Ajoneuvot | Autonäyttely | Geneve 2019 | 26.2.2019

Škodan katumaasturimallisto on pieniin päin: Kodiaq, Karoq ja nyt toistamiseen Kamiq

Kaksi Kamiqia: ensin Škoda esitteli pikkumaasturin Kiinaan, ja nyt Eurooppa saa omansa.

Jaa artikkeli

Ensin tuli suuri Kodiaq, sitten keskikokoinen Karoq ja nyt pienokainen Kamiq. Škodan katumaasturimalliston jäsenet lainaavat K-alkuiset ja Q-päätteiset nimensä inuiittien kielestä, ja valmistajan mukaan Kamiq tarkoittaa ”jotain täydellisesti sopivaa”.

Škodan pikkuruinen itse asiassa julkaistaan nyt toista kertaa – valmistaja esitteli jo viime vuonna Kiinan markkinoille Kamiq-pikkumaasturin, mutta epäloogisesti kyseessä ei ole sama auto, joka nyt esitellään Euroopppaan.

Virallisesti Geneven autonäyttelyssä paljastettava uutuus-Škoda on 4 241 millimetriä pitkä ja sen akseliväli on 2 651 mm. Kiinassa jo myytävä Kamiq on 4390 millimetriä pitkänä hieman euroopan sisartaan pidempi, mutta sen 2610 millimetrinen akseliväli on lyhyempi.

Skoda Kamiq

Se isompi Scala

Keskitytään nyt siis Suomenekin saapuvaan Škoda Kamiqiin. Autoa voisi kuvailla Scalan maastoserkuksi, tai konsernitasolla tsekkiläismerkin vastineeksi Seat Aronalle ja Volkswagen T-Crossille.

Valmistaja kertoo uutukaisensa tarjoavan katumaastureille tyypillisen korkean istuma-asennon ja sen tuoman paremman näkyvyyden ja yhdistävän sen ketterään ajettavuuteen ja tunteita herättävään muotoiluun. Mainittujen seikkojen lisäksi Škoda kehuu tuotteensa turvallisuutta, verkottuneisuutta, tilavuutta ja monia näppäriä Simply Clever -ratkaisuja.

Skoda Kamiq

Koska ympäristö?

Valmistaja kertoo tavoittelevansa näillä seikoilla erityisesti nuorempia asiakkaita, jotka viettävät modernia, seikkailupainotteista elämäntapaa. Valmistaja korostaa auton olevan maasturimaisesta ulkonäöstään huolimatta puhtaasti etuveto, sillä energiatehokkuus on erityisen tärkeää kohderyhmälle.

Siis suomeksi: Škoda myy ympäristötietoiselle asiakaskunnalle korkeaa, epäaerodynaamista katumaasturia ja perustelee tuotteensa ympäristöystävällisyyttä nelivetomahdollisuuden puutteella?

Digiä ja tekniikkaa

Kamiqin kerrotaan olevan toinen Škodan uutta sisätilatyyliä noudattava auto. Valmistaja kuvailee sisätilojen rakentuvan kojelaudan 9,2-tuuman näytön ympärille, minkä myös mainitaan olevan yksi luokkansa suurimmista.  Näyttöpuolta saa myös mittaristoon, jonka voi lisärahasta vaihtaa 10,25-tuumaiseen virtuaaliversioon.

Skoda Kamiq

Tiedotteessa valmistaja ylistää autoon saatavaa varustevalikoimaa poikkeuksellisen runsaaksi pikkuautojen saralla. Ilahduttavasti mainittuja herkkuja ovat esimerkiksi lämpiävä ohjauspyörä ja tuulilasi, molemmat näppäriä Suomessa.

Kamiqin keulalle tarjotaan perusmallissa 1.0 TSI:tä 95 hevosvoiman teholla. Saman moottorin voi tilata myös 115-hevosvoimaisena painoksena, ja sen kera vaihteistokin vaihtuu viisivaihteisesta kuuteen pykälään. Tarjolla on myös seitsenvaihteinen kaksoiskytkinlaatikko. Samat vaihteistot tarjotaan myös 150-hevosvoimaiseen 1.5 TSI:hin.

Dieselpuolella tarjolla on 115-hevosvoimainen 1.6 TDI, ja myös tämän moottorin saa sekä kuusivaihteisella manuaalilla että seitsenpykäläisellä kaksoiskytkinlaatikolla.

Ekompaa menoa kaipaavia ilahduttaa Kamiq-malliston kattavan myös 1.0 G-TEC -kaasuversion. 90-hevosvoimainen painos on saatavilla kuusivaihteisen manuaalin kanssa.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Škoda

Jaa artikkeli

Keskustelu