5.3.2019

Sähköistyminen kiihtyy: Mercedes-Benz tuo A- ja B-sarjasta ladattavat hybridit tämän vuoden aikana

EQ Power
EQ Power -mallien lataus sujuu takapuskurin nurkkaan kätketystä Type 2 -pistokkeesta.

Mercedes-Benz avasi lähitulevaisuuden sähköistymisstrategiaansa Geneven autonäyttelyssä. Ladattavien hybridien määrä kasvaa rajusti.

Sähköistäminen jatkuu voimakkaasti automaailmassa. Autonvalmistajien täytyy tehdä kaikki mahdollinen työ hiilidioksidipäästöjen kitkemisessä, sillä Euroopan unionin tiukka (95g/km) hiilidioksidiraja astuu voimaan jo vuonna 2021. Rajan ylittävistä grammoista maksetaan kalliit sakkomaksut.

Päästöjä kitketään runsaalla sähköistämisellä. Kevythybridejä, hybridejä, ladattavia hybridejä ja täyssähköautoja esitellään jatkuvasti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kevythybridistä uusi normaali

Geneven autonäyttelyn aattona Mercedes-Benz valotti lähitulevaisuuden suunnitelmiaan. Avainasemassa on kirjainlyhenne EQ. Ensimmäinen sähköistysaskel on EQ Boost -kebythybridi, jossa pieni sähkömoottori-generaattori -yhdistelmä kerää energiaa jarrutuksissa ja helpottaa moottorin työtä tarjoamalla sähkövoimaa kiihdytyksissä.

Mercedes-Benzin tuleva pääjohtaja Ola Källenius kertoo 48-voltin järjestelmän yleistyvän nopeasti: ensi vuonna yhtiö tarjoaa yli sata mallia kevythybriditekniikalla varustettuna.

Akkua A-sarjaan

Mercedes-Benz A 250 A AMG Line
A-sarja saa tänä vuonna akkuvoimaa. Kuvassa normaali A 250.

Varsinainen yllätys koski kuitenkin ladattavia hybrideitä, Mercedes-kielellä EQ Power. Källenius paljastaa yhtiön esittelevän tämän vuoden aikana ladattavat versiot myös A- ja B-sarjan kompaktiautoista. Tarkat tekniset tiedot pidetään vielä salassa, mutta Källeniuksen mukaan tarjolla on yli 200 hevosvoimaa ja 400 newtonmetriä vääntöä. sähköistä toimintamatkaa ei kerrota, mutta sen mainitaan olevan "hyvin kilpailukykyinen luokassaan".

Jopa 100 kilometriä latauksella

Källenius kertoo viime vuoden olleen murrosvaihetta Mercedes-Benzin ladattavissa hybrideissä, kun ensimmäisen sukupolven mallit vaihtuivat toisen sukupolven tuotteisiin. Nyt tarjolla on kymmenisen ladattavaa hybridi-Mercdedestä, kun ensi vuonna määrä nousee yli kahteenkymmeneen.

Mercedes-AMG GLE 53
GLE:n ladattava hybridimalli saapuu myöhemmin – tänään autosta paljastettiin Mercedes-AMG GLE 53 4Matic -painos. 3-litrainen rivikuutonen tuottaa 435 hevosvoimaa, ja lisäapua saadaan EQ Boostin 22 sähköhevosella.

Erityisen mielenkiintoinen on GLE-katumaasturista myöhemmin kuluvan vuoden aikana esiteltävä ladattava hybridimalli. Mercedes-Benz kertoo auton saavuttavan peräti lähes sadan kilometrin matka sähkökäytöllä. Sen pitäisi riittää useimpien autoilijoiden arkiajoihin, ja toki pidemmät matkat sujuvat perinteisen polttomoottorin turvin. Ladattava hybridi vaatii toki jokaöistä lataamista, mutta siihenkin yhtiö tarjoaa hyvää vertausta.

– Ladattava hybridi on vähän kuin käyttäisi älypuhelinta. Kun näet pistokkeen, kytket sen laturiin. Lataamisesta tulee arkirutiinia, johon ei tottumisen jälkeen kiinnitä huomiota, Källenius huomauttaa.

Vertaus on kieltämättä osuva: mikäli hybridin lataamisen koetaan tuovan riittävästi hyötyä, nähdään lataamisen tuoma vaiva sen arvoiseksi.

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Lauri Ahtiainen ja Mercedes-Benz

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat