24.2.2014 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Yeti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lumimiehen lisänimetön versio on ulkokuoreltaan sivistyneempi verrattuna rosoisempaan veljeensä. Hyvää: kattava moottori- ja vaihteistovalikoima, tilojen monikäyttöisyys Huonoa: vaihteiston toiminta kaupunkiajossa Škoda Yetin voi sanoa kestäneen kohtuullisen hyvin ajan hammasta. Katumaasturi esiteltiin vuonna 2009 ja se on nyt saanut ensimmäisen päivityksensä. Päivityksen myötä Yetistä on saatavilla kaksi versiota: Yeti ja Yeti Outdoor. Outdoorissa on maasturimaiset, mustat sivulistat ja puskurien alakulmat. Se muistuttaa enemmän kantaisäänsä, kuin Suomessa koeajamamme Yeti, joka on ulkonäöltään enemmän henkilöautomainen. Molempien vakiovarusteluun kuuluvat kattokaiteet. Škodan muotoilutrendin mukaisesti kulmia on terävöitetty ja sumuvalot ovat vaihtuneet pyöreistä neliskanttisiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Järkeviä tilaratkaisuja Yetiin voi nyt halutessaan nousta kyytiin avainta räpläämättä, sillä varustelistalta löytyy avaimeton käynnistys. Sisätilat ovat uudet verhoiluista kojelautaan. Ohjauspyörän voi valita neljästä vaihtoehdosta. Škoda Yetin yksi myyntivaltti on sisätilojen tilaa säästävät ratkaisut, joita valmistaja mainostaa Simply-Clever- ratkaisuiksi. Takamatkustajien iloksi takaistuimessa on niin etäisyyssäätö kuin selkänojan kallistuksen säätö. Jokainen takaistuin on myös irroitettavissa kokonaan. Kaupunkien keskustoissa liikkuville oiva uusi lisävaruste on pysäköintiavustin, joka osaa pysäköidä taskuun kadunvarteen sekä tien suuntaan nähden poikittaiseen pysäköintiruutuun. Uusien voimien lähteillä Noin 65 prosenttia Suomessa myydyistä Yeteistä on etuvetoisia. Etenkin vanhemmat ihmiset ostavat Suomessa etuvetoisia Yetejä. Maahantuojan mukaan tämä käyttäjäkunta arvostaa auton korkeaa maavaraa, josta huolimatta kyytiin on helppo nousta. Tämä pitänee paikkansa kuljettajan iästä riippumatta. Sekä Yeti että Yeti Outdoor on mahdollista hankkia myös nelivetoisena. Neliveto on saatavilla kaksilitraisten turbodieseleiden yhteyteen sekä nyt myös 1,8-litraisen TSI-bensiinimoottorin yhteyteen. Diesel-nelivetoihin on uutuutena 170 hevosvoiman kaksilitrainen kaksoiskytkinvaihteistolla. Malliston piheimpään päähän on ilmestynyt koeajamamme 1,6-litrainen turbodiesel, jota saa myös seitsenvaihteisella kaksoiskytkinautomaatilla. Kaksoiskytkinvaihteistot ovat nelivetoisissa malleissa kuusivaihteisia, etuvetoisissa vaihteita on seitsemän. Pieni dieselmoottori liikuttaa autoa sopivan jouheasti ja vääntöä riittää moniin tilanteisiin. Kaksoiskytkinvaihteiston toiminta yhdistettynä dieselmoottoriin jakanee kaupunkiajossa mielipiteitä. Auto ei lähde ilman kaasun käyttöä heti liikkeelle, kun jalan nostaa jarrulta. Viiveen jälkeen ryntäys ei ole kovin pehmeä ja jatkuvalla kaasun käytöllä kaupunkiajosta tulee takkuilevaa. Moottori ja vaihteisto edellyttää ennakoivaa ajotapaa. Teksti ja kuvat: Santeri Petrell Škoda Yeti 1.6 TDI DSG Hinta alkaen 21 893 € Koeajetun auton hinta varusteineen 31 187 € Ajoneuvovero 114 €/ v Käyttövoimavero 301 €/ v Moottori 1 598 cm³, dieselmoottori, ahdin, 4 sylinteriä, 7v. automaatti-vaihteisto Teho 77 kW (105 hv), 4400 r/min Vääntö 250 Nm (1500-2500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500-2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,2 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km 5,7 (kaup.) / 4,7 (maant.) / NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 132 g/km Mitat pituus 4223 mm, leveys 1793 mm, korkeus 1691 mm, akseliväli 2578 mm Tavaratila: 405–510 l Omamassa: 1445 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 2 vuotta Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku