3.6.2017 Ajoneuvot Suojaa auton maalipinta nopeasti: sumuta ja huuhtele Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autonhoidon viimeisimpiin uutuuksiin kuuluvat suojatuotteet, jotka sumutetaan auton pinnalle ja huuhdellaan pois. Autonhoito on perinteisesti vaatinut aikaa. Auton ehkä ehtii pestä, mutta vahaamiseen liikenee harvoin aikaa. Ongelmaan on kehitetty nopeasti toimivia tuotteita, mutta tähän asti nekin ovat vaatineet maalipinnan kuivaamista tai ainakin levittämistä. Hiljaittain markkinoille on saapunut uusia spray & rinse –tuotteiksi kutsuttuja suojia, joissa riittää nimen lupaama suihkutus ja huuhtelu. Tällaisia tuotteita ovat esimerkiksi Bouncer´s Bead Juice, CarPro Hydr02, Gyeon WetCoat ja WetCoat Essence sekä Nanolex WashCoat. Helppoudeltaan nämä ovat kuin harjapesujen ”kuumavahat”, mutta tuotteiden suojat kestävät jopa kuukausia yhdellä käsittelyllä. Nanolex WashCoat on spray & rinse tyyppinen tuote, joka suojaa maalipinnan pelkällä levityksellä ja huuhtelulla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ohjeita käyttöön Esimerkkiohjeet ovat kirjoitettu Nanolex WashCoatille. Muita tuotteita käytettäessä kannattaakin tarkistaa tuotekohtaiset ohjeet. Pieniä eroja ohjeistuksen suhteen saattaa olla, sillä esimerkiksi CarPro vaatii huuhtelun painepesurilla. WashCoat laimennetaan sumutinpulloon. Ensimmäisellä käyttökerralla suositeltu käytettävän aineen määrä on 50–100 millilitraa ja myöhemmin riittää 20–50 millilitraa. Varsinaista laimennussuhdetta ei ole ilmoitettu, mutta valmistaja ohjeistaa käyttämään 500–1000 millilitraa vettä. Laimennussuhteella ei ole suuremmin väliä, kunhan aineen saa levitettyä tasaisesti kaikkialle maalipinnalle. WashCoat laimennetaan esimerkiksi sumutinpulloon. Ensimmäisellä kerralla 50-100 ml ja myöhemmin 20-50 ml ainetta yhdistettynä reiluun puoleen litraan vettä on hyvä määrä koko auton sumuttamiseen sumutinpullolla. Kertakäytön kustannus WashCoatille on ostetusta pakkauskoosta ja käytetyn aineen määrästä riippuen välillä 1–9 euroa. Ostamalla 500 millilitran pakkauksen ja käyttämällä ensimmäisellä kerralla 50 millilitraa, muodostuu ensimmäisen levityksen kustannukseksi 3,50 euroa. Tuotteen voi laimentaa oman maun mukaan sumutin-, paineruisku- tai pesuainevaahdottimen pulloon. Näistä sumutin- ja pesuainevaahdotinpulloon riittää noin 5 desilitraa nestettä, mutta paineruiskupulloon kannattaa lisätä yli litra vettä. Omaan käyttöön sopiva määrä löytyy helposti kokeilemalla. Auton maalipinnan tulee olla märkä ennen spray & rinse tuotteen sumuttamista pinnalle. Suihkutetaan pinnalle Auton pinnan tulee olla kauttaaltaan kostea ennen levityksen aloittamista. WashCoat reagoi veden kanssa muodostaen maalipinnalle suojan – vaikutuksen näkee välittömästi veden pisaroitumisena. Tuote käy kaikille pinnoille maalipinnan, muovit, kumit, lasit ja metallit mukaan lukien. Veden käytös muuttuu, kun Nanolex WashCoatin sumuttaa pinnalle. Aineen saa antaa vaikuttaa pinnalla levityksen ajan, mutta se ei saa päästä kuivumaan. Levityksen jälkeen pinta huuhdellaan huolellisesti. Painepesuri helpottaa huuhtelua, mutta ei suinkaan ole välttämätön WashCoatin tapauksessa. Mikäli pintaan vaikuttaisi jäävän jälkiä ilman painepesuria huuhdellessa, niin pyyhkäisy kostealla pesuvälineellä riittää tavallisesti irrottamaan jäljet. Nanolexin WashCoatia ei saa kuitenkaan säilyttää veteen valmiiksi laimennettuna, sillä se reagoi juuri veden kanssa. Tästä syystä laimennus on tehtävä vasta juuri ennen käyttöä. Ei pakko kuivata Todellisen spray & rinse -tuotteen ominaisuuksiin kuuluu, että sen levittämiseen riittää sumuttaminen ja poistamiseen