9.3.2019

Sähkökansan auto: Fiat Centoventi

Fiat Centoventi

Onko Fiatin 120-vuotisjuhla vihjaus seuraavasta Pandasta?

On väitetty minkä tahansa mallinimen kuulostavan hienolta italiaksi. Quattroporte ja Testarossa saavat nyt seuraa Fiat Centoventistä. Sekin kuulostaa eksoottiselta, vaikka oikeasti numeroa 120 tarkoittava nimi vihjaa Fiatin merkkivuodesta.

Juhlakalu ei ole eksoottinen superauto, vaan Fiatin tyyliin hienosti istuva pieni perheauto.

Fiat Centoventi

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nyökkäyksiä historiaan

Centoventi lainaa paljon yksityiskohtia merkin historiasta. Esimerkiksi C-pilareissa voi nähdä ensimmäisen Fiat Pandan linoja, kuten voi myös kojelaudan liikuteltavissa lokeroissa.

Etukäteen autoa jopa arveltiin täysin uudeksi neljännen sukupolven Pandaksi – ja kenties sellaisena se tulee tuotantoon, tai sitten tulkitsimme keskikonsolin liikuteltavaan lokeroon asetetun vihjeen väärin.

Fiat Centoventi

Tee se itse

Fiat on halunnut kehittää Centoventistä maailman edullisimman sähköauton. Yksi säästötoimi on ajatus tehdä Centoventiä vain yhdessä värissä, jonka omistaja voi itse räätälöidä haluamakseen 4U-kustomointiohjelman kautta. Fiat on pohtinut tarjoavansa neljää eri kattoa, puskuria, vannetta ja "pintakuorta", mitä se ikinä tarkoittaakaan.

Muokattavuus auttaa valmistajan mukaan autoa pysymään ajankohtaisena, eikä omistajien enää tarvitsisi odottaa uusia erikoismalleja tai kasvojenkohotuksia. Fiatin mukaan osa muutoksista voisi jäädä huollon tehtäväksi, mutta osan voisivat asiakkaat vaihtaa itsekin. Saas nähdä, miten moinen visio realisoituu.

Fiat Centoventi

Sama personoitavuus jatkuu sisätiloissa. Kojelaudassa on pieniä reikiä, johon voi liittää joukon lisävarusteita kiinnitysjärjestelmällä, joka muistuttaa valmistajan mukaan etäisesti Legoja.

Fiat kertoo panostaneensa myös materiaaleihin, niin käytettävyyden kuin ympäristöystävällisyydenkin suhteen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Koko kansan sähköauto

Ehkä mielenkiintoisinta Centoventissä on Fiatin ajatus akkukäytöstä. Edullisessä kaupunkiautossa iso akku nostavaa hintaa ja tuo arkiaskareisiin turhaa lisäpainoa. Toisaalta harvalla on varaa hankkia toista autoa pidemmille matkoille – etenkin silloin, kun ainoa pysäköintiruutu menee jo Centoventille.

Fiat ehdottaakin laajennettavaa akkua. Hinnat alkaen malli -käsittää akkukapasiteettia 100 kilometrin ajeluun. Se ei ole paljoa, mutta pahimmillaan paljon enemmän, mitä ruuhkaisimmissa kaupungeissa voi moneen moneen tuntiin käyttää.

Pitkiä matkoja varten Centoventiin voi asentaa kolme lisäakkua, kukin noin sadan kilometrin matkaan riittävä. Tällöin lisäakkukapasiteetti on käytössä vain tarvittaessa, eikä lisäpaino rasita energiankulutusta päivittäismatkoilla.

Fiat on myös miettinyt latausta uusiksi: yhtiö kertoo latauksen onnistuvan tuulilasin alalaitaan sijoitetulta kelalta, jonka voi avata latauspisteen sijainnista riippuen mihin suuntaan tahansa. Ehkä tämänkin keksinnön käytännön toteutus selviää joskus, jos Centoventi tulee tuotantoon seuraavana Pandana.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Luetuimmat