Saksalaislegendaa American Car Show’ssa: erikoisnäyttelyssä kuusi sukupolvea SL-Mercedeksiä
Messukeskuksessa pääsiäisenä ovat näytillä kuusi tuoreinta Mercedes-Benz SL -sukupolvea.
Pääsiäisenä Helsingin Messukeskuksessa järjestettävä American Car Show luottaa kuutiotuumien vetovoimaan, mutta tarjolla on muutakin nähtävää. Esimerkiksi lähes kaikki sukupolvet Mercedes-Benzin SL-kesäunelmasta.
SL:n tarina sarjatuotantoautona alkoi kaikkien tuntemasta 300 SL –lokinsiivestä vuonna 1954. Muotoilulegenda sai alkunsa, kun Mercedes-myyntiä Yhdysvalloissa harjoittanut Max Hoffman vakuutti emoyhtiö Daimlerin kehittämään 300 SL –kilpa-auton tyylinen katuauto.
Alussa oli kilpa-auto
W194-mallikoodilla tunnettu 300 SL –kilpuri esiteltiin urheiluautojen kilpasarjoille vuonna 1952. Vain kymmenen kappaletta valmistettua autoa liikutti kaasuttimien ruokkima 3-litrainen rivikuutonen, joka antoi autolle 170-hevosvoiman tehon. Suorituskyky maksimoitiin huippukevyellä alumiiniputkirungolla. Näiden yhdistelmä antoi autolle nimen 300 SL, jossa kirjaimet viittaavat moottorikokoon ja keveyteen. Putkirungon rakenteet estivät perinteiset ovirakenteet, joten saksalaiset saranoivat luukut keskelle kattoa: tuloksena olivat lokinsiipiovet.
Lokinsiipi saapuu
Kilpa-autoa mukaillut katumalli saikin lempinimekseen lokinsiipimersu. Moottori pysyi kolmilitraisena rivikuutosena, mutta teknisenä kohokohtana sen polttoaineensyöttö toteutettiin automaailmassa ensimmäistä kertaa suorasuihkutuksella. Järjestelmä alkoi yleistyä automaailmassa vasta 1990-luvun lopulla.
Lokinsiipimersua valmistettiin vuosina 1954–1957. Auto sai välittömän seuraajan 300 SL Roadster -avoversiosta, jota tuotettiin vuoteen 1963 asti. Kumpikin malli on muurannut paikkansa autoklassikoiden kivijalkaan. Niiden omistamisesta haaveilevan kannattaakin varautua ainakin miljoonan euron investointiin. 300 SL onkin ainoa katukäyttöön valmistettu SL-sukupolvi, jota Messukeskuksessa pääsiäisenä ei nähdä.
Tehdas tiedosti tuotteensa korkean hinnan jo 1950-luvulla, sillä huippukalliin 300 SL:n rinnalle esiteltiin jo vuonna 1955 edullisempi 190 SL Roadster.
Lempinimenä Pagoda
Vuonna 1963 Mercedes-Benz korvasi 300 SL Roadsterin ja 190 SL Roadsterin yhdellä SL-mallilla, jota tuotettiin ensimmäistä kertaa erikokoisilla moottoreilla. Auton muotokieli vaihtui upeasta pyöreydestä pystymmäksi ja särmikkäämmäksi, mutta mittasuhteet pysyivät yhä täydellisinä. Auto sai lempinimen Pagoda irroitettavan kovakaton koverien linjojen tähden.
SL siirtyi 1970-luvulle vuonna 1971, kun Pagoda korvattiin televisiosarja Dallasistakin tutulla R107-mallilla. Auton elinkaaresta tuli huippupitkä, sillä tyylikkäät muodot kestivät peräti vuoteen 1989 asti.
SL karisteli 1980-luvun taakseen vuoden 1989 R129-korilla, joka toi ensimmäistä kertaa tarjolle V12-voimaa.
Seuraava etappi otettiin vuonna 2001, kun R230-sukupolvi vaihtoi perinteisen kangaskaton ja irrotettavan kovakaton moderniin taittuvaan metallikattoon. Nyt tuotannossa on vuodesta 2008 asti ollut R231-sukupolvi.
American Car Show´ssa esillä olevat SL-mallit:
Vuosimalli 1957 Mercedes-Benz 190 SL (W121)
Vuosimalli 1963 Mercedes-Benz 230 SL ”Pagoda” (W113)
Vuosimalli 1973 Mercedes-Benz 450 SL (R107)
Vuosimalli 1990 Mercedes-Benz 500 SL (R129)
Vuosimalli 2002 Mercedes-Benz SL 500 (R230)
Vuosimalli 2008 Mercedes-Benz SL 500 (R231)