17.6.2019 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Simca Beaulieu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Simca Beaulieu on harvalle tuttu ja juuri siksi se ansaitsee huomiota. Takavetoisen 1960-luvun ranskattaren keulalta löytyy V8-moottori. Ranskalaisella 1960-luvun V8-moottorisella takavetoautolla ajava voi hyvällä omallatunnolla kutsua itseään autoharrastajaksi. Simca Beaulieu tarjoaa tämän mahdollisuuden ja sen tarina on varsin mielenkiintoinen. Käytetyt erikoisuudet -juttusarja on aiemminkin ollut saman merkin äärellä. Vuoden 2018 marraskuussa löysimme myynnistä Simca 1000 GLS -mallin. Mainitsimme jo siinä yhteydessä Simcan olevan alun perin vuonna 1935 Fiatin perustama ranskalainen automerkki, jonka piti valmistaa lisenssillä ranskassa Fiatin automalleja. Simca Beaulieu tuli merkin mallistoon vuonna 1954 Fordin ranskalaisosaston hankinnan myötä. Tällä kertaa olemme kiinnostuneita 1950-luvulta eteenpäin merkkiä koskettaneista tapahtumista. Vuonna 1951 Simca julkaisi Aronden eli ensimmäisen täysin oman autonsa, joka ei pohjautunut Fiatin piirustuksiin. Pienellä moottorilla varustettu malli menestyi ja sitä valmistettiin jopa yli 100 000 auton vuositahtia. Simca osti vuonna 1954 Fordin tuotantotilat Ranskassa ja kauppaan kuului myös esimerkiksi Ford Vedetten piirustukset ja valmistusoikeudet. V8-moottorilla varustetusta suuresta autosta tuli ranskalaismerkin lippulaivamalli. Simca kasvoi pikkuhiljaa maansa toiseksi suurimmaksi autonvalmistajaksi ohi sekä Citroënin että Peugeotin. Uusi Simca Beaulieu sai näyttävät takalokasuojan siivet Ensimmäisen kolmen vuoden tuotannon jälkeen Vedette uudistui Simcan suunnittelupöydän mukaan. Muun muassa koristeellisemman keulan ja takalokasuojien siipien mukana tulivat myös uudet nimet. Näitä olivat varustelun mukaan Simca Beaulieu ja Simca Chambord, mutta farmarimalli Marly säilytti tutun nimensä. Vielä hämmentävämmän tilanteesta tekee, että vanha Simca Vedetten kori säilyi tuotannossa. Sen osalta V8-moottori oli kuitenkin korvattu Arondesta tutulla nelisylinterisellä 1,3-litraisella ja nimeksi sille valittiin Ariane. Tällä kertaa kiinnostuksen kohteena olevan Beaulieun tuotanto loppui vuonna 1960, vaikka muita V8-malleja valmistettiin Ranskan Poissyssa vielä seuraavan vuoden puolelle asti. Nelisylinterisellä moottorilla varustettu Ariane säilyi tuotannossa aina vuoteen 1963 asti. Sama Poissyn tehdasalue toimii muuten tänä päivänäkin erittäin tärkeänä tuotantotilana Groupe PSA:lle. Hienokuntoinen kaksivärimaalattu Simca Beaulieu edustaa tuotannon loppupäätä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Käytetty erikoisuus – Simca Beaulieu Myynti-ilmoituksista löytyi Simca Beaulieu neliovisena ja kyseessä tuotannon loppupään edustaja, sillä vuosimalliksi on merkitty myynti-ilmoitukseen 1961. Kyseinen yksilö on museorekisteröity, joten sen tulisi vastata alkuperäistä tai ainakin muutosten olla ajan hengen mukaisia. Mittarilukemaa ei ole ilmoitettu, mutta myyjää lupaa auton olevan hyvässä kunnossa. Näyttävä kaksivärimaalaus leikittelee sinisen sävyillä. Alaosista ja takalokasuojan siivistä löytyy tummempaa sinistä ja vaaleampi sävy on säästetty auton yläosiin. Värisävyt on erotettu toisistaan kromilistoin ja kromia löytyy muutenkin runsaasti. Sisätiloissa on samoja sävyjä ulkokuoren kanssa. Sisätiloja koristaa pitkälti samat sävyt. Verhoilu näyttää varsin hyväkuntoiselta, kuten myynti-ilmoituksessa luvataan. Mitään ajotietokoneita 1960-luvun autosta on turha etsiä, joten varustelu on ajan hengen mukaisesti jokseenkin niukkaa. Takapyörille tehoa tarjoaa noin 2,4-litrainen kahdeksansylinterinen sivuventtiilimoottori, jonka sylinterit on aseteltu v-muotoon. Sen ilmoitettu teholukema on 84 hevosvoimaa, joka oikeutti ulkomittojen kanssa edustusauton papereihin. Suurta autoa ei oltu suinkaan tarkoitettu urheilulliseksi, vaan enemmänkin edustavaan etenemiseen. Sivuventtiilimoottorissa on kahdeksan sylinteriä v-muodossa. Simca Beaulieu on erinomaisesti harrasteautotapaamisiin sopiva auto. Sen ympärillä riittää takuulla ihmettelijöitä, sillä Fordin suunnitteluperuja oleva Simca on tänä päivänä todellinen erikoisuus. Tämä siitäkin huolimatta, että Simca oli aikanaan verrattain menestyvä autonvalmistaja. Teksti: Henri Posa; Kuvat: Tori.fi, Simca Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 – ”kaunis mutta voimaton” 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku