Ajoneuvot | Uutinen | 14.8.2016

Sähkömoottorit iskunvaimentimina – Audi prototyyppää eROT-järjestelmää

Audin prototyyppitekniikassa klassinen iskunvaimennin vaihtuu sähkömoottoriin, jolla töyssyjen energia voidaan kerätä myös talteen.

Jaa artikkeli

Audin eROT-prototyyppi pyrkii korvaamaan perinteiset iskunvaimentimet sähkömoottoreilla. Tarkempien vaimennusominaisuuksien lisäksi Audi mainitsee järjestelmän potentiaalisiksi hyödyiksi tilansäästön erityisesti taka-akselilla sekä hukkaenergian talteenoton.

Järjestelmässä klassiset iskunvaimennintolpat vaihtuvat vaakasuoraan asennettuihin sähkömoottoreihin. Geometrian ansiosta säästyy Audin mukaan tilaa erityisesti tavaratilan reunoilta, jossa taka-akselin iskunvaimentimet eivät enää vaadi tilaa. 48-volttisen sähköjärjestelmän avulla toimivat sähkömoottorit antavat valmistajalle mahdollisuuden säätää puristusvaimennuksen ja paluuvaimennuksen ominaisuuksia erikseen. Puristusvaimennus voi siis olla pehmeä kuoppien tasoittamiseksi, paluuvaimennuksen ollessa napakka siitä huolimatta. Lisäksi iskunvaimennuksen ominaisuuksia voidaan muuttaa ajotilanteen mukaan lähes loputtomasti.

Merkittävä hyöty saadaan Audin mukaan myös sähkömoottoreiden kyvystä muuttaa vipuvarteen kohdistuva liike-energia sähköksi. Iskunvaimennuksen kineettinen energia on tähän asti muutettu hukkalämmöksi, mutta jatkossa se voidaan kerätä talteen ajoneuvon akkuun. Saatava hetkellinen teho vaihtelee Audin mukaan juuri päällystetyn tien kolmesta watista aina kuoppaisen kinttupolun 613 wattiin. Käytännössä Audi arvioi tekniikan säästävän tyypillisessä ajossa noin 3 grammaa hiilidioksidia per kilometri.

Audin visioissa iskunvaimennusjärjestelmän edellyttämä 48 voltin sähköjärjestelmä tulee vakiona ensi vuonna esiteltävään ”mietoon hybridimalliin”, jolla saavutetaan puolestaan noin 0,7 litran säästö per 100 kilometriä.

Lähde ja kuva: Audi

Jaa artikkeli

Keskustelu

automerkiltä: Audi