Ajoneuvot | Koeajo | 14.1.2014

Škoda Octavia RS

2.0 TSI RS DSG

Näyttävä ja suorituskykyinen farkku omaa hyvät tilat matkustajille ja tavaroille. Hyvää: Varustelu, suorituskyky, hyvät tilat. Huonoa: Turhan kova alusta, neliveto puuttuu vielä.

Jaa artikkeli

Octavian kiihkein versio on yhdistelmä järkiominaisuuksia sekä askeettista urheilullisuutta

Škodan keväällä uudistama Octavia -mallisto on saanut odotetun täydennyksen Sporttiversio kiinnostaa suorituskykyistä ja hyvät tilat omaavaa perheauton ostajaa. RS täydentää sopivasti järkipainotteista Octavia-mallistoa. 

Ulkonäköä on sopivasti makeutettu menemättä kuitenkaan liian imeläksi. Koeajetun yksilön räväkkä vihreä erikoisväri jakoi mielipiteet voimakkaasti. Naapurustomme nuorisoa väri tuntui miellyttävän.

Uudet moottorit

Moottorivaihtoehtot ovat joko TDI-diesel tai TSI-bensiini. Molemmat ovat turboahdettuja ja tilavuus on kummassakin kaksi litraa. Moottorien suorituskyky on vähintään riittävä. Sammutusautomatiikka on vakiovaruste.

Samoin jarrutusenergian talteenotto. Bensiinimalli kiihtyy 0–100 km/h 6,8 sekunnissa. Diesel on yli sekunnin hitaampi. Vaihteistoksi on tarjolla joko kuusivaihteinen käsivalintainen tai kaksoiskytkinautomaatti.

Hyvin varusteltu

Vakiovarustelu on kattava pitäen sisällään turva- ja mukavuusvarusteita. Älykäs vakionopeusäädin pitää etäisyyttä edelläajavaan ajoneuvoon ja tuulilasiin sijoitettu kamera tunnistaa liikennemerkit (lisävaruste).

Myös kuljettajan vireystilaa tarkkaillaan. Jos väsymys alkaa painaa päälle, siitä tulee huomautus. Kuljettajaa hemmotellaan ajovalojen kaukovaloavustimella. Kaksoisksenonit vaihtavat automaattisesti lähi- ja kaukovalot tilanteen mukaan.

RS-teema jatkuu sisätiloissa. Urheilullisesti muotoillut istuimet hallitsevat näkymiä. Ne tarjoavat hyvän tuen sekä mukavuuden.

Octavian sisätilat ovat hyvät ja tavaratila on erittäin kookas ja muuntautuva. Takaluukku aukeaa ja sulkeutuu sähköllä.

Jämäkkä jousitus

Ajotuntuma on urheilullisen jämäkkä. Vakiomallia 13 millimetriä matalampi jousitus on välillä jopa häiritsevän kova. Tien epätasaisuudet tuntuvat selvästi. Samoin rengasmelu on kohtalainen. Matalaprofiilinen (225/40 ZR18) rengastus edesauttaa tätä asiaa.

Ohjaus on tarkka ja tuntuma tiehen mainio, kiitos uuden progressiivisen ohjausvälityksen. TSI-turbomoottori vääntää vahvasti koko kierrosalueella.

Koeajon keskikulutus asettui 8,2 litran kohdalle.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat

Valmistajalta: Škoda