21.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Octavia Combi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Octavia Combin pihin GreenLinen-version keulille on tarjolla uusi edeltäjäänsä hieman puhdikkaampi dieselmoottori. Hyvää: kulutus, päästöt, hinta, kyvyt matka-ajossa, tilat matkustamossa ja takakontissa Huonoa: ajettavuus kaupungissa ja taajamassa, alavääntö Jos järki syrjäyttää tunteen ostopäätöksen perustana, nousee koeajettu Škoda monen harkitsijan listalla korkealle. Škoda-malliston GreenLineksi nimetty pihi katras houkuttelee maltillisia käyttökuluja arvostavia ja rauhallisia autoilijoita. Voimakkaita ajoelämyksiä, väkevää voimaa ja persoonallista särmää etsivät valitsisivat toisin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mukavampi, mutta työläs Koeajettu Škoda Octavia Combi on edeltäjäänsä mukavampi arkiajossa, mutta ajoittain työläs ajettava. Ja silti, järkevä valinta autoksi kohtuullisia käyttökuluja arvostavalle perheelle. GreenLine-edeltäjän keulilla oli 105 hevosvoiman (77 kW) moottori, jonka jatkeena oli viisiportainen manuaalivaihteisto. Koeajettu uutuusmoottori tuottaa käyttöön 110 hevosvoimaa (81 kW), ja käsin vatkattava vaihteisto on kuudesti lovettu. Vaikkei tulokkaan vaihteistossa ole yhtä pitkät välitykset kuin edeltäjässä, nostaa arkikäyttö aika ajoin hien kuskin otsalle. Moottori on perushyvä, mutta alavääntöä uupuu. Puhtia voimanlähteessä on sinänsä riittävästi, mutta liikkeellelähdöt, ylämäkiin kipuamiset ja ohituskiihdytykset vaativat ennakointia, harjaantumista ja herkkää poljintyöskentelyä. Kytkintuntuman ja kaasun annostelun kanssa saa olla tarkkana. Neljän litran tietämillä Luvattuun keskikutukseen eli 3,3 litraan sadalla kilometrillä, on käytännössä mahdoton yltää vaikka kuinka hissuttelisi muun liikenteen tukkona pintakaasulla. Varsin tasapäin taajama-, kaupunki- ja moottoritieajoa sisältänyt koeajorupeama osoitti, että keskikulutus on pidettävissä kuitenkin selkeästi alta viiden litran lukemissa. Vaihtamismuistuttimen vilkuilu pitää kuskin virkeänä ja kulutuksen aisoissa. Jos vaihtaa kiltisti isompaa vaihdetta silmään vauhdin noustessa ja viimeistään muistuttimen tahdissa, odottaa palkinto tankatessa. Kuljettajaa auttaa, että alla on alhaisen vierintävastuksen renkaat ja herkästi reagoiva sammutusautomatiikka. Ruuhka-ajossa on miellyttävää, että sammunut auto herää henkiin viiveittä. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Santeri Petrell Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku