16.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Seat Leon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seat pistää lusikkansa keittoon, jossa riittää jakajia. Keskikokoinen ST-farmari haastaa tyylillä ja taloudellisuudella. Hyvää: Moottori, tavaratilan monikäyttöisyys, ulkonäkö. Huonoa: Laatuvaikutelma varauksin HYVIÄ kasvulukuja Euroopan automarkkinoilla ja varsinkin Suomessa takova Seat avaa jälleen uusia ovia. VW-konsernin reviirijaossa Seatin rooliksi näyttää muodostuneen nuorekkuus ja näyttävyys. Leon-malliston täydentävä ST tunnustaa merkille leimallista näyttävää muotokieltä. Tulokkaan tekniikka on hiottu sellaiseksi, että pieni kulutus ja alhaiset päästöt puhuttelevat. Säästöt äärimmilleen vie 1.6 TDI Ecomotive. Sen keskikulutus on 3,2 litraa ja hiilidioksidipäästöt 85 grammaa kilometrillä. Historian ensimmäisen Leonin farmarimallin pohjarakenne on sama kuin VW Golfissa, Škoda Octaviassa ja Audi A3:ssa. Moottorikatras on laaja ja yläpäässä on tarjolla myös rajua suorituskykyä. Nelivetoja on myös tulossa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tyylikkäästi ja tilavasti Näyttävä ulkokuori kätkee sisäänsä asialliset tilat. Takaistuin on aavistuksen matala ja reisituki siten vähäinen. Toisaalta polvitilaa on hyvin ja varpaat mahtuvat etuistuinten alle. Pääntilaa on näinkin linjakkaaksi autoksi runsaasti. Kuljettajan työmaalla tummanpuhuva yleisilme koostuu isosta kosketusnäytöstä ja kromisomistein ympäröidyistä mittareista. Katkaisijat ja kytkimet ovat selkeitä ja helppokäyttöisiä. Kojelauta on materiaaliltaan kovempaa muovia kuin esimerkiksi Volkswagenin Golfissa. Muutaman tonnin hintaero juuri Golfiin näkyy ja tuntuu laatuvaikutelmassa. Halpisleiman lyöminen tälle tyyliniekalle olisi kuitenkin kohtuutonta. Tavaratilassa innovatiivisuus on päästetty valloilleen – jopa Golf jää kakkoseksi. Yhden käden otteella laskettava tavaratilan välipohja ja yhdellä liikkeellä vivusta kaatuva takaistuin ansaitsevat kiitoksen. Ryhdikäs istuin Keskivertoa paremmaksi kuljettajan istuimen tekee tuntuma, jossa mikään ei häiritse. Säätöjä on riittävästi ja ryhdikäs istuin ei väsytä selkää tai raajoja. Ajettavuudesta ei löydy sijaa moitteille. Ohjaus on kaupunkipyörityksessä herkkä ja ryhtiä tulee lisää maantienopeuksissa. Vaihteisto, kytkin ja jarrut edustavat toimivat erittäin hyvin. Vahva moottori vetää hienosti alakierroksilta saakka. Kiihtyvyys ja kulku eivät tuota tuskaa. Kulutusta on leikattu nopeasti reagoivalla sammutusautomatiikalla. Farkusta myydyin Seat? Neljän varustevaihtoehdon lisäksi tarjolla on lisävarusteita ja järkevästi hinnoiteltuja varustepaketteja. Esimerkiksi täydellinen led-valaistus maksaa noin 900 euroa. Suomessa tammikuussa esiteltävän ST:n myyntiodotukset ovat tuhannen auton tietämillä, jolloin farmarista tulisi meillä myydyin Seat. Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Seat Leon ST 1.4 TSi Hinta alkaen 19 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 25 685 € Moottori 1 395 cm³ bensiinimoottori, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 90 kW (122 hv), 5000-6000 r/min Vääntö 200 Nm (1400-4000 r/min) Vääntö 200 Nm (1400-4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,6 s Huippunopeus 202 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 123 g/km Mitat pituus 4535 mm, leveys 1816 mm, korkeus 1451 mm, akseliväli 2636 mm Tavaratila: 587 l Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku