11.9.2018 Ajoneuvot Sijoittajat suivaantuivat dieselgatesta: VW:lle 9,2 miljardin korvausvaatimus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagenin osakkeenomistajat syyttävät autokonsernia tiedonantovelvollisuuden rikkomisesta sen kerrottua dieseleiden päästöhuijauksista vasta viranomaisten jälkeen. Vaikka Volkswagen-ryhmän dieselskandaalin suurimmat seuraamukset ovat pääosin rajoittuneet Yhdysvaltoihin, ei Euroopassakaan ole vielä tyydytty tilanteeseen. Nyt Volkswagenin osakkeenomistajat ovat nostaneet Saksassa peräti 1 670 kannetta, joissa vaaditaan yhteensä yli 9,2 miljardin euron edestä kompensaatiota osakkeen kokemasta arvonalenemasta dieselgate-päästöhuijausskandaalin yhteydessä. Samalla sijoittajat näpäyttävät Volkswagenia siitä, että yhtiö ei kertonut dieselongelmistaan aikaisemmin. Kantajien mukaan Volkswagen laiminlöi tiedonantovelvollisuuttaan koskien dieselskandaalin taloudellisia vaikutuksia. Skandaali tuli julki vasta 18. syyskuuta 2015, kun Yhdysvaltain ympäristövirasto EPA tiedotti Volkswagenin dieselmoottoreita koskevista havainnoistaan. Kantajien mukaan suursijoittajat olisivat ongelmista tietäessään voineet myydä osakkeita aiemmin tai jättää ne jopa ostamatta, välttäen tappioita. Volkswagenin osakekurssi putosi 37 prosenttia dieselskandaalin paljastumisen jälkeisinä päivinä. Volkswagen on toistuvasti tunnustanut menetelleensä väärin dieseleiden moottorinohjausohjelmistojen kanssa, mutta kiistää rikkoneensa arvopaperimarkkinoiden lainsäädäntöä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Oikeudenkäynnin alkusävelet Kanteiden käsittely alkoi maanantaina Brunswickin ylemmän alueoikeuden tuomarin alkuhuomautuksilla sekä oikeudenkäynnin aikataulun ja tapausten tärkeysjärjestyksen sopimisella. Tuomioistuin ilmoitti aluksi, että osa 1 670 kanteesta on vanhentuneita, sillä niissä on vaadittu Volkswagenin tiedonantoa dieselhuijauksista vuosien 2007 ja alkuvuoden 2012 välillä. Volkswagenin kannalta huolestuttavampaa on, että oikeuden mukaan nyt täytyy selvittää, olisiko Volkswagenin pitänyt kertoa dieselongelmista sijoittajille jo toukokuussa 2014. Ajankohta perustuu Yhdysvalloissa tehtyyn tutkimukseen, jonka mukaan Volkswagenin dieseleiden päästöt olivat selvästi sallittuen rajojen yläpuolella. Nyt Volkswagen joutuu todistamaan, että sen johtajat eivät ole sortuneet merkittäviin laiminlyönteihin erityisesti tiedonantovelvollisuuteen liittyen. Samalla päätetään, tekikö Volkswagen oikein pidättäessään tietoa suojatakseen itseään viranomaisneuvotteluissa. Tarkasteltavana on myös onko VW:llä ollut velvollisuus kertoa sijoittajille dieselhuijauksesta heinäkuun 2012 ja toukokuun 2014 välisenä aikana. Tuolloin yhtiöllä ei ole ollut painetta ulkopuolisista tutkimuksista tai viranomaisneuvotteluista. Tuomari Christian Jaeden mukaan ratkaisevaa on nyt erityisesti alkuvuoden 2014 tapahtumat sekä se, kuka Volkswagenin sisällä tiesi dieselongelmista ja missä vaiheessa. Oikeuden täytyy myös ratkaista, millainen vaikutus dieselhuijaustiedolla olisi ollut osakkeen hintaan ja miten vahinkojen suuruus olisi pitänyt arvioida. Noin viiden miljardin edestä korvausvaatimuksia edustava asianajaja Andreas Tilp arvioi, että hänen tapauksistaan vahvoilla on noin kahden miljardin euron verran vaatimuksia. – Olemme luottavaisia, että päivän päätteeksi tässä on rahaa luvassa, Tilp kommentoi. – Tässä oikeudenkäynnissä on kyse pääasiassa siitä, noudattiko Volkswagen tiedonantovelvollisuuttaan osakkeenomistajia ja pääomamarkkinoita kohtaan. Olemme vakuuttuneita, että asia on näin, kommentoi VW:n asianajaja Markus Pfueller. Tähän mennessä Volkswagenin dieselpäästöihin liittyvä huijausskandaali on maksanut saksalaiskonsernille yli 27,4 miljardia euroa. Lähde: Automotive News Kuvituskuvat: Aake Kinnunen Lue myös: Lehtitiedot: Diess tiesi Volkswagenin dieselhuijauksesta viikkoja etukäteen Saksalaisviranomaiset tiukkoina: korjauttakaa VW:n huijausdieselit tai... Autoilijoiden osalta dieselgate alkaa olla ohi: Volkswagenin ja kuluttajaviranomaisten neuvottelut päättyneet Audin uudeksi pomoksi yllätysnimi BMW:ltä – Stadler edelleen pidätettynä Tyhjäkäyntiäänestä se lähti – Volkswagenin dieselhuijauksen taustat Wolfsburgin tuloskatsaus: kun Volkswagen löysi itsensä uudelleen Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku