Ajoneuvot | Koeajo | 6.10.2014

Seat Mii

1.0 Ecofuel Style

Näppärä ja pihi kaupunkiauto. Hyvää: kulutus, päästöt, kaupunkiajo. Huonoa: tiuha tankkaustarve, äänieristys, puhti matka-ajossa.

Jaa artikkeli

Seat Mii on 3,5 metrinen kaupunkikirppu, jonka renkaat ovat aivan kulmissa. Auto on kätevä pyöriteltävä katusokkelikoissa. Ja kun sisäratkaisut ovat kekseliäitä, on pienokaisessa enemmän autoa kuin ulkoapäin uskoisi: tilaa on yllättävän hyvin jopa neljälle aikuiselle.

Mii on yllättävän vakaa ajettava. Ohjaustunto on hyvä ja riittävän jämäkkä.

Matka-ajossa häiritsevintä on vauhdin noustessa yltyvä ajomelu.

Voimavarat eivät ole ylettömät, joten tasaisen matkavauhdin ylläpidossa on tekemistä.

Seat Mii Ecofuel on järkiratkaisu kaupunkiajon lisäksi kukkaron ja luonnon kannalta. Kaasuauton hiilidioksidipäästöt ovat keskimäärin noin neljänneksen alemmat kuin bensiinikäyttöisessä autossa. Kaasu-Miin hiilidioksidipäästöt ovat 79 grammaa kilometrillä.

Tankkausväli akilleen kantapää

Tiheä tankkaustarve on Miin akilleen kantapää.

Kahdessa kaasusäiliöissä on tilaa vain 11 paineistetulle kaasukilolle. Kaasulla ajaa kevyellä kaasujalalla vain noin 350 kilometriä, korkeintaan 400 kilometriä.

Jos kaasu ehtyy, kesken ajon, jatkuu matka nytkähdyksittä bensiinillä. Bensiniä mahtuu tankkiin vain 10 litraa.

Kaasusäiliöt täyttää tavaratilan lattian alla olevan tilan, joten kaasumalliin ei saa halutessaan varapyörää kuten saa perus-Miihin. Kontissa on tilaa 251 litraa.

Omatunto maksaa, myös veroina

Hyvällä omatunnolla on hintansa: kaasu-Miin sa edullisimmillaan 14 293 eurolla, bensa-Miin 11 114 eurolla.

Kaasukäyttöisiä henkilöautoja on raskautettu käyttövoimaverolla vuoden 2013 alusta. Käyttövoimavero on 0,031 euroa/päivä alkavaa 100 auton kokonaismassakiloa kohden. Konstikas laskentakaava tarkoittaa, että Miin omistaja saa vuosittain maksaa 158 euroa käyttövoimaveroa.

Valtiovallalta on kestämätöntä ajattelua julistaa juhlapuheissa liikennepäästöjen suitsimista, mutta rankaista kaasuautoilijaa käyttövoimaverolla. Ei kai kukaan varta vasten osta bensiinimallia kalliimpaa kaasuautoa vain ajaakseen bensiinin voimin?

Bio- tai tuontikaasua

Jos kaasutankin täyttää Gasumin asemalla tuontikaasulla Venäjältä eli maakaasulla, on sen kilohinta 1,405 euroa. Bensiinilitraan verrattuna maakaasun hinta on 0,899 euroa litralta.

Ekologista omatuntoaan voi helliä tankkaamalla jätteistä Suomessa valmistettua biokaasua, jonka kilohinta on 1,505 euroa. Bensiinilitraan verrattuna maakaasun hinta on 0,963 euroa litralta.

Kaasulla ajaa lähes puolta edullisemmin kuin bensiinillä. Keskikulutuksella laskettuna Miillä ajaa neljällä eurolla 100 kilometriä.

Äänekästä elämää

Kolmisylinterinen bensiinimoottori pitää varsin äänekästä elämää. Sointi ei takuuvarmasti ole kaikkien mieleen. Karkeahkon käyntiäänen uutuudenviehätys katoaa viikossa.

Moottori on pikkuautomaisen puhditon. Hevosvoimia on tarjolla 68. Myös vääntö on melko vaatimatonta tasoa (90 Nm), joten vauhdin muutos vaatii tiuhaa vaihdekepin käyttöä.

Mii on Volkswagen Up -sisareensa verrattuna sisältä riisutumman oloinen, peltipintaa on esillä ja äänieristyskin jättää toivomisen varaa.

20 tankkausasemaa

Euroopan komissio julkisti tammikuussa 2013 puhtaiden polttoaineiden strategian, joka sysii rakentamaan Euroopan laajuisen vaihtoehtoisten polttoaineiden tankkausasemaverkoston. Tankkausasemia tulisi olla 150 kilometrin etäisyydelle toisistaan. Tähän tähdätään jo vuoteen 2020 mennessä.

Suomella on pitkä taival kuljettavanaan yhteiserooppalaisten tavoitteiden täyttämiseen. Meillä on vasta 20 kaasuautojen julkista tankkausasemaa, joista 17 on Gasumin omistamia.

Biokaasuasemia voidaan perustaa kaasuputkiverkoston ulkopuolelle. Biokaasu-tankkausasemahankkeita on käynnistetty tai selvittelyn alla Kiteellä, Joutsassa, Turussa ja Oulussa.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat

automerkiltä: Seat