6.10.2014 Ajoneuvot Koeajo: Seat Mii Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Näppärä ja pihi kaupunkiauto. Hyvää: kulutus, päästöt, kaupunkiajo. Huonoa: tiuha tankkaustarve, äänieristys, puhti matka-ajossa. Seat Mii on 3,5 metrinen kaupunkikirppu, jonka renkaat ovat aivan kulmissa. Auto on kätevä pyöriteltävä katusokkelikoissa. Ja kun sisäratkaisut ovat kekseliäitä, on pienokaisessa enemmän autoa kuin ulkoapäin uskoisi: tilaa on yllättävän hyvin jopa neljälle aikuiselle. Mii on yllättävän vakaa ajettava. Ohjaustunto on hyvä ja riittävän jämäkkä. Matka-ajossa häiritsevintä on vauhdin noustessa yltyvä ajomelu. Voimavarat eivät ole ylettömät, joten tasaisen matkavauhdin ylläpidossa on tekemistä. Seat Mii Ecofuel on järkiratkaisu kaupunkiajon lisäksi kukkaron ja luonnon kannalta. Kaasuauton hiilidioksidipäästöt ovat keskimäärin noin neljänneksen alemmat kuin bensiinikäyttöisessä autossa. Kaasu-Miin hiilidioksidipäästöt ovat 79 grammaa kilometrillä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tankkausväli akilleen kantapää Tiheä tankkaustarve on Miin akilleen kantapää. Kahdessa kaasusäiliöissä on tilaa vain 11 paineistetulle kaasukilolle. Kaasulla ajaa kevyellä kaasujalalla vain noin 350 kilometriä, korkeintaan 400 kilometriä. Jos kaasu ehtyy, kesken ajon, jatkuu matka nytkähdyksittä bensiinillä. Bensiniä mahtuu tankkiin vain 10 litraa. Kaasusäiliöt täyttää tavaratilan lattian alla olevan tilan, joten kaasumalliin ei saa halutessaan varapyörää kuten saa perus-Miihin. Kontissa on tilaa 251 litraa. Omatunto maksaa, myös veroina Hyvällä omatunnolla on hintansa: kaasu-Miin sa edullisimmillaan 14 293 eurolla, bensa-Miin 11 114 eurolla. Kaasukäyttöisiä henkilöautoja on raskautettu käyttövoimaverolla vuoden 2013 alusta. Käyttövoimavero on 0,031 euroa/päivä alkavaa 100 auton kokonaismassakiloa kohden. Konstikas laskentakaava tarkoittaa, että Miin omistaja saa vuosittain maksaa 158 euroa käyttövoimaveroa. Valtiovallalta on kestämätöntä ajattelua julistaa juhlapuheissa liikennepäästöjen suitsimista, mutta rankaista kaasuautoilijaa käyttövoimaverolla. Ei kai kukaan varta vasten osta bensiinimallia kalliimpaa kaasuautoa vain ajaakseen bensiinin voimin? Bio- tai tuontikaasua Jos kaasutankin täyttää Gasumin asemalla tuontikaasulla Venäjältä eli maakaasulla, on sen kilohinta 1,405 euroa. Bensiinilitraan verrattuna maakaasun hinta on 0,899 euroa litralta. Ekologista omatuntoaan voi helliä tankkaamalla jätteistä Suomessa valmistettua biokaasua, jonka kilohinta on 1,505 euroa. Bensiinilitraan verrattuna maakaasun hinta on 0,963 euroa litralta. Kaasulla ajaa lähes puolta edullisemmin kuin bensiinillä. Keskikulutuksella laskettuna Miillä ajaa neljällä eurolla 100 kilometriä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Äänekästä elämää Kolmisylinterinen bensiinimoottori pitää varsin äänekästä elämää. Sointi ei takuuvarmasti ole kaikkien mieleen. Karkeahkon käyntiäänen uutuudenviehätys katoaa viikossa. Moottori on pikkuautomaisen puhditon. Hevosvoimia on tarjolla 68. Myös vääntö on melko vaatimatonta tasoa (90 Nm), joten vauhdin muutos vaatii tiuhaa vaihdekepin käyttöä. Mii on Volkswagen Up -sisareensa verrattuna sisältä riisutumman oloinen, peltipintaa on esillä ja äänieristyskin jättää toivomisen varaa. 20 tankkausasemaa Euroopan komissio julkisti tammikuussa 2013 puhtaiden polttoaineiden strategian, joka sysii rakentamaan Euroopan laajuisen vaihtoehtoisten polttoaineiden tankkausasemaverkoston. Tankkausasemia tulisi olla 150 kilometrin etäisyydelle toisistaan. Tähän tähdätään jo vuoteen 2020 mennessä. Suomella on pitkä taival kuljettavanaan yhteiserooppalaisten tavoitteiden täyttämiseen. Meillä on vasta 20 kaasuautojen julkista tankkausasemaa, joista 17 on Gasumin omistamia. Biokaasuasemia voidaan perustaa kaasuputkiverkoston ulkopuolelle. Biokaasu-tankkausasemahankkeita on käynnistetty tai selvittelyn alla Kiteellä, Joutsassa, Turussa ja Oulussa. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen Seat Mii 1.0 Ecofuel Style Hinta alkaen 15 276 € Koeajetun auton hinta varusteineen 16 832 € Ajoneuvovero 72 €/ v Käyttövoimavero 158 €/ v Moottori 999 cm³, bensiinimoottori, 3 sylinteriä, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 50 kW (68 hv), 6200 r/min Vääntö 90 Nm (3000 r/min) Vääntö 90 Nm (3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 16,3 s Huippunopeus 164 km/h Kulutus l/ 100 km 3,6 (kaup.) / 2,5 (maant.) / NEDC-kulutus 2,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 79 g/km Mitat pituus 3557 mm, leveys 1645 mm, korkeus 1478 mm, akseliväli 2420 mm Tavaratila: 251 l Omamassa: 1031 kg Muu tieto Yhdistettykulutus bensiinillä 4,4 l/100 km. Matkanjatkamispalvelu 2 vuotta Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?