riittää huuhtelu. Näin ollen pintaa ei edes tarvitse kuivata suojaamisen jälkeen. Pisaroina pinnalle kuivuva vesi jättää kuitenkin ikävät jäljet erityisesti tummaan maalipintaan. Ongelma korostuu aurinkoisella kelillä, jolloin pisara toimii pahimmassa tapauksessa suurennuslasin tavoin ja riskinä on pysyvän jäljen palaminen lakkapintaan. Tästä syystä kuivaaminen on suositeltavaa aina autonpesun jälkeen. Veden voi valuttaa huolellisen huuhtelun jälkeen käsitellyltä pinnalta pois ilman painetta, jolloin kuivattavaa jää mahdollisimman vähän. Kuivaamistakin helpottaa merkittävästi hyvin suojattu pinta, sillä tällöin pintajännitys auttaa vettä valumaan nopeammin. Kuivaamisen voikin aloittaa esimerkiksi avoimella vesiletkun päällä ilman painetta vettä valuttamalla ylhäältä alaspäin. Vesi valuu suurimmaksi osaksi itse pois, jättäen lähes kuivan pinnan jälkeensä. Kuivaus on suositeltavaa viimeistellä mikrokuituisella kuivausliinalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Melkein yhtä helposti Auto Finessellä tai Korrekilla Korrek Pro TFC ei ole kestopinnoite, vaikka sitä sellaisena markkinoidaan. Kyseessä on kuitenkin erittäin nopea ja helppo tapa suojata auton maalipinta muutamaksi kuukaudeksi. Esimerkiksi Auto Finesse Aqua Coat ja kotimainen Korrek Pro TFC kuuluvat ryhmään, joille pelkkä sumutus ja huuhtelu ei riitä. Aqua Coat ja TFC vaativat hieromisen pintaan esimerkiksi sienellä. Vasta sitten tuotteen voi huuhdella pois. Korrek neuvoo myös kuivaamaan pinnan käytön jälkeen. Muutoin kaksikko on hyvin lähellä aiemmin mainittuja spray & rinse –tuotteita toiminnaltaan ja kestoltaan. Korrek Pro TFC sumutetaan ensin maalipinnalle. Korrekia mainostetaan kestopinnoitteena, jollainen se ei millään muotoa ole. Tavallisesti kestopinnoitteista puhutaan yli vuoden keston tapauksessa. Korrek Pro TFC:n kesto on muutamia kuukausia eli pyöreästi samaa luokkaa kuin jutun muilla aineilla. Myös Pro TFC on helppokäyttöinen saavutettuun kestoon nähden. Korrekin kulutus yhdellä käyttökerralla on noin puoli purkillista, joten auton suojaamisen kustannukseksi muodostuu 12,5 euroa. Sumutuksen jälkeen Korrek Pro TFC levitetään pakkauksen mukana tulevalla sienellä, jonka jälkeen pääsee huuhtelemaan. Jatkoaikaa vahaukselle Auto tulee pestä huolellisesti ennen spray & rinse -tuotteiden käyttöä, mutta tavallinen käsinpesu riittää mainiosti kohtuullisesti ylläpidetylle maalipinnalle. Spray & rinse -tuotteet mahdollistavat myös auton maalipinnan putsaamisen järeilläkin aineilla. Auton voi putsata liuoitinpesuaineilla, pienpoistolla ja raudanpoistoaineilla, vaikka aika ei riittäisi kunnolliseen vahaukseen. Spray & rinse -tuotteet tuovat maalipinnalle muutamassa minuutissa kuukauden tai pari kestävän suojan, joten niiden avulla varsinaista vahaamista voi siirtää esimerkiksi keväämmälle. Teksti ja kuvat: Henri Posa Katso myös muut Moottorin autonhoitojutut! Auton pesu: Autonhoidon aloituspaketti: näillä tuotteilla pääset edullisesti alkuun Testi: Bilt Hamber Auto-foam – auto pikaisesti puhtaaksi Pesuohjeet autolle: oikeaoppinen käsinpesu ei naarmuta tai vie vahoja Autoshampoon valinnan vaikeus Autonhoito ja vahaus Auton vahauksen lyhyt oppimäärä Avoauton kangaskatto vaatii suojaa Suojaa auton maalipinta nopeasti: sumuta ja huuhtele Lasit kirkkaiksi – oikeaoppinen puhdistus on helppoa ja nopeaa Syventävät autonhoitovinkit Auto ja vanteet puhtaaksi ruosteisista jarrupölytäplistä Pienpoisto – eroon tietyömaiden mustista bitumivanoista vanteissa ja auton kyljissä Pinttynyt karheus irti auton maalipinnasta: näin käytät puhdistussavea Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku