:ää rantautuivat maahan 29.5.1956. D-mallien ensimmäisiin asiakkaisiin kuuluivat muun muassa edustusvaunuja hankkivat yritykset, lääkärit, asianajajat sekä tyylikästä muotoilua tai poikkeuksellista mukavuutta hakevat autoilijat. Autolla voitettiin myös rallipoluilla, sillä esimerkiksi Pauli Toivonen paiskoi autoa menestyksekkäästi pitkin pikataipaleita niin Jyväskylässä kuin Monte Carlossa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kesän tyylikkäin autoletka käänsi päitä

Citroën D-sarjan 60-vuotisjuhlallisuudet päätti toukokuun 28. päivä ajettu autoletka. Lähtöpaikkana nostalgisella kulkueella oli maahantuoja Auto-Bonin pääkonttori Vantaalla ja päätepisteenä Mäntsälän Hirvihaaran Kartano.

Citroën DS

Paraatin vanhinta DS:ää luotsasi aktiivisena harrastajanakin tunnettu Juuso Juurikkala. Vuosimallin 1958 auto on toiseksi vanhin Suomessa tunnettu DS. Rakkaus merkkiin syttyi puolestaan jo yli 40 vuotta sitten.

– Vanhemmillani on ollut vuodesta 1957 asti vain Citroëneja ja olen koko varhaisen elämäni nauttinut Citroënien kyydistä. Ei siinä annettu vaihtoehtoja, Juurikkala hymyilee.

Juurikkala oli tyytyväinen paraatin automäärään vaikka moni klassikkovaunu joutui erilaisten esteiden takia jäämään talliin.

– Paraatiin ilmoittautui 71 autoa, mutta kaikki eivät valitettavasti eri syiden takia päässeet mukaan. Hieno tilaisuus ja varmasti kesän komein ja tyylikkäin autoletka, jossa oli mukana yli 60 autoa, Juurikkala jatkoi.

Citroën DS

Suomen nykyinen Citroën D-mallikanta on lähes kokonaisuudessaan merkkikerho Automobile Citroën ry:n jäsenten omistuksessa. Autoja on tiedossa noin 250, joista osa on liikenteessä ja loput entisöinnin alla tai harrastajien säilöön ottamina.

Lähde ja kuvat: Auto-Bon

Luetuimmat