Ajoneuvot | Geneve 2019 | 18.3.2019

Škodan Vision iV – kahdella moottorilla kohti täyssähköistä tulevaisuutta

Škodan ensimmäisen Volkswagen-konsernin sähköautojen skaalautuvaan perustekniikkaan pohjautuvan automallin esittelyn myötä tšekkimerkki ottaa askeleen kohti eMobility-aikakautta.

Jaa artikkeli

Geneven autonäyttelyssä ensiesitelty Vision iV on neliovinen crossover-coupé, jonka sisätiloja kuvataan väljiksi ja huomiota keräävää muotoilua sporttiseksi ja tunteisiin vetoavaksi.

Volkswagen-konsernin skaalautuvaan sähköautojen MEB-perustekniikkaan pohjautuvan tulokkaan ratin takana ajoelämyksen luvataan olevan dynaaminen, mitä se sitten tarkoittaakaan.

Kaksi sähkömoottoria

Etenemiskyvyn takeina toimivat valmistajan mukaan neliveto ja kaksi sähkömoottoria, toinen etuakselilla ja toinen taka-akselilla, yhteisteholtaan 225 kW (306 hv).

WLTP-testisyklin mukainen maksimitoimintamatka on Škodan mukaan 500 kilometriä, ja akuston saa ladattua 80-prosenttisesti jo 30 minuutissa.

Konseptiauto valvoo ympäristöään laser- ja tutkatunnistimilla sekä kameroilla.

Valmistajan mukaan sopivissa olosuhteissa auto pystyy jopa ajamaan itsenäisesti ja pysäköimään itsensä.

Liitettävyysominaisuudet lupaavat suoraa kommunikaatiota muiden tienkäyttäjien, autojen ja infrastruktuurin kanssa.

Valvoo sydämen sykettä

Vision iV -mallin pituus on 4 665 mm, leveys 1 926 mm ja korkeus 1 613 mm. Konepelti on lyhyt, matkustamo pitkä ja kattolinja jokseenkin coupémainen.

Ovet ovat kahvattomat ja avautuvat kosketuksesta. Perinteisten ulkopeilien tilalla on kamerat, joiden välittämä 180-asteinen näkymä näytetään taustapeilissä.

Monitasoinen kojelauta, uudenlainen keskikonsoli ja pystysuuntainen, vapaasti leijuvalta vaikuttava tietoviihdenäyttö ilmentävät uutta sisätiladesignia.

Uusimman sukupolven tietoviihdejärjestelmällä päästään Škodan mukaan kiinni runsaisiin online-mobiilipalveluihin.

Järjestelmää voidaan ohjata myös sekä eleillä että puheella, ja kuljettajan sekä etumatkustajan älypuhelimet integroituvat käyttöjärjestelmään. Auton keskuslukitus voidaan avata digitaalisena avaimena toimivalla älypuhelimella.

Konseptiauto tarkkailee myös kuljettajan sydämen sykettä, mikä lisää valmistajan mukaan turvallisuutta: tarvittaessa auto osaa jarruttaa automaattisesti pysähdyksiin. Toistaiseksi ei ole kerrottu jarruttaako se, jos kuljettaja kiihtyy, vai aktivoituuko toiminto, jos kuskin syke hiipuu.

Täysin valmis sarjatuotantoon Vision iV ei vielä ole, mutta valmistajan mukaan suuria rukkauksia ei ole luvassa, eli ollaan jo varsin lähellä lopullista ratkaisua.

Lähde: Škoda Kuvituskuva: Moottorin arkisto/Lauri Ahtiainen

Jaa artikkeli

Keskustelu