20.3.2019

Seuraavana skaalassa: Škodalla jo harkinnassa sporttinen Scala RS

Škoda Scala RS

Tsekkivalmistajalla on tähtäimessä jo räväkämpi Škoda Scala RS. Uutuusmallista tulisi sporttista seuraa Octavialle ja Kodiaqille.

Škoda Rapidin korvaava Scala esiteltiin maailmalle joulukuussa. Mallinimen vaihdoksella tsekkivalmistaja pyrkii viestittämään isommasta muutoksesta ja uutuus yhdisteleekin viisiovisen hatchbackin ja farmarin muotoja C-segmentin, siis konsernisisar Golfin, kokoluokassa.

Škoda Scala RS

Nyt uutta haetaan myös konetilaan, sillä brittilehti Evon mukaan harkinnassa on jo Scala RS, joka liittyisi suositun Octavia RS:n ja tuoreen Kodiaq RS:n seuraksi tsekkivalmistajan sporttimaustettujen autojen mallistoon. Pariisin autonäyttelyssä nähty Škoda Vision RS -konseptiauto oli selvä vinkkaus Scalan muodoista ja tuolloin moottoritilassa lymysi 1,5-litrainen turboahdettu nelisylinterinen bensiinimoottori yhdessä sähkömoottorin kanssa. Yhteistehoksi ilmoitettiin yli 240 hevosvoimaa, joka asettaisi Scala RS:n tiukasti mukaan Golf GTI:n edustamaan teholuokkaan. Evo arvelee, että ajettavuuden ja hinnan suhteen Scala RS:n mittatikkuna olisi maltillisempi Polo GTI.

Škoda Scala RS

– Virallisesti emme ole päättäneet mitään, mutta kyllä, harkitsemme Scala RS:ää. Siltä osin kuin minua koskettaa, olisi järkevää, että meillä olisi sellainen, kommentoi Škodan johtokuntaan kuuluva Alain Favey Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä.

– Totta on, että olemme olleet erittäin onnistuneita Octavia RS:n kanssa. Ensimmäiset merkit Kodiaq RS:stä ovat lupaavia: se yltää tavoitteisiinsa ja enemmänkin. Joten ei-perinteisen urheiluauton paketissakin urheilullisessa versiossa on paljon järkeä, Favey jatkoi.

Škoda Scala RS

– Henkilökohtaisesti, olisi mahtavaa saada se. Mutta sen täytyy olla järkevä kannattavuuden suhteen ja sen täytyy toteutua niiden hiilidioksiditavoitteiden puitteissa, joita meillä on ensi vuodelle. On monia asioita, joita täytyy ottaa huomiooon ja niitä on enemmän kuin muutama vuosi sitten, Favey tunnusti.

Faveyn lisäksi myös Škodan teknisestä kehityksestä vastaava johtokunnan jäsen Christian Strube on kommentoinut, että Scalan urheilullisempi versio voisi olla mielenkiintoinen ja tavoittelemisen arvoinen tuote. Strube on aiemmin ajanut hybridijärjestelmien laajempaa hyödyntämistä VW-ryhmän autoissa.

Škoda Scala RS

Lähde: Evo Kuvat: Škoda

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat