6.12.2018

Sähköautojen salalataajat ärsyttävät

Nissan Leaf
Latausportit löytyvät yhä auton keulasta. Vaihtovirtalataksen liitin on vaihtunut vanhasta Type 1 -liittimestä vakiintuneeksi Type 2:ksi. Rinnalla on CHAdeMO-pikalatausportti.

Sähköauton tai ladattavan hybridin luvatta lataaminen nakertaa naapurisopua.

Sähköautojen ja ladattavien hybridien latausjärjestelyt herättävät uutena haasteena taloyhtiöissä epäluuloja – ja ison tukun kysymyksiä.

Kuka maksaa pysäköintialueen lataussähkön? Onko latausta mahdollista tarjota yhdenvertaisesti? Tarvitseeko taloyhtiön sähköliittymä päivitystä? Onko asukkaissa salalataajia?

Sähköautojen ja ladattavien hybridiautojen määrän kasvu tuo jo nyt ja etenkin tulevina vuosina taloyhtiöille haasteita.

Latauksen järjestelyt koskevat varsin suurta joukkoa suomalaisia, sillä asunto-osakeyhtiöiden määrä Suomessa on lähes 90 000 ja niissä asuu lähes 2,7 miljoonaa ihmistä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lataatko huoltopistorasiasta?

Taloyhtiöiden autotalleissa ja -halleissa voi olla huoltopistorasioita, joita ei ole tarkoitettu jatkuvaan sähköautojen lataukseen vaan ainoastaan sähkölaitteiden tilapäiseen käyttöön.

Autohalleissa on jo havaittu salalataajia. He lataavat autonsa tavallisesta pistorasiasta, eivätkä ole kertoneet asiasta naapureille, talo- tai parkkiyhtiölle – tai kysyneet lupaa toimilleen. Kaikki parkkipaikan muut käyttäjät joutuvat salalataajien lisäkulutuksen maksumiehiksi.

Tavallisen pistorasian käyttö jatkuvaan lataukseen on myös turvallisuusriski.

Kysymällä reilusti lupaa lataamiseen säilyy naapurisopu ja vältytään ikäviltä tilanteilta, joissa salalataaja on kiinni jäätyään saanut lataamisen täyskiellon ja joutunut maksamaan jälkikäteen arvioidun sähkönkulutuksen korkoineen.

Valtaosa lataa mieluusti kotipihalla

Motivan mukaan sähköajoneuvot ladataan useimmiten kotioloissa, kotikiinteistöissä ja useimmiten öisin. Pienempi osa latauksista tehdään julkisissa latauspisteissä tai työpaikalla.

Sähköautoa tai ladattavaa hybridiä hankittaessa kannattaa ottaa huomioon, että kotilatauspisteen hankintakustannus on osa auton hankinnan kustannuksia. Lisäksi sähkön käytöstä maksetaan kulut latauspisteen kulutusmittarin lukeman mukaan.

Teksti: Timo Turkula Lähde: Motiva Kuva: Moottorin arkisto

Luetuimmat