Sähköistyksen hintalappu: Audi TT ja R8 mahdollisesti leikkauslistalla
Parikymppinen Audi TT ja keskimoottorinen lippulaivamalli Audi R8 ovat tietojen mukaan kirjanpitäjien silmätikkuna saksalaismerkin panostaessa tuotekehitykseen ja sähköistämiseen.
Vuonna 1998 ensiesitelty Audi TT on edustanut saksalaismerkin trendicoupea kohta kolmen täyden mallipolven ajan, mutta nyt mallinimen jatko on uhattuna. Sama kohtalo on käymässä toisen mallipolven ehtoopuolelle siirtyvälle lippulaivasportille Audi R8:lle, joka keskimoottorisena, vapaasti hengittävänä ja välillä jopa takavetoisena on ollut monin tavoin poikkeus merkkinsä säännöissä.
Syy mahdollisiin mallikarsintoihin löytyy Audin aggressiivisesta sähköistämiskehityksestä. Samaan aikaan vastatuulta aiheuttavat kohoavat tuotekehityskustannukset, asiakkaiden mieltymyksen siirtyminen pois muodokkaista coupeista. Osasyyllisiä löytyy myös Volkswagen-ryhmän dieselhuijausskandaalista sekä muutoksesta WLTP-mittaussykliin, joka on aiheuttanut murheita monimutkaisten mallistojen autovalmistajille.
Tahtotilaa TT:n ja R8:n seuraaville polville löytyy kuitenkin valmistajan sisältä, jossa koetaan mallien olevan oleellisia osia merkin perintöä.
– Insinöörimme tahtovat niitä ja myyntikolleegamme tahtovat niitä, mutta kysymys on onko meillä varaa niihin, kommentoi tuotekehityspäällikkö Hans-Joachim Rothenpieler Automotive News Europelle.
Rothenpielerin mukaan varsinaista päätöstä seuraavan sukupolven TT:stä tai R8:sta ei ole vielä tehty, mutta Volkswagen-ryhmän uusien kannattavuusohjeiden valossa urheilullisten coupe-mallien perustelu osoittautua mahdottomaksi. Audin toimitusjohtaja Bram Schot on puolestaan vihjannut, että tulevat urheilumallit saattavat olla sähköisiä ja että RS-malliston ”punaisen timantin täytyy muuttua vihreämmäksi”.
Triviansa tuntevat muistanevat, että Audi R8:sta nähtiin jo sähköinen e-tron-malli, joka esiteltiin Geneven autonäyttelyssä 2015. Viileän miljoonan maksanut sähkösportti jäi kuitenkin valmistusmäärältään alle 100 kappaleeseen.
Lähde: Automotive News Kuvat: Aake Kinnunen, Audi