24.3.2016

Subarun tuleva polku – tällainen on uusi Impreza!

Subaru Impreza

Uusi pohjarakenne, peruutettaessakin toimiva hätäjarrutusavustin ja uusittu vapaasti hengittävä bokserimoottori vauhdittavat Imprezan kohti Subarun viisivuotissuunnitelmaa.

New Yorkin autonäyttelyssä esitelty Subaru Impreza on merkin uuden ajan ensimmäinen malli. Uusi C-segmentin perheauto tekee todeksi niin Subarun uuden Global Platform -pohjaratkaisun kuin merkin Dynamic X Solid -suunnittelufilosofian. Samalla Impreza kertoo paljon myös Subarun tulevista malleista.

Subaru Impreza

Subarun uusi muotokieli toteutuu Imprezassa ensimmäistä kertaa kokonaisuudessaan. Käytännössä Subarulle tyypillinen kuusikulmainen etumaski on saanut kaverikseen haukansilmiä muistuttavat ajovalot. Korin muotoilussa on haettu urheilullista tyyliä, lokasuojien levennysten muistuttaessa tarkoituksella nelivedosta. Subarun uudet urheilulliset linjat tuntuvat lainaavan hiukan Mazdan Kodo-muotoilukielestä, mutta pysytellen silti enemmän laatikkomaisuuden puolella.

Sisällä Impreza jatkaa Subarulle tyypillisiä hyveitä, kuten hyvää näkyvyyttä ja tilavuutta, mutta pyrkii tuomaan mukaan myös laadukkaamman viimeistelyn. Uusien istuimien luvataan olevan paremmin kehoille sopivat.

Subaru Impreza

Subaru Global Platformin myötä Imprezan sisäinen kauneus on kokenut niin ikään muutoksia. Uusi alusta- ja korirakenne ovat noin 70-100% edeltäjiään jäykempiä vakaamman ja paremman ajettavuuden vuoksi. Jäykempi rakenne mahdollistaa myös jousituksen paremman toiminnan, joten samalla matkustusmukavuudenkin pitäisi parantua. Alustarakenteen myötä auton painopiste on viisi millimetriä alempana, auttaen ajettavuudessa entisestään.

Subaru Impreza

Subarun vapaasti hengittävä bokserimoottori on kokenut piristyksen. Kaksilitraisen FB20-moottorin osista noin 80 prosenttia on uusia verrattuna edeltäjäänsä. Suoraruiskutettu nelisylinterinen moottori tuottaa maksimissaan 152 hevosvoimaa. Vaihteistona on Subarun tyyliin muuttuvavälityksinen Lineartronic-vaihteisto, jonka toimintaa on jälleen parannettu. Moottori ja vaihteisto ovat myös aiempaa hiljaisempia. Voima välittyy tuttuun tapaan Subarun symmetriselle nelivedolle.

Subaru Impreza

Turvavarusteissa Subaru luottaa voimakkaasti EyeSight-tekniikkaansa. Kahteen kameraan perustuva järjestelmä on hätäjarrutusavustimen ja aktiivisen vakionopeudensäätimen lisäksi oppinut nyt kaukovaloavustimen toiminnot. Impreza tuo Subarun mallistoon myös peruutettaessa toimivan hätäjarrutusavustimen, joka pyrkii estämään mahdolliset onnettomuudet myös taaksepäin ajettaessa.

Subaru Impreza

Impreza tulee myyntiin neli- ja viisiovisena vaihtoehtona. Neliovisen mallin pituus on 4,63 metriä, viisiovisen ollessa vain 4,46-metrinen. Leveyttä Imprezalla on 1,78 metriä ja korkeutta 1,46 metriä. Akseliväli on molemmissa korimalleissa 2,67 metriä.

Lähde ja kuvat: Subaru

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat