Ajoneuvot | Konsepti | Uutinen | 29.8.2018

Sähköä ja sähäkkyyttä 2024 mennessä: Opel GT X Experimental

Vihjeiden jälkeen paljastettu Opel GT X Experimental on kristallipallo saksalaismerkin uuteen tulevaisuuteen.

Jaa artikkeli

Lyhyen kiusoittelukampanjan jälkeen esitelty Opel GT X Experimental on vihjaus saksalaismerkin uudesta tulevaisuudesta PSA-konsernissa. Viime syksynä julkistettu PACE!-strategia näkyy nyt konkreettisesti myös tulevien mallien muotoilussa.

– PACE!-suunnitelmamme mukaisesti meillä on hyvin selkeä näkemys, miten Opelin tulevaisuudesta tehdään menestyksellinen. Arvojemme – German, approachable, exciting – määrittämän vahvan identiteetin painottaminen on kiinteä osa palatessamme kestävän menestyksen polulle. Konseptimallimme näyttää, miten nämä arvot heräävät eloon tulevissa tuotteissamme. Suunnittelijamme ja muotoilijamme ovat toteuttaneet tämän uudessa Opel GT X Experimentalissa hienosti. Se tarjoaa selkeän käsityksen siitä, mikä on Opelin näkemys liikkumisen tulevaisuudesta, sanoi Opelin pääjohtaja Michael Lohscheller.

Opel GT X Experimental

Konseptilla tulevaisuuteen

Itse Opel GT X Experimental on kompakti katumaasturi (tai crossover, jos tykkää sellaisesta). Lyhyehköstä 4 063 millimetrin pituudesta huolimatta autossa on tilaa viidelle, joskin konseptiauto on varustettu vain neljällä varsinaisella istuimella. Pituudesta akselivälin osuus on 2 625 mm. Konseptiauton leveys on 1 830 mm ja korkeus antennia myöten on 1 528 mm, antaen autolle jämäkän olemuksen. Oman osansa ilmeeseen tekevät nykymittapuulla maltilliset 17-tuumaiset vanteet, joita on kuitenkin suurennettu visuaalisesti kumisilla kapseleilla ja pelaavat yhteen tummansinisten(!) renkaiden kanssa. Vanteissa näkyvä keltainen korostusraita toistaa korin makeaa värilinjaa, joka nähtiin jo Opelin edellisessä GT-konseptissa muutama vuosi sitten. Koristeraita on myös omiaan auttamaan ovien ja takaluukun vaatimien korisaumojen piilottamisessa.

Opel GT X Experimental

Huomiota on kiinnitetty painonsäästöön, Opelin mainitessa koko arkkitehtuurin olevan kevyt. Akusto on 50 kilowattitunnin litiumionitapaus, joka voidaan ladata langattomasti induktiolla. Akun varaustila voidaan tarkistaa auton ulkopuolelta kuljettajan takaoven kynnyksestä, sillä pienet koristekaiverretut kolmiot sisältävät näytön varaustilan näyttämiseksi.

Opel GT X Experimental

Keulalla merkittävin uudistus on Opel Vizoriksi nimetty uusi keulailme, joka käsittää niin tutun Blitz-logon kuin siivenmuotoiset huomiovalot. Sen lisäksi maski kätkee taakseen Matrix-lediajovalot sekä autonomisten järjestelmien ja ajoavustimien vaatimat kamerat ja sensorit. Vizor tulee olemaan Opel-mallien tunnus myöhemmin 2020-luvulla.

Ulkoisesti Vizorilla on mielenkiintoien rooli myös uudessa muotokielessä. Opel Compassiksi nimetty muotokieli ankkuroituu keulalla juuri Vizorin jakamiin muotoihin pysty- ja vaakasuunnassa. Linjat toistuvat myöhemmin auton takaosassa, jolloin esimerkiksi etuvaloista alkanut vaakalinja kohtaa takavalot.

Opel GT X Experimental

GT X Experimental on Opelin mukaan varustettu kolmostason autonomialla, eli se kykenee selviytymään itsenäisesti useimmista ajotilanteista, mutta kuljettajan on oltava valmiina ohjaamaan tietyllä varoitusajalla. Sisustassa vallitseva idea on ollut yksinkertaistaminen, jota on höystetty viehkeillä graafisilla elementeillä. Jännittävien kuusikulmaisten kolmioiden käyttö istuimissa ja polkimissa muistuttaa hiukan Renault Trezorin kuusikulmatrendeistä.

Konseptiauton mittaristoratkaisu on nimeltään Opel Pure Panel, jota on höystetty muutamalla pienemmällä apunäytöllä. Pure Panel ja uuden yksinkertaisemman ohjauspyörän keskiö muistuttavat tarkoituksella keulan uudesta maskista, Opel Vizorista. Yksinkertaisuutta on haettu myös tuuletussuulakkeiden kanssa, sillä muotoilun ansiosta kojelaudan pinta on sileä.

Opel GT X Experimental

Sisustassa on tosin muitakin pieniä ideoita. Istuinten pääntukien alle sijoitetut kaiuttimet ovat irroitettavat, joten ne voidaan ottaa mukaan auton ulkopuolelle. Vanteiden ja ohjauspyörän keskiössä oleva Opel Blitz -logo pysyy aina oikeassa asennossa. Onko Opelin ohjauspyörään siis haettu inspiraatiota takavuosien Citroën C4:stä?

Ja sitten se nimi

Opelille GT on ikoninen mallinimi myös myyntimallistossa, mutta vielä useammin kirjainyhdistelmä on nähty konseptiautojen kanssa. Vuonna 1965 esitelty Experimental GT oli ensimmäinen eurooppalaisen valmistama konseptiauto. Kaksi vuotta sitten nähtiin upea Opel GT Concept, joka toi jo monia tässäkin konseptiautossa nähtyjä ideoita esille.

Opel GT X Experimental

Nimessä oleva X taasen muistuttaa siitä, että katumaasturit kasvattavat Opelin arvioissa osuuttaan entisestään. Vuodelle 2021 arvio on jo, että 40% myydyistä Opeleista on korkeita malleja.

Lähde ja kuvat: Opel

Jaa artikkeli

Keskustelu