Ajoneuvot | Uutinen | 15.3.2019

Sähkön siivittämänä voittoon – tässä ovat vuoden 2019 arkipyörä ja urheilupyörä

Kolmatta kertaa järjestetyssä kilvassa uutuuspyörät laitettiin paremmuusjärjestykseen kahdessa kategoriassa.

Jaa artikkeli

Vuoden pyörä 2019 -mittelö tuli arvoiseensa päätökseen perjantaina Helsingin Messukeskuksessa.

Voittajat valitsi Pyöräliiton tavallisista pyöräilijöistä koostunut raati. Palkinnon jakamisesta vastasi Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen.

Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen

Arkipyörien voiton vei tyylikkääksikin kehuttu Orbea Gain F30. Urheilupyörien saralla parhaana palkittiin järkälemäinen Tunturi eMax.

Ensimmäistä kertaa molemmat Vuoden pyörät ovat sähköavusteisia.

Vuoden arkipyörä 2019 – Orbea Gain F30

Tämän pyörän sähköavusteisuutta ei harjaantumaton ensi silmäyksellä edes huomaa. Huomio kiinnittyy sporttiseen ulkomuotoon ja sulaviin linjoihin. Espanjalaisen pyörän muotoilu on kohdallaan.

Vuoden Pyörä -raati innostui pyörän erilaisuudesta ja arvioi, että Orbea Gain F30:llä sujuisi mukavasti 10–20 kilometrinkin työmatkat.

Akku on onnistuttu häivyttämään rungon suojiin varsin onnistuneesti. Toisaalta ratkaisu pakottaa lataamaan pyörän akun kiinni pyörässä, irti sitä ei kotikonstein saa.

Vuoden arkipyörä 2019

Akku painaa noin 1,5 kiloa, takanapa kaksi. Varsin raskaaksi pyörää ei silti voi moittia. Kokonaisuus painaa 14,5 kiloa.

Ebikemotionin sähköavustusta kehutaan varsin luonnollisen tuntuiseksi. Sitä voi ohjata älypuhelimella.

Sovelluksen käyttö tuo myös lisäturvaa pyörälle. Jos kulkupeli varastetaan ja varas yrittää ottaa sähköisen avustuksen näppeihinsä kirjautumalla järjestelmään omin luvin, on pian luvassa pettymys. Avustus menee tylysti lukkoon 50 kilometrin ajon jälkeen, eikä sen uudelleen aktivoinnissa kotikonsteista ole apua.

Vaihteita pyörä tarjoaa kahdeksan, levyjarrut ovat hydrauliset ja etuhaarukka hiilikuitua. Värivaihtoehtoja maahantuoja lupaa kaikkiaan neljä.

Pyörä on sähköavusteisten hintatason huomioiden jokseenkin kohtuuhintainen. Se vaihtaa omistajaa  2 099 eurolla.

Tosin arkikäyttöön pyörään joutuu hankkimaan lokasuojat, valot, jalan ja lukon, jotka ovat lisävarusteita.

Vuoden arkipyörä 2019

Orbea Gain F30 on monipuolinen, ja se sopii Vuoden Pyörä -raadin mukaan niin urheiluun kuin tyylikkääseen kaupunkiajoonkin.

Järkälemäinen läski – Vuoden 2019 urheilupyörä Tunturi eMax

Vuoden urheilupyörä on sähköavusteinen ja sen huomaa, kunhan ensin tointuu kokonaisuuden yleisestä jykevyydestä. eMax on kaikessa massiivisuudessaan kelpo edustaja kierroksia lisäävälle läskipyörätrendille.

Vuoden urheilupyörä 2019

Paksut renkaat ja väkivahvaksi kehuttu Shimanon Steps E8000 -sähkömoottori auttavat hieman kokemattomammankin kuljettajan kotipihasta omille teilleen jokseenkin kelissä kuin kelissä.

Moottori tarjoaa 70Nm väännön, joten mäkiä ei sen ohjaimissa tarvitse pelätä, vaikka oma kunto olisikin vielä kohennusvaiheessa.

Vuoden urheilupyörä 2019

Akku erottuu rungosta, ei tosin häiritsevästi. Sen voi irrottaa avaimella ja viedä ladattavaksi kotiin. Tai ladata kiinni rungossa.

Vuoden urheilupyörä 2019

Vuoden Pyörä -raati arvioi pyörän soveltuvan erityisesti luonnossa liikkumisesta nauttivalle. Varustelemalla siitä saa kumppanin myös pidemmälle vaellukselle. Akku on sen verran kookas (14 Ah/504 Wh), että välilataustarve ei yllätä aivan heti.

Shimanon vaihteet ja Stramin NX11-vaihteisto vaikuttavat raatilaisten kommenttien perusteella laadukkailta. Tarjolla on myös etujousitettu versio.

Vuoden urheilupyörä 2019

Polkupyörien Hummeriksikin tituleerattu menopeli vaihtaa omistajaa 2 999 eurolla. Sen luvataan palvelevan säässä kuin säässä ympäri vuoden.

Messuilla mahdollisuus tutustua molempiin voittajiin

Molemmat pyörät ovat esillä ja tutustuttavissa GoExpo -messuilla 15.–17.3. Helsingin Messukeskuksessa.

Tapahtumakokonaisuuteen kuuluvat Fillari, Sport, Golf ja Outdoor -osiot. Samaan aikaan järjestetään myös Kuva&Kamera ja Helsinkin Horse Fair.

Yksi lippu avaa ovet kaikkiin edellä mainittuihin.

Lisätiedot ja viikonlopun ohjelma löytyvät tapahtuman verkkosivuilta.

Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Lähteet: Messukeskus ja Pyöräliitto

Jaa artikkeli

Keskustelu