29.10.2014

Koeajo: Škoda Fabia

Hyvää: Kattavasti teknologiavarusteita. Huonoa: Jousituksen pintakovuus.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Škoda Fabia teknologian aallonharjalla

Mobiililaitteiden ja automobiilin yhteistyö helpottaa Fabia-kuljettajan elämää. Uudessa Škodassa älypuhelimen näyttö voidaan peilata keskikonsolin kosketusnäyttöön.

Aiemmin vain suuremmissa autoluokissa koettu järjestelmä tarjoaa pikkuautoluokassa merkittävämmän edun, sillä kalliiden navigaatiojärjestelmien sijaan voidaan hyödyntää kuljettajan omaa älypuhelinta suunnistukseen.

MirrorLink-teknologia sallii Škodan hyväksymien sovellusten käyttämisen ajon aikana. Näissä sovelluksissa älypuhelimen ja auton näytöille piirtyy täsmälleen sama kuva. Jo nyt ohjelmistovalikoima käsittää esimerkiksi navigoinnin, pysäköintiruutujen etsinnän ja säätietojen katsomisen.

Android ensin

Toistaiseksi järjestelmä toimii vain Android-käyttöjärjestelmällä. Windows-tuki saattaa olla tulossa. Applella on oma CarPlay-standardinsa, joka Škoda aikoo tukea lähitulevaisuudessa.

Älypuhelinpeilaus kuuluu Škoda Fabian parhaaseen Style-varustetasoon. Sitä odotetaan Fabian suosituimmaksi versioksi 90-hevosvoimaisen bensiiniturbon vauhdittamana. Samasta moottorista tarjotaan myös 110-hevosvoimaista versiota.

Hinnat alkavat 75-hevosvoimaisesta vapaasti hengittävästä yhden litran moottorista. Tarjolla on myös 75, 90 ja 105 hevosvoiman versiot 1,2-litraisesta TDI:stä.

Teknologiavarustelu on arvokkaimmassa varustetasossa autoluokka huomioiden kattava: automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, bluetooth, vakionopeudensäädin sekä avaimeton kulku ja käynnistys. Lisärahalla saa esimerkiksi suuren lasikaton.

Laatua ja pintakovuutta

Monien muiden uutuuspikkuautojen tyyliin Fabian sisätilojen laatuvaikutelma on korkea. Auton hintaluokka käy selväksi vasta tutkimalla materiaaleja paikoista, joihin normaaliajossa ei kiinnitä huomiota.

Hintaluokka selviää myös jousitusmukavuudesta. Suuret töyssyt Fabia nielee pehmeästi, mutta pienet epätasaisuudet välittyvät matkustamoon turhana pintakovuutena. Valitettavasti melutasoa, tuota monen pikkuauton kompastuskiveä, ei Portugalin tiestöllä voinut arvioida.

Škoda Fabian ajettavuudessa on paljon tuttua muista Volkswagen-konsernin tuotteista. Monet järjestelmistä perustuvat konsernin poikittaismoottorisissa autoissa käyttämään MQB-perusratkaisuun. Ajettavuudeltaan auto on vaivaton ensimetreiltä alkaen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Muotoihin lisäsärmää

Sukupolvenvaihdoksessa Fabia on lyhentynyt ja madaltunut, mutta samalla hieman leventynyt. Muotoiluun on tullut lisää särmää. Fabian ulkonäköä voi pitää konservatiivisen onnistuneena. Pirteällä värillä ja valkoisella tai mustalla katolla autoon saa ripauksen persoonallisuutta.

Fabia saapuu Suomeen alkuvuodesta viisiovisen pystyperän voimin. Mallisto laajenee maaliskuussa farmarikorilla, jonka myyntiosuudeksi arvioidaan peräti puolet.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Skoda Fabia 1.2 TSI Style

Ajoneuvovero

91 €/ v

Moottori

1 197 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto.

Teho

66 kW (90 hv), 4400–5400 r/min

Vääntö

160 Nm (1400–3500 r/min)

Vääntö

160 Nm (1400–3500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

10,9 s

Huippunopeus

182 km/h

Kulutus l/ 100 km

6,0 (kaup.) / 4,0 (maant.) / NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

107 g/km

Mitat

pituus 3992 mm, leveys 1732 mm, korkeus 1467 mm, akseliväli 2470 mm
Tavaratila: 330 l
Omamassa: 1109 kg

Matkanjatkamispalvelu

huollosta huoltoon

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat