Ajoneuvot | Uutinen | 11.6.2016

Stuttgartin sähköisku Teslan sydämeen: Mercedes-Benz esittelee 500 kilometrin sähköauton

Suora vastine Teslan sähköautoille esitellään Pariisin autonäyttelyssä.

Jaa artikkeli

Pitkään on ihmetelty rauhallista sivustakatsojan roolia, jonka saksalaiset autojätit ovat ottaneet sähköautomarkkinoilla. Teslan niittäessä mainetta niin suorituskyvyssä, latausverkostossa kuin toimintamatkoissakin, ovat saksalaiset esitelleet dieseleitä ja hybridimalleja. Sähköautot ovat jääneet varovaisiksi kokeiluiksi BMW i3 -mallia lukuun ottamatta.

Nyt Mercedes-Benz siirtyy katsomosta näyttämölle. Stuttgartissa järjestetyillä teknologiapäivillä Mercedes-Benz henkilöautojen strategiajohtaja Wilko Stark julisti ytimekkäästi yhtiön sähköautopolitiikasta.

– Mercedes-Benz esittelee syksyllä Pariisissa suuren sähköauton. Siinä esitellään sähköinen arkkitehtuurimme, joka on uuden sähköautomalliston alku.

Stark oli sähköauton yksityiskohdista vaitonainen – hänen mukaansa kilpailijasyistä. Hän lupasi Mercedes-Benzin palaavan asiaan piakkoin, mutta paljasti kuitenkin yhden faktan.

– Automme kykenee 500 kilometriin yhdellä latauksella.

Starkin painokkaat sanat olivat täsmäisku ylellisten sähköautojen yksinvaltiasta, Teslaa, kohtaan.

Rakenne kuin Teslassa

Autosta paljastettiin vain akku-, sähkömoottori-, ja jousitusrakenteet paljastava tekniikkakuva.

Kuvasta pystyy päättelemään tulevan auton olevan etu- ja taka-akselin sähkömoottorilla varustettu, eli toisin sanoen nelivetoinen. Teslan tapaan akut sijoitetaan akselien väliin auton pohjaan ja takaistuimen alle.

Mercedes-Benz oli vaitonainen suuren sähköauton korimallista. Yhtiö kuitenkin paljasti, etteivät sähkömallit jää yhteen korimalliin.

Aiemmin yhtiön ainoat sähkötuotteet ovat olleet tila-auto B250 Electric Drive ja päänkääntäjä SLS AMG Electric Drive.

Mercedes-Benz esitteli IAA-prototyypin Frankfurtin autonäyttelyssä syksyllä 2015.

Mercedes-Benz esitteli IAA-prototyypin Frankfurtin autonäyttelyssä syksyllä 2015.

Tekniikkakuvan perusteella jousitus luottaa päällekkäisiin kolmiotukivarsiin, joka on yhtiön pitkittäismoottorisista malleista tuttu ratkaisu. Etuylitys oli lyhyt ja jäähdyttäjä korkea. Ainakaan alkuun siis ei ole tiedossa matalaa sähköistä urheiluautoa

Herää kysymys, mahtaako Mercedes-Benz esitellä viime vuosien konseptiautoja mukailevan sähköauton? Se olisi futuristinen vastine Teslan tuoreelle Model X -sähkötila-autolle.

 

Jaa artikkeli

Keskustelu

automerkiltä: Mercedes-Benz