30.10.2018

Scramblerin ulkonäkö ja seikkailupyörän ominaisuudet – uusi Triumph Scrambler 1200 XC

Triumph Scrambler 1200

Enemmän tehoa, pitkät joustomatkat ja kattava elektroniikkapaketti tuovat Triumphin uuden Scramblerin ominaisuuksiltaan lähelle isoja seikkailupyöriä.

Retropyöräbuumi on saanut moottoripyörävalmistajat kehittämään yhä lisää scrambler-malleja markkinoille. Useimmissa malleissa tärkein myyntivaltti on tähän asti ollut retro ulkonäkö. Triumph tuo uudella Scrambler 1200 XC -mallillaan retropyörän ominaisuudet kokonaan uudelle tasolle.

Moottorina on 1200-kuutioinen kaksisylinterinen rivimoottori, jota brittivalmistaja käyttää myös Bonneville-malleissaan. Nyt moottorin viritysastetta on nostettu ja Bonnevillen vääntöä painottavan ”high torque”-nimen sijaan Triumph nimittääkin uutuutta ”high power” -moottoriksi. Huipputehoa on kasvatettu 12,5 prosenttia eli 90 hevosvoimaan. Tasaisen vääntökäyrän huippulukema 110 newtonmetriä saadaan jo alle 4000 kierroksen kohdalla. Moottorin maksimikierrosluku on nostettu 7500 kierrokseen.

Tehokarttoja on viisi: Road, Rain, Off-Road, Sport ja Rider. Viimeksi mainitussa kuljettaja voi räätälöidä niin tehokartan, ABS-jarrujen kuin luistonestonkin asetukset mieleisekseen. Toisen polven väri-TFT-mittariston näyttöjä ohjataan ohjaustankoon sijoitetulla viiteen suuntaan liikkuvalla joystickillä. Vakiovarustukseen kuuluvat myös vakionopeussäädin, mittariston bluetooth-valmius sekä avaimeton käyttöjärjestelmä. Valmistajan mukaan Scrambler 1200 on maailman ensimmäinen tuotantomoottoripyörä, johon on integroitu GoPro-kameran ohjausjärjestelmä.

Triumph Scrambler 1200

Etujousituksena on Showan täysin säädettävä teleskooppi, jossa joustomatkaa on täydet 200 milliä. Takana Öhlinsin kaksoisiskunvaimentimissa joustomatka on yhtä pitkä. Jarrut ovat nekin huippuluokkaa, kahden etujarrulevyn pareina on Brembon M50 Monobloc-radiaalisatulat. Maastoajo-ominaisuuksia parantaa isokokoinen 21-tuumainen etupyörä, Triumphin mukaan ensimmäisenä luokassaan. Ensiasennusrenkaina on sekä katu- että maastoajoon soveltuvat Metzeler Tourancet.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vieläkin paremmin varusteltu Scrambler 1200 XE

Triumph Scrambler 1200
Triumph Scrambler 1200 XE ja XC.

Jos perusmallin varustetaso ei tunnu riittävältä, voi valita vieläkin paremmin varustellun Scrambler 1200 XE:n, jossa on painotettu enemmän maasto-ominaisuuksia. Jousituksen joustomatkaa on kasvatettu sekä edessä että takana 250 milliin. ABS- ja luistonesto huomioivat myös pyörän sivuttaiskallistuksen. Lämpökahvat ja säädettävät jalkatapit kuuluvat vakiovarustukseen. Kirsikkana kakussa on kuudes ajomoodi, Off-Road Pro, jolloin sekä ABS-jarrut että luistonesto kytkeytyvät kokonaan pois päältä.

Triumph Scrambler 1200 XC (XE)
Moottori: 1200-kuutioinen kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys
Teho: 90 hv (66,2 kW) / 7400 r/min
Vääntö: 110 Nm / 3950 r/min
Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto
Renkaat: 90/90-21 ja 150/70-17
Kuivapaino: 205 kg (207 kg)
Istuinkorkeus: 840 mm (870 mm)
Tankin tilavuus: 16 litraa

Teksti: Janne Huhtala, Kuvat: Triumph

Luetuimmat