2.3.2016

Seat mukaan katumaasturileikkiin – Ateca saapuu loppuvuodesta

Seat Ateca

Espanjalaisvalmistaja odottaa paljon ensimmäiseltä katumaasturiltaan.

Leoniin ja Ibizaan tukeutuva urheilullinen Seat hakee seuraavaksi vauhtia uudesta Ateca-katumaasturista. Geneven autonäyttelyssä esitellyn Atecan pitäisi olla kaikkea sitä mitä Seat edustaa, eli pirteän ajettavuuden ja hyvän hinta-laatusuhteen lisäksi myös muotoilun pitäisi olla erottautuvaa. Seat lupaakin ketterän käsiteltävyyden olevan Atecan merkittävin panos katumaasturisegmenttiin.

Seat Ateca

Ainakin ulkoisesti Ateca lunastaa valmistajan lupaukset, sillä crossoverin muotokieli on selvästi Seatin, mutta tyyliseikat ovat kehittyneet eteenpäin korkeampaa automallia varten. Teräväpiirteiset ajovalot ja suuret ilmanottoaukot kielivät valmistajan lisäksi myös urheilullisesta luonteesta. Lähes neliskulmaiset mustat pyöränkotelot antavat autolle melkoisesti jykevyyttä. Atecan nimi muuten tulee Espanjassa Madridin ja Zaragozan välissä sijaitsevasta samannimisestä kylästä.

Seat Ateca

Sisältl Seat lupaa Atecan olevan yhdistelmä urheilullisuutta ja laadukkuutta. Sisustan muotoilua on mietitty siten, että kuljettajalla on kaikki kätevästi ulottuvillaan, muun muotoilun korostaessa katumaastureihin liitettyä jykevyyden vaikutelmaa. Myös korkea istuma-asento ja hyvä näkyvyys ovat olleet lähtökohtia.

Turva- ja viihdevarusteiltaan Ateca on kokoelma tämän hetken tuttuja hittejä. Liikenneruuhka-avustin toimii aina 60 km/h nopeuteen saakka ja joka suuntaan osoittavat pysäköintikamerat pyrkivät ehkäisemään jopa vanteisiin kohdistuvia kolhuja. Kaista-avustimen lisäksi autossa on myös hätätapausavustin, jossa auto yrittää herätellä passiivista kuljettajaa erilaisin ärsykkein, pysäyttäen lopulta kokonaan ja laittaen hätävilkut päälle.

Seat Ateca

Moottorivaihtoehtoja on melko maltillisesti. Bensiinimoottorit rajoittuvat 1,0- ja 1,4-litraisiin TSI-bensiinimoottoreihin, joiden tehot ovat 115 ja 150 hevosvoimaa (85 ja 110 kilowattia). Dieselmoottoreissa vaihtoehtona ovat 1,6- ja 2,0-litraiset TDI:t, tehojen ollessa samat kuin bensiinimoottoreissa. Mikäli Atecaan tahtoo DSG-kaksoiskytkinvaihteiston tai nelivedon, rajoittuvat moottorivaihtoehdot vahvempiin malleihin. Dieseleiden kohdalla poikkeuksena on DSG:n ja nelivedon yhdistelmä, jolloin kaksilitrainen TDI saapuu 190 hevosvoiman (140 kW) versiona.

Kooltaan Ateca on noin Nissan Qashqain kokoluokkaa, tarjoten tosin ainakin Seatin mukaan noin 55-80 litraa enemmän tavaratilaa riippuen Atecan nelivedollisuudesta. Saksaan ja Espanjaan Ateca saapuu kesäksi, muun Euroopan seuratessa perässä.

Lähde ja kuvat: Seat

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat