Ajoneuvot | Koeajo | 14.1.2014

Koeajo: Škoda Octavia 4×4

2.0 TDI 4x4

Octavian saa nyt myös nelivetoisena.

Jaa artikkeli

Octavian neliveto on toteutettu Haldex-kytkimellä, joka on tuttua Volkswagen-konsernin teknologiaa. Kyseessä on jo viides Haldex-sukupolvi.

Pitävällä pinnalla voimaa siirtyy pääasiassa etuakselille. Kun etupyörät menettävät pitoa, siirtyy voimaa myös taka-akselille. Kaikki tapahtuu millisekunneissa, joten vetosuhteiden siirtelyä ei ajossa huomaa.

Liikkeelle lähdettäessä voimajako on aina 50/50-suhteessa. Lisäksi sekä etu- että taka-akselilla on sähköinen tasauspyörästön lukitus.

Kolme moottorivaihtoehtoa

Nelivetoisen Octavian saa joko bensiini- tai dieselmoottorilla. Jälkimmäiset ovat tilavuudeltaan 1,6 (105hv) ja 2,0 (150hv) litraa. Bensiinimoottori on 1,8-litrainen ja teholtaan 180 hevosvoimaa. Moottorit ovat ahdettuja ja tuttuja Octavian muista malleista.

Vaihteistona dieseleissä on kuusivaihteinen manuaali. Automaattivaihteistoa ei dieseliin saa. Bensiiniversio on aina DSG-automaatti.

Aikaisempaan neliveto Octaviaan verrattuna uusi malli painaa 40 kiloa vähemmän. Valmistajan ilmoituksen mukaan uusi malli kuluttaa 14 prosenttia vähemmän polttoainetta kuin edeltäjänsä.

Nelivetoa ei päästy vielä kokeilemaan. Vasta talviliukkailla ominaisuudet pääsevät oikeuksiinsa. Kaksilitrainen TDI on väkivahva voimanlähde, jolla Octavia kulkee vaivattomasti.

Hyvä ajettavuus ja mukavuus yhdistettynä nelivetoon ja taloudelliseen dieselmoottoriin on toimiva yhdistelmä.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat