5.12.2014 Ajoneuvot Koeajo: Smart Forfour Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Isompi Smart tarjoaa lisää tilaa, mutta myös kovempaan hintaan. Hyvää: Ketteryys, ohjaamon ilme, pirteät värit. Huonoa: Suorituskyky, takaistuin. Kaksipaikkaisissa Smarteissa moottori taka-akselilla on tuttu ratkaisu. Nyt myös pidempi nelipaikkainen Smart Forfour noudattaa samaa rakennetta. Kääntösäde on suurempi kuin pikkusisaressa, mutta huikean pienessä tilassa Forfourkin kääntyy. Edelleen voidaan puhua ensiluokkaisesta kaupunkiautosta. Maantiellä Forfour osoittautuu yllättävän meluttomaksi. Maantienopeuksissa esiintyy kaksipaikkaista vähemmän levottomuutta. Akseliväli on silti lyhyt ja heijastuu ylipäänsä pienen koon kanssa edelleen ajettavuuteen. Ohjaustuntuma on hivenen pehmeämpi kuin Fortwossa. Käytännössä vähäiseen tuntoon kuitenkin tottuu nopeasti, eikä ohjaukseen hetken kuluttua enää kiinnitä huomiota. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Reilut takatilat Kuljettajan istuin on riittävän iso, mutta sivutuki jää laimeaksi. Istuin jää matalalle, joten jalat ovat korkealla istuma-asentoon nähden. Asento aiheuttaa sen, että istuinta tekee mieli siirtää hieman taaemmas. Ohjauspyörässä on pelkkä korkeussäätö. Lisäksi ohjauspyörä on melko kaltevassa kulmassa. Siten sen yläosa jää melko kauas, ellei halua ajaa polvet koukussa. Takana tilaa on yllättävän hyvin. Istuin on kuitenkin matalalla, eikä sivutukea ole lainkaan. Niinpä istuminen takana on mutkikkaalla tiellä melkoista heilumista. Takaistuimien istuinosan voi nostaa helposti ylös, jolloin taakse muodostuu huomattavan iso lisätavaratila. Iso plussa takaosaston kannalta tulee myös siitä, että ovet avautuvat 83 asteen kulmaan. Kulkeminen sisään ja ulos on vaivatonta. Nettikauppa avattu Uusi Smart etsii asiakaskuntaa haastavassa markkinatilanteessa. Aiempi autokanta ei ole valtava, mutta kohtuullinen sentään. Suomessa on tällä haavaa 1 662 Smartia. Kaksipaikkaisia on lievä enemmistö (866 kpl). Jotta Smart saisi uusia ystäviä myös muilta merkeiltä, on auton ympärille kehitetty uuden tyyppinen verkkokauppa yhdessä rahoitusyhtiö Santanderin kanssa. Nettikauppa on jo avattu. Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Smart Forfour 52 kW Hinta alkaen 16 413 € Koeajetun auton hinta varusteineen 19 297 € Ajoneuvovero 83 €/ v Moottori 999 cm³, bensiinirivimoottori takana poikittain, 3-sylinteriä, turboahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, takaveto. Teho 52 kW (71 hv), 6000 r/min Vääntö 91 Nm (2850 r/min) Vääntö 91 Nm (2850 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 155 km/h Kulutus l/ 100 km 4,8 (kaup.) / 3,8 (maant.) / NEDC-kulutus 4,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 97 g/km Mitat pituus 3496 mm, leveys 1663 mm, korkeus 1543 mm, akseliväli 2494 mm Tavaratila: 185/975 l Omamassa: 975 kg Matkanjatkamispalvelu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?