10.3.2019

Se toinen kotimainen päivittyy: Mercedes-Benz GLC saa uudet moottorit ja lisää älyä

Mercedes-Benz GLC 300 e

Mercedes-Benz GLC:n käyttöjärjestelmä päivittyy A-sarjasta tuttuun MBUX:ään.

Uusi käyttöjärjestelmä ja hienosäädetty ulkoasu ovat Mercedes-Benz GLC:n mallipäivityksen näkyvimmät tunnusmerkit. Uudessakaupungissa valmistettava katumaasturi erottuu edeltäjästään voimakkaammalla etumaskilla ja uusilla etuvaloilla. Myös takavalot ovat vaihtaneet uudenlaiseen tyyliin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Rullasta kosketukseen

Mercedes-Benz GLC 300 e

Mallipäivityksessä GLC vaihtaa vanhan tutun rullalla toimivan käyttöjärjestelmän A-sarjasta tuttuun MBUX-sukupolveen. Nyt tärkein käyttöliittymä on kosketuslevy, mutta järjestelmää voi käyttää myös ohjauspyörän hipaisupainikkeilla, suoraan kosketusnäytöltä tai äänikomennoilla – tosin jälkimmäinen ei vielä onnistu suomeksi.

Mercedes-Benz GLC

Vakionäyttö on seitsentuumainen, ja lisävarusteena saa 10,25-tuumaisen version. Järjestelmä osaa nyt myös tunnistaa käyttääkö sitä kuljettaja vai apukuljettaja, ja ohjata käyttökokemusta sen perusteella.

Samalla GLC saa myös joukon uusia avustinjärjestelmiä. Auto on nyt aiempaa kykenevämpi ohjautumaan itse, ja aktiivinen vakionopeudensäädin osaa tarvittaessa hidastaa risteyksiin tai kaarteisiin.

Mercedes-Benz GLC 300 e

Uudet tutut moottorit

Uudistettuun GLC:hen tarjotaan kahta bensiinimoottoria. GLC 200 4Matic liikkuu 197:n ja GLC 300 4Matic 258 hevosvoiman turvin. Kummankin perusmoottori on sama 2-litrainen nelisylinterinen, mallikoodiltaan M264. Moottorien taloudellisuutta parantaa 48 voltin kevythybridijärjestelmä. Sähkömoottori tarjoaa 14 hevosvoimaa (polttomoottorin pyöriessä noin 2 500 r/min) ja 150 newtonmetriä, ja lataa sähköjärjestelmää jarrutuksissa. Molemmille malleille ilmoitetaan yhdistetyksi kulutukseksi varustelusta riippuen 7,1–7,4 l/100 km.

Mercedes-Benz GLC

Dieselpuolelle Mercedes-Benz tarjoaa malleja GLC 200 d 4Matic (163 hv), GLC 220 d 4Matic (194 hv) ja GLC 300 d 4Matic (245 hv). Moottorina malleissa on E-sarjasta ja uudistetusta C-sarjasta tuttu 2-litrainen nelisylinterinen OM 654. Dieseleille ilmoitettu yhdistetty kulutus on 200 d:llä ja 220 d:llä 5,2–5,5 l/100km ja 300 d:llä 5,8 l/100 km.

Ladattava hybridi matkalla

Geneven ensi-illassa Mercedes-Benz kertoi myös uudistavansa GLC:n ladattavan hybridimallin, mikä saattaa Suomen verotuksen takia olla malliston kiinnostavin vaihtoehto. Auton teknisistä tiedoista oltiin vielä vaitonaisia, mutta sähköiseksi toimintamatkaksi paljastettiin 50 kilometriä.

Mercedes-Benz GLC 300 e

Auton GLC 300 e -mallitunnus kuitenkin viittaa E 300 e ja C 300 e -malleista tuttuun 320-hevosvoimaiseen järjestelmään. Kenties GLC:stä nähdään myös E- ja C-sarjoista tuttu ladattava 300 de -dieselhybridi? Tämä on kuitenkin vasta arvaus.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat