11.3.2019

Seat Ibizan ja Aronan kaasuversiot saivat hinnat

Turvavyötakaisinkutsu nippuside Polo Ibiza Arona VW Seat

Kaasuautokatras kasvaa entisestään, uutuusmallit kulkevat kaasun voimin noin 400 kilometriä.

Seatin kaasuautokatras kasvaa. Volkswagen-ryhmään kuuluvalla espanjalaismerkillä on tärkeä kehittäjän rooli: Seat kehittää kaasuteknologiaa koko Volkswagen-konsernille.

Tuoreimmat meillä tarjolle tulevat Seatin kaasumallit ovat Ibiza TGI ja Arona TGI, joista jälkimmäinen on markkinoiden toistaiseksi ainoa kaasukäyttöinen katumaasturi.

Ibiza TGI ja Arona TGI valmistetaan Espanjan Martorellin tehtaalla MQB A0 -alustarakenteeseen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uusi litrainen voimanlähde

Ibizan ja Aronan keulilla on uusi kolmesylinterinen ja 12-venttiilinen litrainen TGI-moottorilla, jonka jatkeena on kuusilovinen manuaalivaihteisto.

Voimanlähteestä irtoaa tehoa 66 kW (90 hv).  Moottorin maksimiteho 90 hv on käytössä 4 500–5 800 kierrosnopeudella ja maksimivääntö 160 Nm 1 900–3 500 kierrosnopeudella.

Ibiza TGI:n luvattu huippunopeus on 180 km/h ja se kiihtyy 0–100 km/h 12,1 sekunnissa. Aronan huippuvauhti puolestaan on 172 kilometriä tunnissa. Arona kiihtyy nollasta sataan 12,8 sekunnissa.

Kaasuajoa 400 kilometriä

Keskimääräinen polttoaineen kulutus kaasulla on Ibizassa 3,8–4,1 kg/100 km ja Aronassa 3,8–4,2 kg/100 km, jolloin hiilidioksidipäästöt ovat välillä 106–115 g/km.

Ibiza ja Arona on varustettu neljällä polttoainesäiliöllä, joista kolme on kaasusäiliöitä (13,8 kg) ja neljäs 9 litran bensiinisäiliö.

Kaasulla toimintamatkaa on noin 400 km ja bensiinillä lisäksi noin 160 km, joten kokonaistoimintamatka näillä autoilla on noin 560 kilometriä.

Ensiksi kaasulla

Autoissa erilliset polttoainemittarit molemmille polttoainesäiliöille. Molemmat TGI-mallit käyttävät kaasua pääasiallisena polttoaineena, ja bensiini vaihtuu polttoaineeksi vasta kaasutankin tyhjennyttyä.

Kun jäähdytysnesteen lämpötila laskee alle -10 asteeseen, moottori käynnistetään bensiinillä ja kaasusuuttimet lämmitetään ennen kaasujärjestelmän automaattista aktivointia.

Polttoaineen vaihto tapahtuu automaattisesti eikä kuljettaja huomaa eroa ajoneuvon suorituskyvyssä tai dynamiikassa – kulloinkin käytössä olevasta polttoaineesta kertoo vain mittariston merkkivalo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pienempi takakontti

Uudet TGI-mallit ovat saatavissa kolmessa eri varustelutasossa: Style, Xcellence ja FR. Vakiovarusteet ovat samat kuin tavallisessa polttomoottoriversiossakin, pois lukien FR-varustelutason SEAT Drive Profile -ajoprofiilin valinta ja Ibiza TGI:ssä FR-varustelutason urheilullinen alusta. Vetokoukkua ei ole saatavilla.

Kaasusäiliöiden vievät hieman tavaratilaa. Kontissa on tilaa seuraavasti: Ibiza TGI 262 litraa (tavallisesti 355 l) ja Arona TGI 282 litraa (tavallisesti 400 l).

Seat Ibiza TGI:n hinnat alkavat 17 608 eurosta (1.0 TGI Style) ja Seat Arona TGI:n hinnat 20 769 eurosta (1.0 TGI Style).

Mallirikas tulevaisuus

Seatilla on edessään vauhdikkaat vuodet, sillä se on kertonut esittelevänsä uuden automallin noin kuuden kuukauden välein aina vuoteen 2020 saakka. Mallitulvan tuoreimmat tulokkaat eli Tarraco ja Cupra-Ateca on jo ehditty Moottorissa näillä lumilla koeajaakin.

Tulokkaissa on useita automalleja ja käyttövoimia unohtamatta sporttisia Cupra-malleja.

Keskiössä on kaasu käyttövoimana. Tästä käyvät esimerkeiksi nyt hinnoitellut Ibiza ja Arona.

Vuonna 2020 Seatilta on luvattu tarjolle lataushybridi uudesta Leonista sekä täyssähköinen katumaasturi.

Teksti: Moottori

Luetuimmat