
Ajoneuvot | Uutinen | 15.10.2017
Sininen on taivas, mutta Lexus on sinisempi: hohtava Structural Blue
Japanilaisvalmistajan mukaan Structural Blue on sinisempi kuin mikään muu automaali.
Autovalmistajien tavoittelu uusien värien suhteen vie tutkijat usein luonnon pariin. Lexuksen tiimin suurennuslasiin joutuivat taivaansiipi-perhoset, joiden välkehtivää sinihehkua on analysoitu uutta Structural Blue -metalliväriä varten. Ensimmäisenä uusi Structural Blue nähdään upeassa Lexus LC -coupéssa, jonka kohdalla väriä juhlistetaan peräti erikoismalli LC Structural Blue Editionin voimin.
Ihan mistä tahansa väripaletin täydennyksestä ei ole kyse, sillä Lexuksen väritutkijat joutuivat syvempää, hehkuvampaa ja sinisempää sinistä etsiessään tutkimaan morpho- tai taivaansiivet-suvun perhosten välehtiviä siipiä. Värin kehitystyön juuret johtavat peräti 15 vuotta taaksepäin, jolloin Toyotan ja Lexuksen tutkimuskeskukset sekä Yhdysvalloissa että Japanissa heittäytyivät yhteistyöhön kalifornialaisen VIAVI Solutionsin kanssa. VIAVI on erikoistunut ohuisiin optisiin pinnoitteisiin ja pigmentteihin.
Pohjois- ja Etelä-Amerikassa esiintyvien taivaansiipien syvänsinisenä hehkuvat siivet ovat todellisuudessa värittömät, sinisen värin johtuessa siipien mikroskooppisen ristikkorakenteen aiheuttamasta valohäiriöstä. Tämä inspiroi tutkijoita, mutta monikerroksisen väripigmentin rakentaminen vaikutti aluksi mahdottomalta. Ensivaiheessa vastaavaan rakenteeseen oltaisiin vaadittu peräti 40 kerroksen väripigmentti.
Kehitystyön tuloksena vaadittujen kerrosten määrä saatiin vähennettyä kuitenkin seitsämään. Nyt Structural Bluen väripigmentin valmistaminen kestää 8 kuukautta. Työ vaatii 12 eri työvaihetta ja 20 laatutarkastusta. Lopullinen väri on vain 15 mikrometrin kerros pohjavärin ja lakan välissä. Superpienistä hileistä, nanorakenteista, koostuva väri tuntuu koko ajan vaihtavan sävyään, maalin heijastaessa lähes 100% valosta takaisin.
Yhden Lexus LC Structural Blue Editionin valmistaminen vaatii lopulta 300 grammaa arvokasta väripigmenttiä, maalin sisältäessä peräti 300 miljardia hilettä. Valmistusprosessin vaativuudesta johtuen Lexuksen kotitehtaalla Motomachissa voidaan valmistaa vain kaksi Structural Blue -sinistä LC:tä päivässä.
Lähde ja kuvat: Lexus
Valmistajalta: Lexus
-
Lexus UX – uudella kulmalla kompaktimaasturiksi Geneve 2018
-
Uusi Lexus UX laajentaa kompaktimpaan suuntaan Geneve 2018
-
Lexus aikoo haastaa X1:n ja Q3:n, nähdäänkö jotain jo Genevessä? Geneve 2018
-
Koeajo: ladattu ja päivitetty – Lexus NX 300h Koeajo
-
Koeajo: uusittu uudistus – Lexus CT 200h F Sport S Koeajo
-
Autovuosi 2017 on ohi – nämä mallit jäivät mieleen Uutinen
-
Eikä tässä vielä kaikki: kuuma Lexus LC F esiintyy uusissa huhuissa Uutinen
-
Lexus NX 300h – uudella ilmeellä dieselien kimppuun Esittely
-
Kolmasosa suomalaisista uskoo hybridiautoilevansa 10 vuoden päästä Uutinen
-
Koeajo: kiehtova, kaunis ja ristiriitainen Lexus LC 500h Koeajo
-
Toyota tavoittelee hiilikuidulla parempaa käytettävyyttä Tekniikka
-
Japanin Aston Martin: Lexus LC500 on yksinkertaisesti kaunis Autonäyttely
-
Hybridijohtajat hippasilla – Lexus LS 500h kiristää kilpailua Autonäyttely
-
Koeajo: hiottua harmoniaa – Lexus IS 300h Koeajo
-
Pyhä edustusauto sentään! Lexus LS uudistuu villiksi Uutinen
-
Helppo hybridi – Lexus RX 450h Hybrid Koeajo
-
Lexus RC 300h – Hybridi V8:ia parempi? Koeajo
-
Salatesti: Lexus koeajoon kotiovelta Koeajo
-
Lexus LC 500h – Ensin Detroit, nyt Geneve Autonäyttely
-
Neljännen sukupolven kaupunkimaasturi – Lexus RX Koeajo
-
Maistiainen: vuodenvaihteessa uudistuva Lexus RX 450h Koeajo
-
Unelmavertailu: Lexus RC F vastaan Mercedes-AMG C 63 Koeajo
-
Maistiainen: Räyhästä sportista paljastuu mukava matka-auto Koeajo
-
Lexus NX Koeajo
-
Lexus NX Esittely
-
Lexus CT 200h Koeajo
-
Lexus GS Koeajo
Kaikki koeajot
- Alfa Romeo
- Audi
- Bentley
- BMW
- Can-Am
- Caterham
- Chevrolet
- Citroën
- Dacia
- Ducati
- ERA
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Harley-Davidson
- Honda
- Hymer
- Hyundai
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kawasaki
- Kia
- Koenigsegg
- KTM
- Lamborghini
- Land Rover
- Lexus
- Lotus
- Maserati
- Mazda
- Mercedes-Benz
- Mini
- Mitsubishi
- Moto Guzzi
- MV Agusta
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Polaris
- Porsche
- Renault
- Seat
- Škoda
- Smart
- SsangYong
- Subaru
- Sunlight
- Suzuki
- Tesla
- Toyota
- Triumph
- TruckMasters
- Victory
- Volkswagen
- Volvo
- Yamaha
- Zero
Keskustelu