3.2.2014

Koeajo: Škoda Rapid Spaceback

Erehdyttävästi farmaria ulkoisesti muistuttava Spaceback on muotoiltu automallin viistoperäisestä kantaisästä.

Škodan tyylikkäässä viistoperässä on laadun tuntua. Hyvää: Tilat, ajettavuus, helppous Huonoa: Tuulen suhinat kantautuvat matkustamoon moottoritienopeuksissa

Škoda tavoittelee erityisesti nuoria autonostajia uudella viistoperäisellä Rapidillaan. Aluevaltaus on autonvalmistajalle uusi.

Tyylitellyn intiaanin sulkapäähinettä kuvaavan logon alla ei siis ole aiemmin ollut vastaavaa korimallia keskikokoisten autojen luokassa. Kooltaan uusi malli sijoittuu pienemmän Fabian ja suuremman Octavian väliin.

Erehdyttävästi farmaria ulkoisesti muistuttava Spaceback on muotoiltu automallin viistoperäisestä kantaisästä. Perä on Spacebackissa tylppä ja 18 senttimetriä lyhyempi kuin viistoperässä. Näin on saatu aikaan ulkoa nuorekkaampi olemus, mutta myös tavaratila on pienentynyt 135 litraa. Spacebackissa tavaratilaa on 415 litraa. Akseliväli on sama kuin viistoperäisessä Rapidissakin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hinnalla kilpailija

Spacebackin myötä Rapideihin on tullut pieniä päivityksiä matkustamon materiaaleihin, mutta tärkein muutos lienee päivitetty iskunvaimennus, joka tekee kyydistä aiempaa pehmeämpää.

Ensimmäisiä Rapideja vaivannut pikkuautomainen alustan karkeus on hälvennyt. Rapidissa on uutena nyt myös nopeuden mukaan säätyvä sähkömekaaninen ohjaustehostin. Auton ohjaus on kevyt, mutta tuntoakin on.

Kaikki moottorivaihtoehdot ovat ahdettuja ja nelisylinterisiä. Koeajetussa autossa oli 1,2 litrainen, 105 hevosvoiman ahdettu bensiinimoottori ja kuusilovinen manuaalivaihteisto. Yhdistelmä tuntui kaikin puolin luontevalta ja sopivan tehokkaalta. Kiihdytyksissä tosin moottorinäänet kantautuvat matkustamoon asti.

Samasta 1,2 litraisesta moottorista on tarjolla myös 86 hevosvoimainen versio, joka on Rapidin hinnat alkaen-mallien voimanlähde. Suuritehoisin bensiinimoottori on 120 hevosvoimainen ja automaattivaihteinen.

Dieselmoottorit ovat 1,6 litraisia.Niiden tehot ovat 90 tai 105-hevosvoimaa. Tehokkaampi voimanteen kumpaniksi on tarjolla kaksoiskytkinvaihteisto.

Rapid Spacebackin hinnat alkavat 16 990 eurosta, joka on merkittävästi vähemmän kuin monen kilpailijan vastaavat kompaktit viistoperät. Koeajetun Elegance Style -varustellun mallin tumma, takaluukkuun asti jatkuva lasikatto tuo avaran tilavaikutelman matkustamoon ja tummat, 17-tuumaiset vanteet yhdessä lime-vihreän ulkovärin kanssa muokkaavat ulkonäöstä urheilullisen. Tähän  hintaan on vaikea keksiä vastaavaa pakettia.

Teksti ja kuvat: Santeri Petrell

Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI 105 Elegance Style

Hinta alkaen

22 580 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

23 054 €

Ajoneuvovero

100 €/ v

Moottori

1 197 cm³ bensiinimoottori, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto

Teho

77 kW (105 hv), 5000 r/min

Vääntö

175 Nm (1550-4100 r/min)

Vääntö

175 Nm (1550-4100 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

10,2 s

Huippunopeus

193 km/h

Kulutus l/ 100 km

6,4 (kaup.) / 4,3 (maant.) / NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

118 g/km

Mitat

pituus 4304 mm, leveys 1706 mm, korkeus 1459 mm, akseliväli 2602 mm
Tavaratila: 415 l
Omamassa: 1380 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Matkanjatkamispalvelu

huollosta huoltoon

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat