2.6.2016 Ajoneuvot Koeajo: seikkailupyörien kuninkaaksi? Triumph Tiger Explorer XCA Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Triumph Tiger Explorer XCA haastaa kilpailijat seikkailupyörien kuninkuudesta. Brutaalia voimaa, viimeisintä elektroniikkaa, mutta myös kokoa ja painoa niin että kuljettajalta vaaditaan kokemusta. Hyvää: Jousitus, varustetaso, moottorin luonne. Huonoa: paino ja korkeus haasteellisia pienikokoiselle kuljettajalle. Uusi Triumph Tiger Explorer XCA haastaa vahvasti BMW R1200GS Adventuren, KTM 1290 Super Adventuren ja Ducati Multistrada 1200 Enduron isojen seikkailupyörien kisassa. Triumph tarjoaa Explorerista kaksi erilaista versiota; enemmän matkailuun suunnattu XR ja vaihtelevampiin olosuhteisiin suunnniteltu XC. Molemmista on tarjolla kolme varusteavaihtoehtoa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Napeilla ja automaattisesti säätyvä jousitus Suurin uutuus tälle vuodelle on semiaktiivinen jousitus. WP:n valmistaman jousituksen vaimennukset voi säätää sekä riittävän pehmeäksi rauhalliseen ajoon, että jämäkäksi urheilulliseen menoon. Semiaktiivisuus huomioi ajotavan- ja nopeuden, ja muuttaa vaimennuksia reaaliaikaisesti tarpeen mukaan. Tämä on varuste, josta ei kerran kokeiltuaan enää halua luopua. Kun ison seikkailupyörän varustetaso on hyvä, kilpailee se tasapäisesti ajomukavuudessa oikeiden matkapyörien kanssa. Triumphin vakionopeussäädin, penkinlämmittimet, mäkilähtöavustin ja led-sumuvalot saavat matkan tuntumaan tärkeämmältä kuin määränpää. Lisäksi Explorerissa on tämän luokan ensimmäisenä pyöränä sähköinen tuulilasin korkeussäätö. Kun tuulilasi on ala-asennossa, niin 180-senttinen kuljettaja näkee lasin yli. Yläasennossa tuulilasi suojaa paremmin ja kuljettaja katselee sen läpi. Yläasennossakaan se ei nouse liian pystysuoraksi, joten haitallisia pyörteitä ei kuljettajan kypärään tule. Matkalle, soralle ja poluille Tehokkaan kolmisylinterisen moottorin voimavarat tulevat parhaiten esille mutkateillä. Isosta koosta ja suuresta painosta huolimatta Explorer taittuu mutkiin kevyesti. Moottorin ja jousituksen ominaisuudet suorastaan yllyttävät urheilulliseen ajotyyliin. Moottori vetää isoimmallakin vaihteella puhtaasti tyhjäkäynniltä lähtien. Tehokäyrä nousee suoraviivaisesti lähes punarajalle asti. Katukuvioiduilla renkailla selviää kohtuullisen hyvin sorateilläkin. Explorerin rengaskoko on valittu niin, että siihen saa halutessaan joko täysin katukäyttöön tarkoitetut renkaat, puhtaasti soralle ja maastoon tarkoitetut nappularenkaat tai niiden väliin mahtuvia kompromissivaihtoehtoja. Metsäpoluille mielivältä edellytetään ajotaitoa ja kokemusta. Painavaa pyörää pitää osata käskeä napakasti, muuten kuljettajasta tulee matkustaja. Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Triumph Tiger Explorer XCA Hinta alkaen 2 520 € Moottori Bensiinimoottori 1 215 cm³, kolmisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, kardaaniveto. Teho 102 kW (139 hv), 9300 r/min Vääntö 123 Nm (6200 r/min) Vääntö 123 Nm (6200 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 837/857 mm, kuivapaino 258 kg, akseliväli 1 520 mm, tankin tilavuus 20 litraa. Rengaskoko edessä 110/80R19, takana 150/70R17. Huoltoväli 16 000 km. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe