3.10.2018

Škoda Economy Run – 375 kilometriä taloudellisuusajoa

Škoda Economy Run

Taloudellisuusajo on autourheilua, jossa ajetaan vakioautoilla annettu reitti liikennesääntöjä noudattaen ja mahdollisimman vähän polttoainetta käyttäen.

Tämän vuoden Škoda Economy Run oli järjestyksessään jo 37.  Tapahtuma toteutettiin Škoda Autoklubin ja Škodan tehtaan yhteistyönä merkin kotiseudulla Mlada Boleslavin ympäristössä.

Škoda Economy Run

Mukana oli myös vahva suomalaisedustus, eli kolme EcoRun kilpailijaparia: Jenni RossiJaakko Riikonen (nro 10), Markku LehistoRaimo Alm (nro 11) ja Matti SinerväLeena Sinervä (nro 13).

– Kisaorganisaatio osaa asiansa ja kun selustassa on tehtaan vankka tuki, niin käsillä on hieno autoilutapahtuma. Tässä kilpailussa, vaikkakin tuloksesta ajetaan, ei pipo kiristä, Matti Sinervä kertoo.

Pääluokkia tämän vuoden kilpailussa oli kolme. Ne jaetaan auton käyttövoiman mukaan, eli tällä kertaa kilpaa ajettiin luokissa bensiini, diesel ja kaasu.

Osanottajia oli kaikkiaan 63 paria ja virallisena kisa-autona nähtiin juuri uudistunut Škoda Fabia 2019.

Škoda Economy Run

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

375 kilpakilometriä

Kilpailun lähtö ja maali sijaitsevat Škodan kotitiluksilla Mlada Boleslavissa ja taukoa vietetään saman yhtiön tuotantotiloissa Vrchlabissa. Reitin kokonaispituus oli 375 km ja keskinopeuspyynti 52,11 km/h. Autossa istumista oli  siis tarjolla reilut kuusi tuntia.

Reitti oli kokonaisuudessaan kestopäällysteinen, joskin tien pinta oli suomalaiskilpailijoiden mukaan paikka paikoin melko heikossa kunnossa. Lisäväriä kilpailuun toivat näyttävät maisemat, serpentinitiet ja runsaat taajamat.

Ensimmäisen kerran Suomesta Škoda Economy Run kisaan osallistuttiin 2008. Vastaavasti Škodan edustajia Tsekistä on kolmen viime vuoden aikana vieraillut vuosittain elokuussa Jyväskylässä 1000 Lakes EcoRun kisassa. Vastavuoroisuus jatkunee myös ensi vuonna.

Škoda Economy Run
Praha-Mlada Boleslav välillä puhkesi rengas ja ennen kisaa tilalle asennettu vararengas tuli vaihtaa uuteen. Tässä tapauksessa yhden renkaan asemesta alle laitettiin uusina kaikki neljä.

Kilpakalustona Škoda

Kilpailussa liikutaan eri mallisilla ja ikäisillä Škoda-autoilla. Tehtaan toimesta median ja vip-luokan kuljettajille ajokeiksi toimitettiin uudet Škoda Fabiat kolmesylinterisillä bensiinikoneilla varustettuina.

Kisa oli tiukka ja tasainen. Media-luokassa voitto ajettiin tuloksella 3,55 l/100 km bensiiniä.  Lehisto – Alm pari sijoittui tässä sarjassa neljänneksi tuloksella 3,77 l/100 km. Rossi – Riikonen ja Sinervä – Sinervä löytyvät sijoilta 6. ja 7. tuloksilla 3,85 ja 3.87 l/100km.

Yleiskilpailussa suomalaisten sijoitukset ovat 21, 26 ja 27. Maaliin bensiiniautoista tuli kaikkiaan 39. Tarkemmat tulokset löytyvät järjestäjän verkkosivuilta.

Škoda Economy Run

Tulosta ei todeta tankkaamalla

Suomalaisesta käytännöstä poiketen kilpailutulosta ei todeta autoja tankkaamalla, vaan kulutusta osoittavat lukemat haetaan auton vikadiagnostiikkaportin (OBD) kautta. Tällä tavoin nähdään bensiinin määrä autossa ensin lähdössä ja sitten maalissa.

Tankkauksen sijaan tehtävään tietojen hakuun kuluu vain pari minuuttia. Vilpin estämiseksi ennen lähtöä tehtävän teknisen tarkastuksen yhteydessä polttoaineen täyttöaukko ja konepelti sinetöidään. Lisäksi autoon sijoitetaan GPS-paikannin, jonka avulla järjestäjä seuraa ajetun reitin ja reitillä käytetyt ajonopeudet. Ylinopeudesta seuraa sakko.

Teksti: Matti Sinervä ja Antti Hentinen Kuvat: Matti Sinervä ja Škoda Economy Run/Kavlk

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat