4.5.2016 Ajoneuvot Koeajo: Subaru Forester luottaa jatkuvaan parantamiseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Subaru Forester sai kausipäivityksessä uudet ajovalot. Hyvää: näkyvyys, tilat, käytännöllisyys. Huonoa: kaasupolkimen herkkyys, puhditon moottori, tahmea ohjaus. Suurten kasvojenkohotusten sijaan Subaru Forester kehittyy tasaisin parannuksin. Malliston suosikki sai noin vuosi sitten uuden kosketusnäytöllä varustetun soittimen ja kauan odotetun diesel-automaatti -yhdistelmän. Tänä keväänä on vuorossa keulailmeen piristys. Foresteria koristavat uudet kääntyvät led-ajovalot ja nykyaikaisemman näköinen etupuskuri sekä maski. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uudistus ei tuo onnea Led-ajovalot kuuluvat kauppaan edullisinta X-varustetasoa lukuun ottamatta. Ajovalotekniikan kehitys ei aina kulje eteenpäin, eivätkä Foresterinkaan ledit tarjoa vallankumouksellista valokuviota. Lähivaloilla pärjää hyvin, mutta kaukovalot pidentävät kantamaa heikonlaisesti. Sisäilmettä on päivitetty laadukkaammaksi, ja ohjauspyörää tarjotaan lämmityksellä. Foresteria on kehitetty myös pintaa syvemmältä, sillä auton koria on jäykistetty. Subaru kertoo jousien ja iskunvaimentimien kokeneen uudistuksia. Vailla vertailukohtaa muutoksia on vaikea huomata, mutta auton alusta toimii edelleen hyvin. Erityisesti käytös huonokuntoisella tiellä vakuuttaa. Vähemmän kehuja ansaitsee ohjaus. Tuntuma on edelleen tahmea, minkä vuoksi ohjaus tuntuu kevenevän, kun autoa alkaa ohjaamaan kaarteeseen sisään. Matka-ajossa lohtua tuo hyvä suuntavakavuus, joten tahmealla ohjauksella ei sentään tarvitse paimentaa autoa kaistaviivojen välissä. Mainio näkyvyys Kaupunkiajossa oudoksuttaa kaasupolkimen vaste. Automaattivaihteistosta huolimatta liikkeellelähdöt vaativat tarkkaavaisuutta, sillä Subaru tahtoo hyökätä eteenpäin hennollakin kaasunpainalluksella. Erityisen raivostuttavaa on pysäköinti. Liikkeellelähtöjen äkkinäisyys unohtuu vauhdin myötä. Koeajoauton 2,0-litrainen ahtamaton bokserimoottori tarjoaa rauhallista kyytiä. Portaaton CVT-vaihteisto toimii sinänsä mainion pehmeästi, mutta kaipaa kumppanikseen vääntävämpää voimanlähdettä. Kaupunkiajossa Forester-kuljettajaa riemastuttaa erinomainen näkyvyys etuviistoon. Muutoinkin tilasuunnittelussa on onnistuttu: autoon on helppo kulkea ja tilaa riittää molemmilla istuinriveillä. Tavaratila vetää 505 litraa, ja tarvittaessa nelivetoisen perään kelpaa kytkeä 2 000-kiloisen jarrullisen perävaunun. Pienet uudistukset pitävät auton kilpailukykyisenä. Subaru Forester ei autona sulata sydäntä ensimetreillä, mutta käytännönläheiset vahvuudet palkinnevat pidemmässä suhteessa. Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: valmistaja Subaru Forester 2.0 Lineartronic XE Hinta alkaen 42 680 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, neliveto. Teho 110 kW (150 hv), 6200 r/min Vääntö 198 Nm (4200 r/min) Vääntö 198 Nm (4200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,8 s Huippunopeus 192 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 150 g/km Mitat pituus 4595 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1735 mm, akseliväli 2640 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku