12.8.2017

Saksan dieselkannustimet saattavat johtaa 1,3 miljoonan auton myyntiin

Dieselin vierastaminen Saksan dieselkannustimet

Saksassa vanhemmista dieselautoista myönnettävät vaihtohyvitykset saattavat kuluttaa autokauppojen ovia 1,3 miljoonaa kertaa tänä vuonna.

Saksan viranomaisten ja autovalmistajien viime viikkojen toimet dieselin imagon korjaamiseksi saattavat merkitä jopa 1,3 miljoonan uuden auton myyntiä tänä vuonna.

Myyntiponnistusten takana ovat lukuisten valmistajien tarjoamat hyvitykset vanhemmista dieselautoista, jotka eivät sovellu valmistajien vapaaehtoisiin ohjelmistopäivityskampanjoihin. Käytännössä vaihtohyvityksiä tarjotaan siis Euro 1 – Euro 4 -päästöluokitelluista dieselajoneuvoista. Ennen vuotta 2011 valmistettuja dieselhenkilöautoja on Saksassa noin 6,4 miljoonaa kappaletta.

Hyvityskampanjoiden yksityiskohdat riippuvat autovalmistajista. Esimerkiksi BMW ja Mercedes-Benz tarjoavat kampanjassa ylimääräisen 2 000 euron vaihtohyvityksen auton normaalin vaihtoarvon lisäksi. Myös hankittavan auton malli vaikuttaa hyvityssummaan, esimerkiksi Volkswagenin ja Audin tarjotessa esimerkiksi jopa 10 000 euron vaihtohyvityksen Touaregiin ja Q7:aan. Lisäksi Audi tarjoaa ylimääräisen 1 500 euron hyvityksen ladattavaan hybridiin vaihdettaessa. Varsinaisten saksalaismerkkien lisäksi myös Ford ja Toyota ovat osallistuneet hyvityskampanjoihin omilla tarjouksillaan.

Analytiikkayhtiö Oliver Wyman odottaa, että jopa viidennes vanhempien dieseleiden omistajista saattaa tarttua hyvitystarjouksiin.
– Hyvityskampanja on tärkeä osa suunnitelmaa saada vanhemmat saastuttavat autot pois liikenteestä ja dieselin imagon kohottamiseen. Hyvitettävät autot ovat kuitenkin melko vanhoja, joten kampanjaan osallistumista harkitseville hyppy uuden auton hankkimiseen on silti merkittävä, kiteyttää Oliver Wymanin autoteollisuusyksikön johtaja August Joas.

Hyvityksistä huolimatta esimerkiksi yritysasiakkaat eivät ole reagoineet hätäillen polttoainevalintaan.
– Huomaamme, että autokantojen asiakkaamme harkitsevat parasta moottorityyppiä keskellä nykykeskustelua päästöhuijauksista ja ajokielloista. Mutta koska diesel on edullinen omistaa ja sen taloudellisuus on erinomainen, on suurin osa tilauksista edelleen dieselmoottorilla, kommentoi puolestaan Sixt Leasingin edustaja Stefan Kraus.

1,3 miljoonan auton päivittäminen vastaisi hiukan yli kolmasosaa Saksan vuotuisesta uusien henkilöautojen myynnistä, sillä viime vuonna Saksassa myytiin 3,35 miljoonaa uutta henkilöautoa. Saksassa lähin vertailukohta hyvityskampanjoille on vuosi 2009, jolloin valtion sponsoroima 2 500 euron romutushyvitys toi autokauppoihin yhteensä 2 miljoonaa yli 9-vuotiasta autoa. Tuolloin autonvaihtajien jonot kiersivät parhaimmillaan jopa korttelin ympäri.

– Odotamme, että jopa kolmannes näistä asiakkaista tarttuu bonusohjelmiin. Olemme todella iloisia, että meillä on vihdoin dieselsopimus pöydällä ja voimme palata faktakeskusteluun teknologiasta. Kuluttajien epävarmuus tässä aiheessa on suunnatonta, kommentoi frankfurtilaisen Autoschmitt-autokaupan hallintojohtaja Jürgen Karpinski.

Lähde: Automotive News Kuva: Roman Razinkov

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat