Ajoneuvot | Uutinen | 12.6.2018

Saksalaismääräys: 774000 diesel-Mercedestä takaisinkutsuun

Saksan viranomaiset ovat määränneet suuren joukon Mercedes-Benzin dieselautoja takaisinkutsuun moottorinohjauksen epäselvyyksien vuoksi.

Jaa artikkeli

Saksan ajoneuvoviranomaiset ovat määränneet Daimlerin kutsumaan takaisin 774 000 dieselautoa Euroopassa. Liikenneministeri Andreas Scheuer kertoi takaisinkutsuista tiedotteessa myöhään maanantaina, kertoen Mercedes-Benzin takaisinkutsujen kattavan aiemmin määrättyjen Vito-pakettiautojen lisäksi myös GLC-katumaastureita ja C-sarjan sedaneita ilman tarkempia tietoja tarkoista automalleisat.

Viranomaisten päätös syntyi sen jälkeen, kun Daimler ei onnistunut perustelemaan päästöjärjestelmät sammuttavia toimintoja autojen moottorinohjausohjelmistossa. Liikenneministerin tiedotteessa tapahtumia kutsutaankin “kielletyistä sammutustoiminnoista johtuvaksi välittömäksi viralliseksi takaisinkutsuksi”. Saksan ajoneuvovirasto KBA:n mukaan kyse on viidestä toiminnosta, joita löytyy Daimlerin Euro 6 -dieselmoottoreista. Takaisinkutsut saattavat koskettaa sen arvioiden mukaan jopa miljoonaa autoa.

Luvassa ohjelmistopäivitys

Takaisinkutsu toteutetaan ohjelmistopäivityksenä ja lähteiden mukaan takaisinkutsutoimenpiteellä Daimler välttyy kalliilta laitteistomuutoksilta ja sakoilta. Viime viikolla liikenneministeri Scheuer maalasi uhkakuvia Daimlerin miljardiluokan jättisakoista. Daimlerin pääjohtaja Dieter Zetsche itse kuvaili keskustelujaan viranomaisten kanssa rakentaviksi. Analytiikkayhtiö Evercore ISI arvioi, että ohjelmistotakaisinkutsu tulee maksamaan Daimlerille alle 100 miljoonaa euroa.

Daimlerin kanta asiassa on, että se ei ole tehnyt oman tulkintansa mukaan mitään väärää. Aiemmin yhtiö kertoi takaisinkutsukäskyn tottelemisen ohessa valittavansa KBA:n päätöksestä ja olevansa valmis taistelemaan asiasta jopa tuomioistuimissa. Maanantaisen tiedotteen perusteella saksalainen autojätti harkitsee edelleen päätöksestä valittamista.
– Emme näe mitään todisteita, että Daimler olisi suunnitellut ohjelmistoja huijatakseen päästökokeissa tarkoituksellisesti, kommentoi analytiikkayhtiön Evercore ISI:n Arndt Ellinghorst.

Ongelman ytimenä ovat Euroopan unionin väljät säännöt ajoneuvojen päästöjen ja päästöjärjestelmien suhteen. Nyt väljän säännöstön tulkinnassa on tapahtunut muutos useiden eurooppalaiskaupunkien jäädessä niille asetetuista ilmanlaatuvaatimuksista. Autovalmistajat puolestaan puolustavat oikeuttaan vähentää päästöjärjestelmien toimintaa esimerkiksi käyttö- tai ulkolämpötilaan mukaan, perustellen tekoa moottorin, voimansiirron ja itse päästöjärjestelmien luotettavuudella ja pitkäikäisyydellä.

Eurooppalaiskaupungit ovat harkinneet myös ajokieltoalueita erityisesti vanhemmille dieselautoille taistellakseen typpioksidipäästöjä vastaan. Ensimmäisenä kieltoalueet otti käyttöön Hampurin kaupunki.

Lähde: Automotive News Kuva: Moottorin arkisto

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Mercedes-Benz