3.8.2017 Ajoneuvot Saksan dieselkokous: ohjelmistopäivityksiä ja vaihtohyvityksiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksassa eilen järjestetty dieselkokous sopi toimenpiteistä, joilla maan autoteollisuus ja viranomaiset koittavat palauttaa kuluttajien luottamuksen. Eilen Saksassa järjestetty dieselkokous kokosi yhteen autoteollisuuden edustajat ja saksalaisviranomaiset keskustelemaan dieselpolttoaineen tulevaisuudesta. Saksalaisten autonostajien luottamus dieseliin on kärsinyt jo aiemmin Volkswagenin dieselhuijauksen myötä, mutta nyt kuluttajien uskoa koettelevat saksalaiskaupunkien harkitsemat ajokiellot ilmanlaatuun ja typen oksideihin (NOx) vedoten. Heinäkuussa dieselin osuus Saksan uusista henkilöautoista tippui 40,5 prosenttiin vuodenvaihteen 46 prosentista. Käytännössä autovalmistajat päätyivät jatkamaan jo aiemmin julkistettuja kutsuja vapaaehtoisiin ohjelmistopäivityksiin, joilla Euro 5 ja Euro 6 -päästöluokiteltujen dieselautojen typen oksidit vähenevät arviolta 25–30 prosentilla. BMW ilmoitti kutsuvansa päivityksiin noin 300 000 autoa. Ensimmäisenä kutsuista kertoi Daimler, jonka päivityskutsu tipahtaa postista noin 900 000 autonomistajalle. Volkswagen-ryhmän osuudeksi kerrotaan noin 3,8 miljoonaa autoa, mutta näistä autoista suurin osa on päivitetty jo aiemmin dieselhuijauksen korjauskampanjan yhteydessä. Takaisinkutsut tulevat kustantamaan valmistajille arviolta noin 500 miljoonaa euroa. Sovitulla ratkaisulla valmistajat välttyvät kuitenkin kalliilta mekaanisilta muutoksilta autojen moottoreihin ja päästöjärjestelmiin. Vanhempien dieseleiden kohdalla valmistajat ovat tarjoamassa merkittäviä vaihtohyvityksiä uusiin autoihin, sillä autoja ei voida päivittää ohjelmistoilla. Esimerkiksi BMW hyvittää tiettyihin vähäpäästöisiin malleihinsa vaihtavia ostajia 2 000 euron bonuksella. Saksalaismerkkien lisäksi myös Toyota ja Ford ovat osallistumassa hyvityskampanjaan ostajan vaihtaessa vanhemman dieselinsä tiettyihin vähäpäästöisiin malleihin. Hyvitysten valmistajille aiheuttamat kulut nousevat yli 500 miljoonan euron. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy "Olemme osa ratkaisua" Dieselin pelastuskampanjan taustalla on liittokansleri Angela Merkelin hallitukseen kohdistunut painostus, että hallitus on liian lähellä Saksan voimakasta autoteollisuutta eikä se ole sen takia tehnyt voitaviaan ajoneuvojen päästöjen hillitsemiseksi. Kysymys on noussut esiin osana Saksassa ensi kuussa järjestettäviä valtiopäivävaaleja. – Ymmärrän, että monet ajattelevat, että Saksan autoteollisuus on ongelma. On meidän työmme selvittää, että olemme osa ratkaisua, kommentoi Daimlerin pääjohtaja Dieter Zetsche. Saksan oikeusministeri Heiko Maas puolestaan linjasi, että nyt saatu sovinto on vain ensimmäinen askel ja ettei dieselkieltoja voida vielä sulkea pois. Hän myös peräänkuulutti, että autovalmistajien täytyy keskittyä enemmän kuluttajiin. Saksan ministeriöt ovat varoneet noin 15 miljoonan saksalaisen dieselautoilijan suututtamista. Autoteollisuus on myös Saksan suurin vientiala, työllistäen noin 800 000 ihmistä suoraan. Ympäristöjärjestö DUH kommentoi, että dieselkokous epäonnistui, sillä sen arvioidenmukaan ohjelmistopäivitykset vähentävät NOx-päästöjä vain noin 2–3 prosenttia. Ryhmä aikoo jatkaa yhteensä 16 saksalaiskaupungin dieselkieltojen ajamista. – Tämän päivän kokous on huono uutinen niille sadoille tuhansille, jotka sairastuvat ja niille 10 600:lle jotka menehtyvät ennenaikaisesti typen oksideista johtuen joka vuosi, järjestön johtaja Jürgen Resch sivalsi ryhmän tiedotteessa. Analytiikkayhtiö Evercoren Arndt Ellinghorst kommentoi, että toimenpiteiden kulut ovat kyllä autoalan kestettävissä. – Sopimus ei kuitenkaan palauta kuluttajien luottamusta dieselmoottoreihin. Lue lisää kokouksen taustoista: Saksan autoteollisuus ja valtiovalta kokoustavat dieselpäästöistä: tavoitteena parempi ilmanlaatu Lähteet: Automotive News, Auto Motor und Sport Kuva: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta