28.3.2017 Ajoneuvot Seuraava autosi saattaa olla mieto hybridi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Miedoista tai kevyistä hybrideistä saataneen lähivuosien voimakkaimmin kasvava moottoritrendi. Samalla tekniikalla lupaillaan jopa pikkudieseleiden korvaamista. Vaikka hybridien ja ladattavien hybridien myynti on noussut Euroopassa voimakkaasti viime vuosina, niin sanotut miedot hybridit jyräävät ne todennäköisesti jo lähivuosina myyntimäärissä. Miedolla hybridillä tarkoitetaan erilaisia ratkaisuita, joissa polttomoottoria täydennetään keveillä sähkötekniikoilla erillisen voimalinjan sijaan. Ensimmäisessä aallossa termi viittaa 48 voltin sähköjärjestelmällä toteutettuun sähkömoottoriin, joka avustaa polttomoottoria kampiakselin pyörityksessä. Sähkömoottorin tarvitsema energia kerätään talteen jarrutuksissa ja moottorijarrutuksissa. Myöhemmin sähkömoottori voidaan sijoittaa esimerkiksi vaihteiston ja moottorin väliin, jolloin miedollakin hybridillä voidaan ajaa täyssähköisesti keskusta-alueella. Eräs järjestelmiä toimittava valmistaja on Continental, joka ennustaa mietojen hybridien yleistyvän 48 voltin sähköjärjestelmien kanssa nopeasti. Vuoteen 2020 mennessä ajoneuvoja olisi maailmalla 4 miljoonaa ja vuonna 2025 jo 25 miljoonaa. Tekniikan etuna on sen edullisuus, jonka turvin siitä voi tulla osa valtavirtaa. – Tyypillisesti valmistajat sanovat, että sopiva kompromissi polttoainetalouden ja hinnan suhteen on 50 euroa per säästynyt hiilidioksidigramma. Tällä tekniikalla päästään hyvin lähelle sitä, kommentoi Continentalin voimansiirtopuolen johtaja Jose Avila Automotive News Europelle. Ensimmäisten joukossa teknologiaa on tuomassa markkinoille Renault, joka on esittelee Hybrid Assist -markkinointinimellä kulkevan tekniikan Sceniciin ja myöhemmin Meganeen vielä tämän vuoden aikana. Alussa käyttökohteina ovat dieselit, mutta myöhemmin tekniikkaa hyödynnetään myös bensiinimoottoreiden kanssa. Renaultin tavoitteena on painaa Scenicin kulutus 3,5 litraan per 100 kilometriä, tarkoittaen 92 gramman hiilidioksidipäästöjä kilometriltä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy VW: Mietoa bensaa dieseleiden sijaan Volkswagenin tuotekehitysjohtaja Frank Welsch kommentoi puolestaan, että mietojen hybridien myötä yhtiö saattaa eliminoida 1,6-litraisen dieselmoottorin valikoimastaan kokonaan. – Ei mene kovin kauaa siihen, että ihmiset valitsevat miedon bensahybridin, Welsch summasi brittiläisen Autocarin haastattelussa. Haastattelussa Welsch kertoi, että uuteen Poloon suunnitellun 1,5-litraisen dieselin kehitystyö on lopetettu voimavarojen keskittyessä mietoihin hybrideihin. Moottori olisi korvannut ikääntyvän EA827 1,6-litraisen moottorin, jolle Welsch antoi "3-4 vuotta, ehkä 5 vuotta" elinikää. Kiristyvien päästörajojen takia moottorin seuraaja tarvitsisi kalliin pakokaasujen puhdistusjärjestelmän, joka maksaisi noin 600–800 euroa autoa kohti, "eli saman verran kuin itse moottori". – Dieselmoottori Polossa on melkein neljännes koko hinnasta, Welsch havainnollistaa valmistuskustannuksia. Kirves heiluu myös pienemmän 1,4-litraisen 3-sylinterisen dieselin kohdalla, jonka odotetaan poistuvan valikoimasta piakkoin. – Mieto hybridi on lopulta halvempi ja sillä on samat hiilidioksidipäästöt [kuin pienellä dieselillä], huomattavasti pienemmillä typpioksidipäästöillä, Volkswagen-pomo tiivisti. Lopunaika ei kuitenkaan koske isompaa 2,0-litraista EA288-dieselmoottoria, jonka päivitetty EVO-versio saapuu vuoden tai kahden päästä. – 2,0-litraisella on varmasti upea tulevaisuus. Se on todella hyvä hiilidioksidimielessä. Katso myös: Polttomoottori jaksaa yhä – Mercedes-Benz palaa kuusisylinteriseen rivimoottoriin Volvon pääjohtaja: Dieselin taru epävarmaa 2020 jälkeen Volvon Polestar-sporttimallit jatkossa hybriditiellä Iskutilavuudet kasvavat taas – VW: Moottoritrendeissä täyskäännös Seuraava moottoritrendi: paluu suurempiin – päästöjen takia Lähteet: Automotive News Europe, Autocar Kuva: Continental Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä - ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku