25.2.2019 Ajoneuvot Sulassa sovussa sähköä, bensiiniä ja dieseliä: täysin uusi Peugeot 208 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden Peugeot 208:n sähköversio taittaa 340 kilometriä latauksella. Peugeot on paljastanut seuraavan sukupolven 208-pikkuauton. Odotusten mukaisesti sukupolvenvaihdos tuo myös suuren loikan käyttövoimatarjontaan: nyt ranskalaismerkin voimalinjavalikoima kattaa bensiinin ja dieselin lisäksi täyssähkökäytön. 208 perustuu uuteen CMP-perusrakenteeseen, joka tulee leviämään yhtiön B- ja C-segmentin (esim. 308) autoihin. Perusrakenteen kerrotaan tuovan painonsäästöä 30 kiloa, parantavan aerodynamiikkaa tasaisemmalla pohjalla ja sähköisesti suljettavilla ilmanottoaukoilla. Myös vierintävastukseen on kiinnitetty huomiota. Valmistajan mukaan uusi perusrakenne tuo kehitystä myös ääni -ja lämmöneristykseen ja parempaan värinänvaimennukseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Bensiini vai diesel? Polttomoottoripuolella Peugeot 208 tarjoaa 1,2-litraisen kolmesylinterisen PureTech-moottorin kolmea versiota: 75, 100 ja 130 hevosvoimaa. Näistä ensimmäinen tarjotaan viisivaihteisella manuaalilla, keskimmäisen manuaali saa kuusi vaihdetta tai vaihtoehtoisen 8-pykäläisen automaatin. Tehokkain versio tulee aina automaatilla. Dieseliä tarjotaan 100-hevosvoimaisella moottorilla kuusivaihteisen manuaalin kera. Vai sittenkin sähkö? Sähkömalli kantaa nimeä Peugeot e-208. Autoa vauhdittaa 136-hevosvoimainen (100 kW) sähkömoottori, joka parhaimmillaan sinkaisee pikkauton sataseen vain 8,1 sekunnissa. Peugeot on varustanut auton varsin kookkaalla 50 kilowattitunnin ajoakulla, jonka kerrotaan riittävän WLTP-mittauksessa 340 kilometrin ajomatkaan. Lataus onnistuu kolmivaihevirralla 11 kilowatilla (3x16A) tai yksivaiheisesti 7,4 kilowatilla (32A). Pikalatauksen teho on 100 kilowattia. Tiedotteessaan valmistaja korostaa e-208:n tarjoavan markkinoiden parhaan lämmitysratkaisun. Sisätiloja lämmitetään 5 kilowatilla, ja autossa on myös ilmalämpöpumppu. Peugeot kertoo lämmityksen onnistuvan tietysti myös etänä älypuhelimella. Ajoakun lämmönhallinta on yhdistetty matkustamon järjestelmään, mikä valmistajan mukaan parantaa pikalatauksen toimivuutta. Suuresta akusta huolimatta e-208:n sisätilat vastaavat polttomoottoriversiota, sillä ajoakku on sijoitettu auton pohjaan. Sen ansiosta sähköversion kerrotaan myös vastaavan ajettavuudeltaan polttomoottorimalleja. Uutta ja viittausta vanhaan Ulkoa 208:n tunnistaa heti uudeksi malliksi. Keula saa viitteitä uudesta 508:sta, C-pilarista taas voi löytää viittauksia 205:een. Auton kerrotaan olevan aiempaa pidempi ja leveämpi, mutta matalampi. Auton GT- ja GT-Line -painokset erottuvat mustilla lokasuojan levikkeillään, eräänlainen viittaus 205:n GTi-malleihin sekin. Perä taas kantaa valmistajan nykymallistosta tuttua koko perän levyistä valopaneelia. Sisältä löytää edellismallissa debytoineen i-Cockpit -sisätilaratkaisun, jonka tunnuspiirre on pienen ohjauspyörän päälle sijoitettu mittaristo. Keskelle tarjotaan kosketusnäyttöä 5-, 7-, tai 10-tuumaisena versiona varustelusta riippuen. Sukupolvenvaihdos tuo runsaasti aktiivista apua ajamiseen: mukautuva vakionopeudensäädin on nyt entistä älykkäämpi ruuhkamatelussa, ja toki varustelista kattaa kaiken kaista-avustimesta automaattisiin hätäjarrutusjärjestelmiin ja nopeusrajoitustunnistukseen. Peugeot 208 esitellään yleisölle ensi viikolla Geneven näyttelyssä. Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Peugeot Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Autonäyttely Vielä kytee messuhiillos: Geneve 2024 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku