30.1.2018

Seatin lumileiri opettaa – kevyt kaasu kannattaa myös nelivedolla

Seat-Leon-ST-X-perience

Maltti on valttia myös nelivetoautolla ajaessa. Pääsimme havainnollistamaan tätä hyvin Itävallassa lumisella vuoren rinteellä Seat Leon ST X-periencellä, joka on puolellatoista sentillä korotettu versio espanjalaismerkin perhefarkusta.

Jyrkkään mäkeen tekisi mieli painaa kaasu pohjassa, mutta älykkääksi kutsuttu neliveto ymmärtää rauhallista toimintaa.

Aluksi hyvin kevyt painallus ja sitten päättäväisesti hiven lisää, jotta pyörät eivät pääse sutimaan.

Ja jos homma ei kerralla onnistu, peruuttaessakin kannattaa säilyttää rauhallisuus, sillä lukkiutumattomat jarrut eivät ole käytössä peruutusvaihde päällä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Neliveto neljään malliin

Seatilla on tällä hetkellä neljä automallia, joihin voi etuvedon sijaan valita 4Drive-nelivedon: Leon ST X-periencen lisäksi saman mallin sporttiversio Leon ST Cupra, tila-auto Alhambra ja katumaasturi Ateca.

Märkään monilevykytkimeen perustuva elektroninen järjestelmä on nyt viidennessä sukupolvessa. Uusi järjestelmä on puolitoista kiloa kevyempi kuin edeltäjänsä. Enää ei tarvita painesäiliötä, mikä sekä keventää järjestelmää että parantaa sen nopeutta.

Pitävällä pinnalla auto etenee etuvetoisena, jolloin taka-akseli saa pyöriä vapaasti, eikä se siten lisää polttoaineenkulutusta.

Heti, jos järjestelmä havaitsee etupyörien lipsuvan, taka-akseli kytkeytyy päälle. Voimaa voidaan jakaa tasan etu- ja taka-akselin kesken, ja hetkellisesti jopa kaikki voima voidaan välittää taka-akselille.

Kummallakaan akselilla ei ole mekaanista tasauspyörästön lukkoa, kuten jykevimmissä maastoautoissa, mutta sama asia hoidetaan sähköisellä avulla, EDS:llä. Niinpä myös saman akselin eri pyörien pidon vaihteluihin voidaan reagoida nopeasti, ja eteenpäin päästään, vaikka ristikkäiset pyörät olisivat ilmassa

Yksi hauskimmista

Seat Leon ST Cupra 4Drive on yksi hauskimmista autoista, luonnehtii espanjalainen kilpa-autoilija Jordi Gené. Tälle väitteelle saimme katetta jääradalla.

WTCC-rata-autosarjaa Seatilla ajava Gené oli itse tiiviisti puolen vuoden ajan kehittämässä auton ajettavuutta.

300-hevosvoimainen ohjus yhdistää suuren ja käytännöllisen 587-litraisen tavaratilan rajuun urheilullisuuteen. Nollasta sataan vierähtää 4,9 sekunnissa. Huippunopeus on 250 kilometriä tunnussa.

1990-luvun alussa Gené ajoi Britannian Formula 3 -sarjaa yhtä aikaa Mika Häkkisen ja Mika Salon kanssa. Hän kertoo ystävystyneensä etenkin Salon kanssa ja pitäneensä yhteyttä tämän kanssa näihin päiviin saakka.

Hänen pikkuveljensä Marc Gené pääsi ajamaan myös Formula 1 -sarjaa.

Teksti: Teppo Komulainen Kuvat: Teppo Komulainen ja Seat

Luetuimmat