10.11.2014 Ajoneuvot Koeajo: Seat Leon X-Perience Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Leonin räyhäkämpi nelivetoveli. Hyvää: nelivedon toiminta, sisätilat, hinta. Huonoa: hento erottuvuus perus-Leonista, sisäilme. Leon on valmistajalleen syömähammas: vilkkaimmin myyvä mallisarja. Leon vastaa pitkälti yli puolta Seat-mallien kokonaismyynnistä Suomessa. Leonin farmarimalli on ollut kohtuusuosittu, joten maahantuoja odottaa innokkaasti vuoden vaihtumista, jolloin malliperhe kasvaa nelivetoisella veljellä. Tarkkasilmäinen erottaa katumaasturimaisen tulokkaan katukuvassa farkku-Leonista massivisemmin muotoilluista etu- ja takapuskureista, pohjan alta näkösälle nousevasta pohjapanssarista ja rengaskoteloiden rouheista levikkeistä sekä järeämmästä rengastuksesta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jatkuvaa nelivetoa Jatkuvatoiminen Haldex-neliveto on tuttu toteutus ST-farmarimallista. Perusajossa valtaosa voimasta välittyy etupyörille. Jos etupyörien pito kuitenkin heikkenee, voimaa siirtyy takapyörille millisekunneissa eli käytännössä viiveittä, kuten tuli koeajossa kokeiltua. Haastavissa keliolosuhteissa nelivedon voimanjako on tasan 50/50 akselien välillä. Vaikkei maavara ole maasturiluokkaa, selviytyi X-Perience kunnialla takaisin asvaltille myös röykkyisältä ajo-osuudelta, jossa oli tarjolla kuoppainen kylätie ja jyrkät vastaleet. Päämitat ennallaan Korin päämitat ovat farkkumallin mukaiset, mutta maavara on kasvanut 28 millimetrillä. Seat Leon X-Periencen maavara on 172 millimetriä, joten täysiverisistä maastokyvyistä ei voida puhua, pätevästä katumaasturista hyvinkin. Uutta suunniteltaessa ei ole annettu periksi, vaan on pidetty kiinni periaatteesta, ettei matkustajien tai tavaroiden tiloista tingitä. Tavaroille on sama tila (587 litraa) kuin farkussakin. Matkustajien oltavat ovat hyvät, joskin takana saisi olla enemmän pääntilaa. Sisätiloiltaan tulokas on yhteneväinen farmarikorisen Leonin kanssa. Neljästä kulmasta raapivien suosio on noussut monella eri merkillä, joten Seatillakin uumoillaan, ettei vuoden päästä tarjolle tulevaa etuvetoista Leon X-Perienceä tulla laisinkaan tuomaan Suomeen. Täkynä tehodiesel Myydyimmän malliversion keulilla tullee olemaan kaksilitrainen 184 hevosvoiman TDI-dieselmoottori, jonka jatkeena on kaksoiskytkinautomaattivaihteisto. Tämän mallin hinta on 35 566 euroa. Koeajon perusteella moottori vie autoa kerkeästi niin moottoritievauhdissa, kaupunkiajossa, vuoriston serpentiiniteillä kuin maastoradankin puolella. Voimaa ja vääntöä riittää. Moottorin sitkeys jo alhaisilta kierroksilta tekee ajosta vaivatonta ja nykimätöntä. Sammutustoiminta säästää ruuhka-ajossa polttoainetta. Auto herää eloon viiveittä sammumisen jäljiltä. Luvatut kulutusarvot ovat varsin maltilliset eli 4,9 litraa satasella. Hiilidioksidipäästöinä se tietää 129 grammaa kilometrillä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yksi bensa, kolme dieseliä Toinen Suomeen tuleva dieselvaihtoehto on sekin kaksilitrainen, mutta 150 hevosvoimainen. Manuaalivaihteisena tämän mallin hinta alkaa 32 349 eurosta. Edullisimman manuaalivaihteisen malliversion keulilla on 1,6-litrainen dieselmoottori, jossa on tehoa 110 hevosvoiman verran. Tämä versio maksaa 30 488 euroa. Bensiinivaihtoehtona on 1,8-litrainen voimanlähde, josta irtoaa käyttöön 180 hevosvoimaa. DSG-vaihteisena se maksaa 35 235 euroa. Kattava turvavarustelu Tulokkaan turvallisuusvarustelu on tuttua Leonin muista malleista. Vakiona autossa on ajonvakautus- ja luistonestojärjestelmät, rengaspainevaroitin, seitsemän turvatyynyä sekä monitörmäysjarrutus (Multi Collision Brake System). Vakiovarusteisiin kuuluu myös auton kaarrepitoa kohentava elektroninen tasauspyörästön lukitustoiminto. Paksulla lompakolla autoon saa lisäturvaa, joita ovat aktiivisesti miedon korjausliikkeen tekevä kaistanpitoavustin, kuljettajan väsymyksentunnistustoiminto ja mukautuva vakionopeussäädin. Kaistavahti paimensi koeajossa säntillisesti ja korjausliike oli havahduttava, muttei liiallinen. Tarjolla on vain yksi varustetaso, jota voi täydentää mieltymystensä mukaan. Vakiona on muun muassa automaattinen ilmastointi, ratin takaiset vaihteenvaihtoläpykät ja etumatkustajan ristiselän tuen säätö. Etuistuimet ovat materiaaleiltaan ja muotoilultaan urheilulliset. Ne tukevat erittäin hyvin myös kaarreajossa. Offroad-henkeä matkustamon on haettu oranssein tikkauksin. X-Perience-logoja on ripoteltu moniaalle kuten ohjauspyörään ja ovien kynnyslistoihin. Sisäilme on silti varsin muovinen, joten sen suhteen olisi toivonut perusmalleista voimakkaammin erottuvaa ilmettä. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Seat Leon X-Perience 2.0 TDI DSG 4Drive Hinta alkaen 25 566 € Ajoneuvovero 111 €/ v Käyttövoimavero 422 €/ v Moottori 1 968 cm³, dieselmoottori, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 135 kW (184 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 380 Nm (1750–3000 r/min) Vääntö 380 Nm (1750–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,1 s Huippunopeus 224 km/h Kulutus l/ 100 km 5,6 (kaup.) / 4,5 (maant.) / NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4543 mm, leveys 1816 mm, korkeus 1481 mm, akseliväli 2630 mm Tavaratila: 587 l Omamassa: 1529 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 2 000 kg. Matkanjatkamispalvelu 2 vuotta Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta