1.1.2017 Ajoneuvot Suo, kuokka ja hybridijärjestelmä: uusi Honda NSX ja vaikea lapsuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toisen sukupolven Honda NSX saattaa olla uuden ajan superauto, mutta taustalta löytyy perinteinen resepti: verta, hikeä ja kyyneleitä. Kulttimaineeseen kohonnut Honda NSX sai tänä vuonna vihdoin jatko-osan vuosikausien odottamisen jälkeen. 581-hevosvoimainen hybridisuperauto ei kuitenkaan ollut helppo pala edes insinööritaidostaan tunnetulle japanilaisyhtiölle, sillä matkan varrelle mahtui aimo annos mutkia ja haasteita. Vuoden urheilulliseksi autoksi Honda (Acura) NSX:n valinnut yhdysvaltalaislehti Road & Track valottaa artikkelissaan hiukan kehitystyön taustoja. Uusi ja vanha NSX perhekuvassa. Ensimmäinen haaste liittyi siihen, että projektin vetovastuu annettiin Acuran tuotekehitysosastolle Yhdysvalloissa. Lukuisten arkiautojen kehittäjänä toiminut osasto ei ollut tottunut tähtäämään Ferrarin, Porschen ja McLarenin asettamiin maaleihin. – Muistan ajatelleeni, vaikka en sanonut sitä projektissa työskenteleville, että "voi luoja, tässä touhutaan yhtiöiden kanssa, jotka ovat tehneet tätä jo vuosia, ja tässä me, Honda, lähdemme niiden perään", kommentoi NSX-projektin suorituskykyvastaava Jason Widmer. NSX:n suorituskyvystä vastannut Jason Widmer kertoo pohtineensa perinteisten urheiluautovalmistajien haastamisen mielekkyyttä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Onko tässä mitään järkeä? Toinen vaihe oli vakuuttaa oma väki siitä, että uuden NSX:n konsepti oli järkevä. Honda oli jo muutamaa vuotta aiemmin keskeyttänyt V10-moottorin perustuvan NSX:n kehittämisen ja uuden projektin eräs vaatimus oli, että auto olisi edistyksellinen. Monet kuitenkin näkivät kolmen sähkömoottorin ja akuston lähinnä haittana suorituskykyä haettaessa. Auton ensimmäinen prototyyppi kiersi Virginia International Racewayn moottoriradan peräti kahdeksan sekuntia nopeammin kun sähkömoottorit oltiin kytketty pois päältä. Katuautojen hybridikokemuksesta ei ollut apua kilparadalla, ja NSX:n piti selviytyä kunnialla molemmista. Kuusisylinterinen polttomoottori, kaksi turboahdinta, yhdeksän vaihdetta, kaksi kytkintä, kolme sähkömoottoria sekä akusto – NSX:n edistyksellisyys sai epäilijöitä myös Hondan sisältä. Ongelmia aiheutti myös polttomoottori, sillä alkuperäinen ajatus kuljettajan taakse poikittain asennetusta vapaastihengittävästä V6:sta jouduttiin hylkäämään. Helppo ratkaisu vaihtui turboahtimiin ja se puolestaan tarkoitti moottorin kääntämistä pitkittäin tilarajoitteiden takia. Käytännössä auton perä ja ulkokuori jouduttiin suunnittelemaan uudelleen. Hondan onneksi sen johtajistossa on paljon insinöörejä, jotka pitivät kiinni tinkimättömästä linjasta projektissa, jonka tarkoitus oli olla juuri insinöörityön taidonnäyte. – Eräs suurista eduista tässä projektissa, mikä nostaa sen jopa muiden tuotteidemme yläpuolelle, oli ettei kukaan koko organisaatiossa halunnut projektin epäonnistuvan. Kaikki ajattelivat, että tämän täytyy olla mahtava, Widmer linjaa. Myös NSX:n keulassa on tiivis tunnelma kahden sähkömoottorin myötä. Voimalinjan viivästyminen aiheutti kuitenkin ongelmia muualla kehitystyössä. Tuotannosta vastaava Clement D'Souza kertoo, että jossain kohtaa projektia hänen tavoitteenaan olivat apurungon ja jousituksen tiukemmat toleranssit ilman kunnon käsitystä siitä, mitä tässä ollaan rakentamassa. Päivittäiset päivitykset NSX luottaa järjestelmiensä yhteensovituksessa pitkälti elektroniikkaan ja ohjelmistoihin, joita päivitettiin ohiolaisen tuotekehityskeskuksen lisäksi Hondan päämajasta Japanista. Eräässäkin testisessiossa auto käyttäytyi yllättäen villin yliohjaavasti. Myöhemmin selvisi, että sähkömoottoreiden ohjelmisto oltiin päivitetty yön aikana, muuttaen auton luonnetta dramaattisesti. Eräiksi projektin sankareista nostetaan myös kääntäjät, sillä Acuran tuotekehityksen ja Hondan päämajan yhteistyön koordinointi ei ollut aina helppoa. Yhdessä muiden hybridisuperautojen kanssa NSX on eräänlainen osoitus siitä, että urheilullisen ajettavuuden ei tarvitse kuolla ympäristökehityksen varrella. Hondalle New Sports eXperience on puolestaan osoitus siitä, että yhtiöllä on edelleen intohimoa ja näkemystä. Koko laajudessaan kertomus NSX:n kehitystyön mutkista on luettavissa Road & Trackin verkkosivuilta. Lähde: Road & Track Kuvat: Honda Katso myös: Uuden Honda NSX:n suurin heikkous? Heikko töötti. Porschellakin on huumorintajua – ”Onnea matkaan!” Honda NSX saapuu Eurooppaan syksyllä – onko vieläkin kesää jäljellä? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku