16.10.2016 Ajoneuvot Seuraava moottoritrendi: paluu suurempiin – päästöjen takia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaksi- ja kolmisylinteriset moottorit eivät ole olleet toivottu menestys laboratorioiden ulkopuolella, joten lähivuosina pienimmät moottorikoot kasvavat jälleen. Uutistoimisto Reuters raportoi, että useat autovalmistajat valmistelevat osittaista paluuta isompiin moottoreihin viime vuosien pienennystrendin jälkeen. Kiristyvien päästörajojen ylittäminen mittausolosuhteissa on johtanut entistä suurempiin pettymyksiin arkiajon päästöissä. Viime vuosina vallinnut "pienempi moottori ja turbo tai pari" -muoti on auttanut autovalmistajia alittamaan kiristyvät päästötestit, mutta arkielämän suorituskyky on jättänyt toivomisen varaa. Kahteen tai kolmeen sylinteriin pienennetyt moottorit menestyvät usein hienosti päästökokeissa, mutta vaativammassa arkiajoissa ne ylittävät hiilidioksidirajat ja ongelmalliset typpioksidirajat moninkertaisesti. – Tekniikat, joita olemme käyttäneet moottorikokojen pienentämiseen eivät enää salli päästörajojen kohtaamista. Olemme saavuttaneet pienentämisen rajat, kommentoi Renault-Nissanin voimalinjapäällikkö Alain Raposo Reutersille Pariisin autonäyttelyssä. Ongelmana on se, että arkiajossa moottorit joutuvat käyttämään testitilannetta enemmän voimavaroistaan. Pienet turbodieselit ylittävät typen oksidien rajat jopa 15-kertaisesti ja pikkubensaturbot kärsivät polttoainetaloudessa, pienhiukkasissa ja hiilidioksidissa. – Ne saattavat pärjätä hyvin nykyisessä eurooppalaisessa testimenettelyssä, mutta tosimaailmassa ne eivät pärjää. Luvassa onkin hiukan moottoreiden suurentamista, erityisesti dieselin osalta, kommentoi IHS Automotiven analyytikko Pavan Potluri. Ensi vuodesta alkaen autoja aletaan testata NOx-typpioksidipäästöjen osalta arkielämän tilanteissa, mittaustavan tullessa pakolliseksi vuodesta 2019. Polttoainekulutuksen ja hiilidioksidin osalta sama tapahtuu 2021 maailmanlaajuisen testimenettelyn myötä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Takaisin sorvin ääreen Autovalmistajien osalta tilanne sattuu tietysti huonolla hetkellä, sillä monet ovat panostaneet voimakkaasti sähkö- ja hybridiautojen kehitykseen. Nyt osa tuotekehitysbudjetista täytyy kuitenkin suunnata moottoreiden uudelleensuunnitteluun. Reutersin lähteiden mukaan esimerkiksi General Motors ei korvaa nykyistä 1,2-litraista dieseliään vuonna 2019, vaan uuteen arkkitehtuuriin perustuva pienin moottori on noin neljänneksen nykyistä suurempi. Volkswagen suunnittelee 1,4-litraisen kolmisylinterisen dieselinsä korvaamista 1,6-litraisella nelisylinterisellä. Renaultilla puolestaan suunnitellaan noin 10 prosentin iskutilavuuden lisäystä nykyiseen 1,6-litraiseen R9M-dieselmoottoriin, joka puolestaan korvasi yhtiön tutun 1,9-litraisen dieselin vuonna 2011. Tulilinjalla on myös 0,9-litrainen kolmisylinterinen H4Bt-bensiinimoottori, joka joutuu käyttämään ylimääräistä polttoainetta ylikuumenemisen välttämiseksi, johtaen ylimääräisiin hiilidioksidi-, hiilivety- ja pienhiukkaspäästöihin. Korvaajaksi on suunniteltu moottoria, joka tarjoaa paremman alaväännön lämpöongelmien välttämiseksi arkiajossa. – Ei voida pienentää tietyn pisteen ohi, joten painopiste on siirtymässä siihen, että yhdistellään eri ratkaisuja. Jatkossa pienentäminen tarkoittaa pientä moottoria yhdessä sähkömoottorin kanssa, kommentoi Frost & Sullivanin analyytikko Sudeep Kaippalli, joka ennustaa hybridien voimakasta kasvua. Analyytikkojen mukaan kiristyvät päästötestit voivat koitua alle 1,5-litraisten dieseleiden ja alle 1,2-litraisten bensiinimoottoreiden kohtaloksi. Isompi moottorikoko on taas ongelmallinen hiilidioksidirajojen suhteen, joten apua haettaneen hybridiratkaisuista ja sähköautojen kehitystyöstä. Lähde: Reuters Kuvituskuva: Renault Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?